ايستگاه متروي فرودگاه امام خميني(ره) به شهر پرند متصل شد

تكميل پازل متروي جنوب تهران

۱۴۰۲/۰۹/۱۱ - ۰۰:۴۵:۱۲
کد خبر: ۳۰۲۱۱۴
تكميل پازل متروي جنوب تهران

با افتتاح قطعه آخر خط متروي تهران- پرند، به طول 19 كيلومتر از فرودگاه امام خميني(ره) تا شهر پرند، پازل متروي جنوب تهران تكميل شد. ظرفيت اين خط مترو، جابه‌جايي روزانه 13 تا 15 هزار مسافر از تهران به پرند و بالعكس است. به گفته مسوولان شهرداري، بليت اين خط، در هفته نخست بهره‌برداري آن- كه از روز جمعه آغاز شد- به مدت يك هفته رايگان است.

گروه راه و شهرسازي|

با افتتاح قطعه آخر خط متروي تهران- پرند، به طول 19 كيلومتر از فرودگاه امام خميني(ره) تا شهر پرند، پازل متروي جنوب تهران تكميل شد. ظرفيت اين خط مترو، جابه‌جايي روزانه 13 تا 15 هزار مسافر از تهران به پرند و بالعكس است. به گفته مسوولان شهرداري، بليت اين خط، در هفته نخست بهره‌برداري آن- كه از روز جمعه آغاز شد- به مدت يك هفته رايگان است. آنگونه كه شهردار تهران گفته است، ارزش روز اين خط 6 همت (هزار ميليارد تومان) است و دولت سيزدهم براي تكميل اين خط 950 ميليارد تومان هزينه كرده است. زاكاني همچنين خبر داده است، تكميل خطوط هفت گانه تهران تا دو سال ديگر زمان مي‌برد.ايستگاه مترو پرند در ضلع جنوب غربي شهر پرند و آزادراه تهران ساوه و مجاورت فرودگاه بين‌المللي امام خميني قرار دارد. به گزارش خبرگزاري‌هاي داخلي، خط متروي شهر جديد پرند به طول 50 كيلومتر از ايستگاه شاهد در خط يك به سمت شهر جديد پرند امتداد مي‌يابد و بر همين اساس شهروندان مي‌توانند از تجريش تا پرند و بالعكس را مستقيم و با مترو طي كنند. مطالعات پروژه خط مترو تهران-پرند در سال 1384 توسط وزارت راه و شهرسازي آغاز شد. عمليات اجرايي اين پروژه سال 1390 شروع شد و در سال 1391 اجراي كل طرح به شهرداري تهران واگذار شد. بخشي از اين طرح در محدوده حد فاصل ايستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار كيلومتر در ابتداي سال 1395 و بخش ديگر از ايستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خميني (ره) به طول 26 كيلومتر در مردادماه سال 1396 تكميل و مورد بهره‌برداري قرار گرفت، اما قطعه دوم پروژه متروي شهر جديد پرند به طول 19 كيلومتر از فرودگاه امام خميني (ره) تا شهر جديد پرند طراحي شد كه به دليل محدوديت‌هاي مالي و ساير مشكلات متوقف ماند. ايستگاه شهر پرند در واقع آخرين ايستگاه در توسعه جنوبي خط يك محسوب مي‌شود كه هدف اصلي آن دسترسي و اتصال شهر جديد پرند به شبكه سراسري متروي تهران و ارايه سرويس حمل و نقل به مسافران شهر جديد پرند و مناطق اطراف با قيمت بسيار نازل است و به‌جز حمل و نقل سريع، حذف اثرات زيست محيطي استفاده از سوخت فسيلي و صرفه‌جويي قابل ملاحظه در هزينه منابع ملي و وقت مسافران را در پي دارد.

 

چقدر پول به متروي پرند تزريق شد؟

خبرگزاري تسنيم به نقل از منابع دولتي اعلام كرده است، اين طرح كه با پيشرفت 30 درصدي تحويل دولت سيزدهم شده بود، با اعتباري بيش از 750 ميلياردتومان از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازي و 200 ميليارد تومان از محل بودجه‌هاي عمومي دولت تامين اعتبار و تكميل شد.

