سفير ايران در روسيه: قرارداد راه‌آهن رشت-آستارا تا پايان 2023 نهايي مي‌شود

تكذيب كارشكني روس‌ها

۱۴۰۲/۰۹/۱۱ - ۰۰:۴۷:۰۵
کد خبر: ۳۰۲۱۱۵

سفير ايران در روسيه با رد مباحث مطرح‌شده درباره عدم پايبندي طرف روسي به تعهدات خود در قرارداد ساخت راه‌آهن رشت - آستارا گفت: در اين زمينه نبايد منفي‌بافي كرد چرا كه هم‌اكنون كارها به شكل جدي در حال انجام است. كاظم جلالي با اشاره به لزوم انجام مطالعات زمين‌شناسي و برآوردهاي مالي و ... از قول روس‌ها براي نهايي كردن قرارداد تا پايان سال ۲۰۲۳ خبر داد.

سفير ايران در روسيه با رد مباحث مطرح‌شده درباره عدم پايبندي طرف روسي به تعهدات خود در قرارداد ساخت راه‌آهن رشت - آستارا گفت: در اين زمينه نبايد منفي‌بافي كرد چرا كه هم‌اكنون كارها به شكل جدي در حال انجام است. كاظم جلالي با اشاره به لزوم انجام مطالعات زمين‌شناسي و برآوردهاي مالي و ... از قول روس‌ها براي نهايي كردن قرارداد تا پايان سال ۲۰۲۳ خبر داد. اظهار كرد: رفت‌وآمدها بين دو كشور در اين رابطه زياد است و شايد سطح هيات‌ها در حدي نباشد كه اطلاع‌رساني درباره آنها انجام شود؛ به هر صورت من به آينده اين خط آهن و كريدور اميدوار هستم و با همتي كه همه خواهند داشت، به نتيجه خوبي خواهد رسيد.

 

كاخ سفيد از اولين مخالفان راه‌آهن رشت – آستارا

سفير ايران در مسكو با بيان اينكه فضاي مجازي كشور را رصد مي‌كند، ‌گفت: از ياد نبريم، زماني كه قرارداد ساخت راه‌آهن رشت-آستارا پس از سخنان روساي جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه و توسط وزيران حمل و نقل و شهرسازي دو كشور به امضا رسيد، يكي از نخستين موضع‌گيري‌ها از سوي كاخ سفيد عليه اين پروژه مطرح شد. وي در گفت‌وگو با ايرنا با بيان اينكه كريدور شمال - جنوب به عنوان يك شاهرگ حياتي براي دنيا با هدف انتقال كالا به اروپا تعريف شده بود، گفت: ارتباط روسيه و اروپا قطع است اما از اهميت كريدور كاسته نشده است. جلالي گفت: در داخل هم تلقي‌هايي مي‌شود كه اين كريدور يك رابطه محدودي است بين ايران و روسيه؛ اگر همين هم باشد كريدور مفيدي است.

 

حياتي براي روسيه، فرصت براي ايران

سفير ايران در مسكو در ادامه از كريدور شمال- جنوب به عنوان مقوله‌اي حياتي براي روسيه و فرصت طلايي براي ايران ياد كرد و به تشريح گزينه‌هاي موجود روسيه براي حمل و نقل كالا پرداخت.وي با اشاره به اينكه يكي از مسيرهاي در دسترس روسيه براي انتقال كالا، گذرگاه آبي شمال اين كشور است، يادآور شد: اين گذرگاه ۶ ماه از سال، يخ زده است و البته به دنبال اين هستند كه با كشتي‌هاي يخ‌شكن، ۶ ماه ديگر سال را نيز در اين مسير كالا جابه‌جا كنند. جلالي با بيان اينكه با توجه به محاصره غرب، كريدور براي روسيه مقوله‌اي حياتي است، تصريح كرد: روسيه در گذشته از طريق خليج فنلاند با اروپا ارتباط داشت و به تعبير خودشان ۳۰۰ ميليون تن كالا از اين مسير منتقل مي‌شد . اين مسير الان بسته شده است. وي ادامه داد: راه ديگر روسيه براي انتقال كالا از درياي سياه است كه از مسير بسفر و داردانل عبور كنند، تركيه امروز دارد با روسيه كار مي‌كند اما آينده هم خودشان نمي‌دانند كه چه اتفاقاتي در اين خصوص مي‌تواند بيافتد. وي اظهار داشت: مسير ديگر چين است كه به روابط دوجانبه اين كشور با روسيه معطوف است.

بهترين كريدور براي روسيه

سفير ايران در مسكو خاطرنشان كرد: ‌اگر به جغرافياي روسيه نگاه كنيد، بهترين مسير كريدوري عبور از جمهوري اسلامي ايران است كه يك كانال سوئز جديد دنيا است. البته ما هيچ رقابتي نداريم چون سطح تجارت دنيا به ميزاني افزايش يافته است كه همه كريدورها مي‌توانند در كنار يكديگر كار كنند و حتي رقابت تعاملي داشته باشند.

