نفت برنت به زير ۸۰ دلار سقوط كرد

۱۴۰۲/۰۹/۱۲ - ۰۲:۱۵:۱۱
کد خبر: ۳۰۲۱۹۴
نفت برنت به زير ۸۰  دلار سقوط كرد

قيمت نفت روز جمعه به دليل بدبيني سرمايه‌گذاران نسبت به عمق كاهش عرضه اوپك پلاس و نگراني‌ها نسبت به كندي فعاليت توليدي جهاني، بيش از دو درصد سقوط كرد و ششمين كاهش هفتگي را رقم زد.

قيمت نفت روز جمعه به دليل بدبيني سرمايه‌گذاران نسبت به عمق كاهش عرضه اوپك پلاس و نگراني‌ها نسبت به كندي فعاليت توليدي جهاني، بيش از دو درصد سقوط كرد و ششمين كاهش هفتگي را رقم زد.
بهاي معاملات نفت برنت با يك دلار و ۹۸ سنت معادل ۲.۴۵ درصد كاهش، در ۷۸ دلار و ۸۸ سنت در هر بشكه بسته شد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با يك دلار و ۸۹ سنت معادل ۲.۴۹ درصد كاهش، در ۷۴ دلار و هفت سنت در هر بشكه بسته شد. نفت برنت براي كل هفته، حدود ۲.۱ درصد و شاخص نفت امريكا بيش از ۱.۹ درصد كاهش داشت كه ششمين كاهش هفتگي متوالي بود. توليدكنندگان اوپك پلاس در نشستي كه پنجشنبه گذشته برگزار شد، توافق كردند حدود ۲.۲ ميليون بشكه در روز از عرضه خود را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲، كاهش دهند و محدوديت عرضه ۱.۳ ميليون بشكه در روز كه به صورت يكجانبه توسط عربستان سعودي و روسيه انجام مي‌شود هم تمديد شد.
كرگ ارلام، تحليلگر شركت OANDA در اين باره گفت: معامله‌گر ان اين خبر را به ديده بدبيني نگاه كردند. به نظر مي‌رسد معامله‌گران باور ندارند اعضاي اين گروه به محدوديت عرضه اعلام شده، پايبند باشند يا آن را كافي نمي‌دانند.
توليدكنندگان اوپك پلاس كه بيش از ۴۳ ميليون بشكه در روز معادل بيش از ۴۰ درصد از عرضه جهاني، نفت توليد مي‌كنند، در واكنش به سقوط قيمت نفت از حدود ۹۸ دلار كه در اواخر سپتامبر مشاهده شده بود و با توجه به نگراني‌هايي كه نسبت به رشد اقتصادي و تقاضاي ضعيف‌تر براي نفت، مطرح است، سطح توليدشان را پايين‌تر مي‌آورند.
جان ايوانز، تحليلگر شركت PVM گفت: اين كاهش توليد، سردرگمي كه هفته‌ها و ماه‌ها طول مي‌كشد تا بازار نفت حل كند را متوقف نخواهد كرد و تنها در صورتي مثبت خواهد بود كه داده‌هاي گزارش شده از سوي توليدكنندگان، واقعا معتبر باشند. كاهش توافق شده توسط اوپك پلاس، داوطلبانه است، بنابراين، هيچ تجديدنظر جمعي در اهداف توليد اوپك پلاس وجود ندارد. ماهيت داوطلبانه كاهش‌ها باعث ايجاد اين شك و ترديد شده است كه آيا توليدكنندگان به‌طور كامل آنها را اجرا مي‌كنند يا خير و بر چه اساس، اين كاهش‌ها ارزيابي مي‌شوند در اين بين، جروم پاول، رييس فدرال رزرو امريكا، روز جمعه اظهار كرد: بانك مركزي با احتياط، روي نرخ‌هاي بهره حركت مي‌كند، زيرا ريسك‌ها، كم و بيش از حد در حال متعادل شدن هستند.  بر اساس يك نظرسنجي، توليد امريكا در نوامبر، دچار افت شد و اشتغال كارخانه‌ها كاهش يافت. نظرسنجي‌ها نشان داد سرمايه‌گذاران به نظاره فعاليت‌هاي توليدي جهاني نشسته‌اند كه در طول ماه گذشته، به دليل تقاضاي ضعيف، متزلزل ماند. روز جمعه، مذاكرات براي تمديد آتش بس يك هفته‌اي بين رژيم صهيونيستي و نيروهاي مقاومت فلسطين، بي‌نتيجه ماند و باعث از سرگيري جنگ در غزه شد. در نتيجه، قيمت نفت در ابتدا به دليل نگراني از مختل شدن عرضه خاورميانه در صورت تشديد جنگ، پشتيباني شد اما اين درگيري تاكنون، تاثير قابل توجهي بر جريان نفت در بازار جهاني نداشته است. در بخش عرضه، امريكا روز جمعه تحريم‌هاي بيشتري را در رابطه با سقف قيمت نفت روسيه اعمال كرد و سه شركت و سه نفتكش را هدف قرار داد. شركت خدمات انرژي بيكر هيوز، روز جمعه اعلام كرد كه تعداد دكل‌هاي حفاري نفت امريكا در هفته گذشته، با پنج حلقه افزايش، به ۵۰۵ حلقه رسيد كه بالاترين تعداد از سپتامبر بوده است. بر اساس گزارش رويترز، آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد، روز جمعه هنگام سخنراني در اجلاس اقليمي COP۲۸ در امارات، خواستار آينده‌ بدون سوخت فسيلي شد.

ارسال نظر