وزير نفت اعلام كرد

قيمت گاز سه پله اول تغيير نمي‌كند

۱۴۰۲/۰۹/۱۱ - ۰۰:۱۹:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۱۰۰
قيمت گاز سه پله اول تغيير نمي‌كند

وزير نفت گفت: در بحث تعرفه‌هاي گازرساني با مصوبه‌اي كه در قانون داشتيم، براي سه پله اول كه در سقف الگوي مصرف قرار مي‌گيرند، هيچ‌گونه افزايش قيمتي اعمال نخواهد شد و تعرفه‌ها مانند سال گذشته خواهد بود.

وزير نفت گفت: در بحث تعرفه‌هاي گازرساني با مصوبه‌اي كه در قانون داشتيم، براي سه پله اول كه در سقف الگوي مصرف قرار مي‌گيرند، هيچ‌گونه افزايش قيمتي اعمال نخواهد شد و تعرفه‌ها مانند سال گذشته خواهد بود.
به گزارش ايسنا، جواد اوجي گفت: در سال گذشته زمستاني سخت و در ۲۳ استان كشور دماي زير صفر درجه داشتيم، اما يك ساعت هم در تأمين سوخت وقفه پيش نيامد و شاهد رخ دادن يك معجزه بوديم. وي نبود سرمايه‌گذاري در سال‌هاي گذشته را عامل ناترازي‌هاي كنوني و سال‌هاي اخير در كشور دانست و گفت: البته در همه دولت‌ها پس از پيروزي انقلاب اسلامي زحمت كشيده شده و خدمات انجام شده است، اما در دولت رييسي اين خدمات شتاب بيشتري گرفت. وي ادامه داد: صنعت نفت پيش از پيروزي انقلاب اسلامي وابستگي كامل به خارجي‌ها داشت، اما امروز، حتي يك خارجي هم در صنعت نفت نيست و همه بخش‌ها با توان كاركنان صنعت نفت راهبري و هدايت مي‌شود؛ اين پرسش مطرح است كه پيش از پيروزي انقلاب چند شهر گازرساني مي‌شد، اما امروز شاهد هستيم كه بيش از ‌۲۹ ميليون مشترك گاز در كشور داريم كه در جهان بي‌نظير است.
وزير نفت گفت: اختلاف توليد و تقاضا و افزايش سالانه مصرف، كار را براي ما سخت كرده است و رييس‌جمهوري هم در اين باره بر افزايش سقف سرمايه‌گذاري در بخش توليد تأكيد كرده‌اند.
اوجي افزايش سقف توليد با سرمايه‌گذاري را از اقدام‌هاي سازنده دولت سيزدهم برشمرد و تأكيد كرد: در نبود سرمايه‌گذاري توليد افزايش نمي‌يابد و هدف تضمين امنيت انرژي محقق نمي‌شود؛ خوشبختانه طي دوران فعاليت دولت سيزدهم طرح‌هاي زمين‌مانده از جمله طرح فاز دوم پالايشگاه آبادان، طرح تصفيه نفت‌گاز پالايشگاه اصفهان، طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي، پالايشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبي و افزايش ۵ ميليون تني محصولات پتروشيمي به بهره‌برداري رسيده است، اين پروژه‌ها طي ساليان سال با پيشرفت ۵۰ درصدي بلاتكليف مانده بودند كه در دولت سيزدهم همگي تكميل شدند و به بحث افزايش توليد و صادرات كمك كردند.
وي ادامه داد: ۵۰ پروژه جديد به ارزش ۴۸ ميليارد دلار آغاز كرده‌ايم و خوشبختانه كارنامه وزارت نفت در اين زمينه موفق بوده است؛ در سه ماه نخست امسال رشد اقتصادي گروه نفت و گاز بيش از ۱۹ درصد بوده و اين عدد در سه ماه دوم ۱۴۰۲ به ۲۵.۶ درصد رسيده است، بنابراين امروز هيچ‌كاري مهم‌تر از سرمايه‌گذاري در صنايع نفت و گاز و تكميل پروژه‌ها و آغاز پروژه‌هاي جديد نيست.