اين در حالي است كه به گفته عليرضا زاكاني، شهرداري تهران بالغ بر ۸۰۰ ميليارد تجهيزات و امكانات فراهم كرد. دولت محترم نيز بالاي ۱۰۰۰ ميليارد تومان براي تكميل اين خط هزينه كرد. شهردار تهران همچنين ارزش روز اين پروژه را ۶ همت برآورد كرده است.

 

چنين اقداماتي بايد زودتر به نتيجه برسد

رييس‌جمهور با بيان اينكه براي راه‌اندازي مترو پرند، بهتر و بيشتر از آنچه وعده داده شده بود، اقدامات لازم صورت گرفت، گفت: اقداماتي از اين دست در كشور بايد زودتر به نتيجه برسد تا مردم بيشتر از نتايج آن بهره‌مند شوند. به گزارش ايرنا، سيدابراهيم رييسي صبح روز پنجشنبه پيش از افتتاح مترو پرند با اشاره به اينكه انتظار ۱۸ ساله مردم به سر آمد، گفت: سال گذشته كه از روند اين پروژه در محدوده پرند بازديد كردم، گزارشي كه ارايه شد حاكي از آن بود كه اين پروژه مدتي است دچار توقف شده است. رييسي با بيان اينكه پيشرفت احداث و بهره‌برداري پروژه مترو پرند به‌طور متوسط يك درصد در هر سال بوده است، تصريح كرد: اين پروژه در چند سال گذشته مي‌توانست سريع‌تر انجام شود اما اكنون همه بخش‌ها از شهرداري تهران تا قرارگاه سازندگي و همكاران ما در پرند همتي مضاعف داشتند و بخش‌هاي مختلف دست به دست هم دادند تا قولي كه مردم داده بوديم ظرف يك سال عملياتي شود. رييس‌جمهور با بيان اينكه آذر ماه سال گذشته از اين پروژه بازديد شد و الان هم در آذرماه طبق قولي كه داده شده بود، براي بهره‌برداري آن آمدم، گفت: در مرحله نخست، شكرگزار خداوند متعال هستيم و بعد از آن از همه دوستان بايد قدرداني كنم كه به وعده‌اي كه داده شده بود، عمل كردند. رييسي افزود: بهتر و بيشتر از آنچه وعده داده بودند اقدامات لازم صورت گرفت چرا كه قرار بود اين مسير شامل يك خط باشد يعني ۲۰ كيلومتر اما در عمل آنچه اتفاق افتاد ايجاد مسير رفت و برگشت در ۲ خط و به طول ۴۰ كيلومتر كار انجام گرفت، يعني كار ۲ برابر انجام شد. او ادامه داد: احداث ايستگاه و آماده‌سازي مسير در اين مدت به خوبي انجام شد تا آماده بهره‌برداري شود و من صميمانه از همه تشكر مي‌كنم كه زمينه را براي رفاه مردم عزيز پرند آماده كردند. رييس‌جمهور با بيان اينكه اينجا نزديك به ۵۰۰ هزار نفر جمعيت داريم كه تردد آنها به سمت پايتخت با سختي مواجه بود، گفت: اين شرايط مي‌تواند رفت آمد مردم را تسهيل كند. رييسي ابراز اميدواري كرد كه اقداماتي از اين دست در كشور زودتر به نتيجه برسد و مردم بيشتر از نتايج آن بهره‌مند شوند.

