هند واردات نفت ونزوئلا را ازسرگرفت

۱۴۰۲/۰۹/۱۲ - ۰۲:۱۶:۲۳
کد خبر: ۳۰۲۱۹۶

پالايشگاه‌هاي هندي به دنبال تعليق شش ماهه تحريم‌هاي امريكا، خريد نفت ونزوئلا را از واسطه‌ها، ازسر گرفتند. منابع آگاه به رويترز گفتند: شركت ريلاينس قرار است با مديران شركت نفتي دولتي PDVSA گفت‌وگو كند تا درباره فروش مستقيم مذاكره كنند.

پالايشگاه‌هاي هندي به دنبال تعليق شش ماهه تحريم‌هاي امريكا، خريد نفت ونزوئلا را از واسطه‌ها، ازسر گرفتند.
منابع آگاه به رويترز گفتند: شركت ريلاينس قرار است با مديران شركت نفتي دولتي PDVSA گفت‌وگو كند تا درباره فروش مستقيم مذاكره كنند.
ازسرگيري تجارت بين اين توليدكننده اوپك و هند پس از آن صورت مي‌گيرد كه واشنگتن در اكتبر، موقتا تحريم‌ها عليه صادرات نفت ونزوئلا را برداشت و باعث افزايش فروش نقدي نفت و سوخت اين كشور از طريق واسطه‌ها و بازرگانان شد.
اما توليد نفت ونزوئلا، متغير بوده و ميزان نفتي را كه اين كشور مي‌تواند عرضه كند، محدود كرده است.
هند آخرين بار در سال ۲۰۲۰ نفت خام از ونزوئلا وارد كرد. دسترسي به نفت سنگين ونزوئلا مي‌تواند هزينه‌هاي واردات هند را كه به خريدار بزرگ نفت روسيه تبديل شده است، كاهش دهد و وابستگي دهلي‌نو به خاورميانه را كمتر كند.
پنج منبع بازرگاني اظهار كردند: سه پالايشگاه هندي حدود چهار ميليون بشكه نفت ونزوئلا را براي تحويل در فوريه با قيمتي خريداري كرده‌اند كه بين ۷.۵۰ تا ۸ دلار در هر بشكه، كمتر از بهاي نفت برنت است. از ميان شركت‌هاي بازرگاني، شركت ويتول ۱.۵ ميليون بشكه نفت را به شركت ايندين اويل و ۵۰۰ هزار بشكه را به شركت «اچ پي سي ال ميتال انرژي» كه شركت مشترك هندوستان پتروليوم و ميتال انرژي اينوستمنت است، فروخته است. ريلاينس پيش از اين، پيشنهادي را براي خريد نفت ونزوئلا با قيمت ۱۶ دلار در هر بشكه پايين‌تر از قيمت نفت برنت دريافت كرده بود اما مشخص نيست كه اين قرارداد انجام شد يا خير. معاون وزير نفت ونزوئلا ماه گذشته گفت: ونزوئلا حدود ۸۵۰ هزار بشكه در روز نفت توليد مي‌كند و افزايش توليد به يك ميليون بشكه در روز را هدف‌گيري كرده است. شركت ريلاينس زماني دومين مشترك بزرگ شركت PDVSA و به نوبه خود، تامين‌كننده مهم سوخت براي ونزوئلا بود. يكي از منابع آگاه گفت: تيم ريلاينس ديدارهايي را با مديران شركت PDVSA در كاراكاس برنامه‌ريزي كرده است و انتظار مي‌رود اين مذاكرات شامل فروش نفت به هند و واردات سوخت به ونزوئلا باشد. شركت PDVSA سرگرم مذاكرات ديگري با شركت پتروچاينا است اما هنوز توافقي امضا نشده است. هيچ محموله‌اي هنوز به هند نرسيده است اما بعضي از كشتي‌ها، بارگيري را در اواخر نوامبر تكميل كردند بنابراين انتظار مي‌رود اجازه پيدا كنند در دسامبر حركت كنند. به گفته برخي از منابع آگاه، خريد محموله‌ها تا حد زيادي به توانايي خريداران براي كرايه نفتكش‌ها بستگي دارد كه موافقت كنند در بنادر ونزوئلا بارگيري كنند و تمايل داشته باشند پولشان را از قبل پرداخت كنند. بر اساس گزارش رويترز، استفاده شركت PDVSA از شركت‌هاي بازرگاني و واسطه‌ها براي مذاكرات فروش نفت به پالايشگاه‌هاي آسيايي، باعث سردرگمي بعضي از خريداران شده است. مشترياني شامل پالايشگاه‌هاي خصوصي چين، اخيرا به دليل اينكه حاضر نيستند از قبل پول پرداخت كنند، خريدهاي جديد را متوقف كرده‌اند.

ارسال نظر