 

شايد برخي فكر مي‌كنند يك امضا است

وي تصريح كرد: در داخل ايران ديده‌ام كه برخي نگرششان منفي است و نمي‌شود فهميد اين نگرش منفي براي چيست؟ جلالي در ادامه گفت: برخي شايد تصور كنند، يك امضا است و يك روزقرار مي‌گذاريم امضا مي‌كنيم. بايد توجه داشت كه تا رسيدن به مرحله امضا زمان زيادي صرف شد و مذاكرات فشرده‌اي را دو دولت داشتند و نهايتا اين مساله را به امضاي قرارداد رساندند كه امضاي قرارداد در حضور دو رييس‌جمهور صورت گرفت و پس از آن بايد مطالعات زمين‌شناسي را انجام دهيم كه به فرمولي به لحاظ مالي، ‌اجرايي و عملياتي برسيم.

 

قول روس‌ها براي نهايي كردن قرارداد

تا پايان سال ۲۰۲۳

سفير ايران در مسكو با بيان اينكه دو دولت در حال كار بر روي جزييات فرمول عملياتي اين كار هستند، اظهار داشت: در آينده نزديك، كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور در تهران برگزار مي‌شود كه يكي از موضوعات همين است كه تا آن زمان، ‌اين قرارداد را نهايي كنيم. البته دوستان روس گفته‌اند كه تا آخر سال ميلادي آن را نهايي كنند و پس از آن عمليات اجرايي آغاز شود.

 

دولت با جديت، اجرايي شدن قرارداد را  پيگيري مي‌كند

جلالي در ادامه تصريح كرد: برخي شايد صحبتشان اين باشد كه وقتي امضا كرديم، چرا عمليات اجرايي از فرداي آن روز، آغاز نشد. طبعا اينها زمان مي‌برد. ولي از اراده دولت ما كاسته نشده است كه با جديت مذاكره و مسائل را پيگيري كند.وي در عين حال، ‌خاطرنشان كرد: در حالت خوشبينانه، پيش‌بيني اين است كه اين قطعه در سال ۲۰۲۷ به اتمام برسد.‌اي كاش ما در گذشته آينده پژوهي داشتيم و مسائل اين منطقه را از ۱۰ سال پيش مي‌ديديم و از آن زمان، زمينه كار را فراهم مي‌كرديم و امروز زمينه براي گره خوردن اقتصاد ايران و روسيه بسيار فراهم بود.ارديبهشت ماه ۱۴۰۲ و پس از سخنراني روساي جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه، قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲ كيلومتر به امضا رسيد. اين خط ريلي، تكميل‌كننده خط ريلي مسير غربي كريدور شمال - جنوب است.كريدور شمال – جنوب كه در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسيه، ايران و هند در سال ۲۰۰۰ ميلادي براي ايجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال‌هاي بعد، شاهد پيوستن شمار ديگري از كشورها به اين مسير ترانزيتي بود.آنچه براي اين كشورها در پيوستن به اين مسير ترانزيتي انگيزه بخش بود اين بود كه مسيرهاي متداول براي ارسال كالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسيه كه از كانال سوئز عبور مي‌كند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ كيلومتر طول دارد اما كريدور ايران در اين مسير تنها هفت هزار و ۲۰۰ كيلومتر است كه بهره‌گيري از اين ظرفيت، ۴۰ درصد زمان ترانزيت و ۳۰ درصد هزينه‌هاي حمل و نقل را كاهش مي‌دهد.اين كريدور سه مسير شامل دو مسير زميني و ريلي شرق و غرب درياي خزر و نيز مسير تركيبي زميني دريايي: روسيه - درياي خزر- ايران را شامل مي‌شود.

 

پيگيري ساخت راه‌آهن رشت – آستارا  در ديدار سفير ايران با دستيار پوتين

پيگيري همكاري‌هاي ايران و روسيه در حوزه حمل و نقل ريلي از جمله توافق پروژه ساخت راه‌آهن رشت - آستارا از مهم‌ترين موضوعات ديدار سفير كشورمان در مسكو با ايگور لويتين دستيار رييس‌جمهوري روسيه بود.به گزارش ايرنا از سفارت ايران در مسكو، لويتين در ديدار روز پنجشنبه خود با كاظم جلالي سفير ايران در مسكو با اشاره به سفر اخير خود به تهران و مذاكرات با مسوولان ايراني، بار ديگر بر آمادگي روسيه بر مشاركت در پروژه كريدور شمال - جنوب تاكيد كرد. در اين ديدار درباره نتايج سفر دستيار رييس‌جمهوري روسيه به تهران و ديدار با مقامات رسمي از جمله محمد معاون اول رييس‌جمهوري اسلامي ايران و مهرداد بذرپاش وزير راه و شهرسازي تبادل نظر شد. به گزارش ايرنا، «ايگور لويتين» دستيار ويژه رييس‌جمهور روسيه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ با «محمد مخبر» معاون اول رييس‌جمهور ديدار و گفت‌وگو كرده بود. پيش از اين، كاظم جلالي سفير ايران در روسيه با رد مباحث مطرح شده درباره عقب‌نشيني روسيه از اجراي قرارداد ساخت راه‌آهن رشت - آستارا گفته بود: كريدور براي ايران، فرصت اما براي روسيه با توجه به تغييرات ژئوپليتيك بعد از عمليات نظامي در اوكراين، ضرورت و مقوله‌اي حياتي است. ارديبهشت ماه ۱۴۰۲ و پس از سخنراني روساي جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه، قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲ كيلومتر به امضا رسيد.

ارسال نظر