 

7 خط تهران تا دو سال آينده تكميل مي‌شود

شهردار تهران نيز در آيين افتتاح مترو پرند گفت: با همه وجود از كساني كه براي تكميل اين كار بسيار بزرگ و ارزشمند تلاش كردند، تشكر مي‌كنم. به ويژه شخص آقاي رييس‌جمهور كه با دستورات ويژه‌اي كه صادر كردند اين فرايند تسريع شد. به گزارش ايلنا، زاكاني با بيان اينكه اقدام مناسبي با تلاش استانداري تهران، قرارگاه خاتم و شهرداري تهران شكل گرفت و شرايط ويژه‌اي براي اين شهر رقم زده شد، اظهار كرد: يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي ما توسعه خطوط مترو است. سال ۱۴۰۰ ما ۲۵۷ كيلومتر با ۱۴۰ ايستگاه متروي تهران را تحويل گرفتيم. امروز ۳۰۳ كيلومتر خط و ۱۵۵ ايستگاه مترو در شهر تهران وجود دارد. يك حركت جدي در اين رابطه صورت گرفته است. وي ادامه داد: امسال در شوراي شهر تأكيد ويژه‌اي بر گسترش حمل‌ونقل تهران صورت گرفت. به‌طوري كه حدود ۴۳ درصد منابع براي اين منظور متمركز شد. زاكاني به توسعه خطوط مترو پرداخت و گفت: هر ۷ خط تهران تقريباً تمام شد و تا ۲ سال آينده الحاقات آن نيز تا انتها تمام خواهد شد. خط ۱۰ متروي نيز با توافق با قرارگاه خاتم شروع شده است. اميدواريم عمليات عمراني خط ۹ و ۱۱ نيز شروع شود. عمليات عمراني خط ۸ نيز انشاالله سال آتي آغاز مي‌شود. شهردار تهران با تاكيد بر اينكه مسير توسعه مترو امروز يك سرعت ويژه پيدا كرده است، افزود: با عنايت رييس‌جمهور گام‌هاي اساسي براي توسعه مترو برداشته شده است. وي با اشاره به تامين واگن بيان كرد: موضوع توسعه واگن‌هاي مترو نيز كه از سال ۹۵ روي زمين مانده بود، با عنايت رييس‌جمهور و همت دولت محترم، به نتيجه رسيد. جا دارد از وزير كشور، وزير صمت، وزير نفت و سازمان برنامه و بانك مركزي بصورت خاص تشكر كنم. كاري كه ۷ سال روي زمين مانده بود، شهريور امسال نهايي شد. واگن‌ها به ۷۹۱ دستگاه هم افزايش يافت. قرارداد حدود ۲۸۰ واگن ديگر نيز بسته شده و اميدواريم عملياتي شود. شهردار پايتخت تصريح كرد: كاري كه ظرف ۲۵ سال در حوزه واگن انجام شده بود، ظرف حدود ۴ سال صورت خواهد گرفت و واگن‌هاي متروي تهران تقريباً دو برابر خواهد شد. اميدواريم واگن‌هاي جديد مترو از سال آينده وارد شهر شوند. اين حركت جديد البته مبتني بر نگاه جهادي و تلاش دولت مردمي شكل گرفته است. وي اظهار كرد: كار ساخت متروي پرند از سال ۸۴ شروع شد. سال ۹۱ به شهرداري كار واگذار شد، اما بعد از احداث خط تا مترو فرودگاه حضرت امام كار مسكوت ماند. يعني مسيري حدود ۲۰ كيلومتر. سال گذشته باحضور شخص آقاي رييسي و تاكيدات ايشان حركت جديدي در اين مسير شكل گرفت. قرارگاه خاتم به عنوان مجري، شهرداري تهران به عنوان متولي و وزارت راه و شهرسازي به عنوان حامي كار راه‌اندازي مسير تا پرند را استارت زدند. وي افزود: ارزش اين پروژه به ارزش روز ۶ همت برآورد مي‌شود. شهرداري تهران بالغ بر ۸۰۰ ميليارد تجهيزات و امكانات فراهم كرد. دولت محترم نيز بالاي ۱۰۰۰ ميليارد تومان براي تكميل اين خط هزينه كرد. زاكاني اظهار كرد: در نهايت شاهد گره‌گشايي از پروژه‌اي هستيم كه لبخند را به لبان مردم نشانده و با ۸۱ كيلومتر خطوط تونلي، پرند را به تجريش متصل مي‌كند! از همه كساني كه همت كردند جا دارد تشكر كنم. اميدوارم اين تحفه ناقابل مقبول مردم باشد و شاهد جهش‌هاي بزرگ در آينده باشيم.

ارسال نظر