نفت تسليم ششمين كاهش هفتگي قيمت شد

۱۴۰۲/۰۹/۱۱ - ۰۰:۲۴:۵۴
کد خبر: ۳۰۲۱۰۳
نفت تسليم ششمين كاهش هفتگي قيمت شد

قيمت نفت در معاملات روز جمعه بازار آسيا، به روند كاهشي روز گذشته‌اش ادامه داد و به سوي ششمين كاهش هفتگي متوالي پيش مي‌رود. بهاي معاملات نفت برنت براي تحويل در فوريه ۳۹ سنت معادل ۰.۵ درصد كاهش يافت و به ۸۰ دلار و ۴۷ سنت در هر بشكه رسيد.

قيمت نفت در معاملات روز جمعه بازار آسيا، به روند كاهشي روز گذشته‌اش ادامه داد و به سوي ششمين كاهش هفتگي متوالي پيش مي‌رود.
بهاي معاملات نفت برنت براي تحويل در فوريه ۳۹ سنت معادل ۰.۵ درصد كاهش يافت و به ۸۰ دلار و ۴۷ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات 
وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۲۳ سنت معادل ۰.۳ درصد كاهش، به ۷۵ دلار و ۷۳ سنت در هر بشكه رسيد. قيمت نفت برنت در معاملات روز جمعه، پايينتر از قيمت نهايي هفته گذشته بود اما وست تگزاس اينترمديت، بخشي از ضرر هفته گذشته را جبران كرد و اندكي بالاتر از قيمت نهايي در جمعه گذشته، معامله شد.
قرارداد فوريه نفت برنت روز پنجشنبه با دو دلار كاهش و شاخص نفت امريكا هم با يك دلار و ۹۰ سنت كاهش بسته شد.
توليدكنندگان اوپك پلاس كه بيش از ۴۳ ميليون بشكه در روز معادل بيش از ۴۰ درصد از عرضه جهاني، نفت توليد مي‌كنند، در واكنش به سقوط قيمت نفت از حدود ۹۸ دلار كه در اواخر سپتامبر مشاهده شده بود و با توجه به نگراني‌هايي كه نسبت به رشد اقتصادي و تقاضاي ضعييفتر براي نفت، مطرح است، به كاهش توليد متمركز شدند.
عربستان سعودي، روسيه و ساير اعضاي اوپك پلاس در نشست روز پنجشنبه، توافق كردند كاهش توليد داوطلبانه ۹۰۰ هزار بشكه در روز را علاوه بر محدوديت عرضه اضافي ۱.۳ ميليون بشكه در روز فعلي، اعمال كنند. نمايندگان اين گروه اظهار كردند: مذاكرات اوليه براي كاهش جديد توليد به ميزان دو ميليون بشكه در روز بود. بانك امريكايي گلدمن ساكس اعلام كرد كه پيش‌بيني ماه دسامبر اين بانك براي نفت برنت، به سمت پايين‌تر از محدوده تخمين زده شده قبلي متمايل شده است و اين اقدام توليدكنندگان نفت را واكنشي موقت و دشوار براي اجرا، توصيف كرد. تحليلگران گلدمن ساكس در يادداشتي نوشتند: بازار روي كاهش‌ توليد اضافي، از جمله كاهش طولاني ‌مدت و كاهش رسمي غيرداوطلبانه، حساب باز كرده بود، اما به دليل كاهش پيش‌بيني ‌شده در رشد عرضه امريكا و عرضه اندك اوپك، چشم‌انداز قيمت سال ۲۰۲۴ خود را تغيير نداد. عربستان سعودي، روسيه، امارات متحده عربي، عراق، كويت، قزاقستان و الجزاير از جمله توليدكنندگاني هستند كه اعلام كردند كاهش توليد كه در مجموع به ۲.۲ ميليون بشكه در روز مي‌رسد را پس از سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، در صورتي كه شرايط بازار اجازه دهد، به تدريج متوقف مي‌كنند. بر اساس گزارش رويترز، برزيل روز پنجشنبه اعلام كرد كه از ابتداي سال ميلادي آينده، به اوپك پلاس خواهد پيوست، اما اين اقدام، برزيل را كه بزرگ‌ترين توليدكننده نفت در امريكاي جنوبي است، به كاهش توليد ملزم نخواهد كرد.

ارسال نظر