وزير نفت با بيان اينكه با استفاده از همه ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري شاهد افزايش توليد، صادرات، درآمد ارزي و در عين حال جلوگيري از خام‌فروشي در كشور بوديم، تأكيد كرد: بخشي از درآمدهاي ارزي صرف سرمايه‌گذاري و بخشي صرف تأمين مايحتاج مردم مي‌شود، امروز حداكثر استفاده از نفت خام و جلوگيري از خام فروشي انجام مي‌شود.
اوجي افزود: طي دو سال اخير بيش از ۲۱۰ هزار بشكه به ظرفيت پالايشي كشور افزوده شد كه گام مهمي در مسير جلوگيري از خام فروشي بوده است، روزانه نزديك به ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار بشكه نفت و مايعات در پالايشگاه‌ها فرآورش و مازاد نياز داخلي صادر و درآمد ارزي آن صرف طرح‌هاي نو در كشور مي‌شود.
وي با تأكيد بر اهميت احداث مخازن ذخيره‌سازي و سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي صنعت پالايش، بيان كرد: در حوزه پالايش و پخش نيز با طراحي و احداث پالايشگاه‌هاي نو گام‌هايي موثر در زمينه سرمايه‌گذاري برداشته شده است و با احداث طرح‌هايي نظير پتروپالايشگاه شهيد سليماني و پتروپالايش مكران، روزانه ۲ ميليون بشكه به ظرفيت پالايشي كشور افزوده مي‌شود. وزيرنفت تصريح كرد: در حوزه رشد سرمايه‌گذاري و توليد و در عين حال عمل به تعهدهاي بودجه‌اي، وزارت نفت عملكردي مطلوب داشته و در ۱۴۰۱ به تعهدهاي خود در بودجه به‌طور كامل عمل كرده است.
اوجي ضمن قدرداني از همه تلاشگران عرصه سوخت‌رساني گفت: شاهد همه زحمات طاقت‌فرسا، سختي‌ها، تلاش‌هاي شبانه‌روزي و تجارب كاركنان در اين عرصه بودم و اميدوارم با اقدام‌هايي كه در بخش تعميرات اساسي و ذخيره‌سازي سوخت در نيروگاه‌ها انجام شده است، امسال مشكلي در سوخت رساني نداشته باشيم.
وي اعلام كرد كه امسال ۳ ميليارد و ۲۰۰ ميليون ليتر نفت گاز در نيروگاه‌ها ذخيره شده كه كاري بسيار بزرگ است و پيش‌بيني مي‌كنيم امسال در بحث ناترازي شاهد مشكلات كمتري باشيم.
وزير نفت با تأكيد بر لزوم مديريت مصرف و فرهنگ‌سازي براي مصرف بهينه گفت: اگر چه در بخش مديريت مصرف با به‌كارگيري راهكارهاي غيرقيمتي، توسعه زيرساخت‌هاي انتقال و دوگانه‌سوز كردن خودروها و ... اقدام‌هاي مطلوبي انجام شده است، اما نمي‌توانيم هر چه توليد كنيم، مصرف كنيم زيرا منابع محدود است و از ايده‌هاي نو در زمينه مديريت مصرف استقبال مي‌كنيم.
اوجي يادآور شد: پارسال ركوردهاي بي‌نظيري در زمينه توزيع ثبت شد، اما خوشبختانه وقفه‌اي نداشتيم و اميدوارم تلاشگران عرصه سوخت‌رساني امسال نيز همچون گذشته بدرخشند.
وي در حاشيه همايش در جمع خبرنگاران اظهار كرد: پارسال از نظر سرما بي‌سابقه بود و بيش از ۲۴ استان دماي هوا منفي ۲۰ درجه بود، اما حتي يك روز هم وقفه در سوخت‌رساني ايجاد نشد.
اوجي افزود: امسال نيز با اقدام‌هاي خوبي كه انجام شده در همه حوزه‌ها اميدواريم زمستان امسال كمترين چالش را داشته باشيم.
وزير نفت تاكيد كرد: در بحث تعرفه‌هاي گازرساني با مصوبه‌اي كه در قانون داشتيم، براي سه پله اول كه در سقف الگوي مصرف قرار مي‌گيرند، هيچ‌گونه افزايش قيمتي اعمال نخواهد شد و تعرفه‌ها مانند سال گذشته خواهد بود، اما از مردم مي‌خواهيم كه در امر بهينه‌سازي با رعايت الگوي مصرف در زمستان ما را ياري كنند تا امسال نيز بدون چالش پشت سر بگذاريم.

ارسال نظر