فروش قسطي خودرو رسما كليد ميخورد؟
در شرايطي به هفتههاي پاياني سال نزديك ميشويم كه همچنان يك سوال جدي وجود دارد. آيا مانند تجربه دو، سه سال اخير بازار شب عيد آرامشي نسبي را تجربه خواهد كرد يا مانند دوران پيش از ان موج جديدي از تقاضا و شايد افزايش قيمت در راه باشد.
در شرايطي به هفتههاي پاياني سال نزديك ميشويم كه همچنان يك سوال جدي وجود دارد. آيا مانند تجربه دو، سه سال اخير بازار شب عيد آرامشي نسبي را تجربه خواهد كرد يا مانند دوران پيش از ان موج جديدي از تقاضا و شايد افزايش قيمت در راه باشد.
يكي از اصليترين چالشهاي دولت در ماههاي گذشته اين بوده كه بازار را طوري مديريت كند كه با وجود تمام محدويتها هم توليدكنندگان بتوانند محصولات جديد خود را وارد بازار كنند و در عين حال از افزايش قيمت نيز جلوگيري كند. در شاخص اول به نظر ميرسد كه لااقل بخشي از اهداف محقق شده است. مديركل صنايع خودرويي وزارت صمت، گفت: در سال جاري حدود ۷۴۲ هزار دستگاه خودروي سواري بهصورت عبور مستقيم و كامل توليد شده كه در مقايسه با ۶۲۱ هزار دستگاه توليد كامل مدت مشابه پارسال، رشد ۲۰درصد را نشان ميدهد. عبدالله توكلي لاهيجاني با اعلام اينكه در سال جاري حدود 742 هزار دستگاه خودروي سواري بهصورت عبور مستقيم و كامل توليد شده كه در مقايسه با 621 هزار دستگاه توليد كامل مدت مشابه پارسال، رشد 20درصد را نشان ميدهد، گفت: در مدت ياد شده 107 هزاردستگاه خودروي وانت در كشور توليد شده كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال از 43 درصد رشد برخوردار بوده است. علاوه بر اين، در 8ماهه اول امسال حدود 2هزار و سيصد دستگاه خودروي ون توليد شده كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال 3 درصد رشد را نشان ميدهد. اين مقام مسوول وزارت صمت گفت: توليد حدود 25 هزار دستگاه انواع خودروي سنگين (كاميون، كاميونت و كشنده) و رشد 26 درصد توليد در اين حوزه، از ديگر آمار قابل ذكر است. در مدت ياد شده 394 هزاردستگاه موتورسيكلت در كشور توليد شده كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال از 41 درصد رشد برخوردار بوده است. وي اضافهكرد: علاوه بر اين در 8ماهه اول امسال حدود 205 هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصي توليد شد كه در مقايسه با توليد 114 هزار دستگاه مدت مشابه پارسال، حدود 80 درصد رشد توليد را نشان ميدهد.در اين مدت سهم بخش خصوصي از توليد خودرو در كشور 23 درصد بوده است.
توكلي لاهيجاني افزود: از آنجا كه اعتقاد دارم ارايه تصويري روشن مبتني براعداد و ارقام ميتواند نقش مهمي در ارتقاي يك صنعت و اصلاح كاستيهاي صنعت داشته باشد از اين رو دفتر صنايع خودرو به صورت منظم از سال گذشته گزارشي تحليلي همراه با نمودارهاي متنوع از توليد و ساير مختصات صنعت خودروي منتشر ميكند اين گزارش با جزييات كامل ميتواند تصويري روشن از وضعيت صنعت خودروي كشور در حوزه توليد و زمينه ساز جلب مشاركت نخبگان براي ايجاد تحول در صنعت خودروي كشور باشد. وي گفت: دو عارضه مزمن در بازار خودروي كشور در سالهاي 97 تا 1400 شكل گرفته بود كه اولي كاهش توليد خودروسازان به كمتر از يك ميليون دستگاه و دومي توليد خودروهاي ناقص بود، امسال همانند پارسال افزايش توليدخودروي كامل را خواهيم داشت و از سوي ديگر با كاهش قيمتها دربازار خودرو مواجه هستيم. توكلي لاهيجاني افزود: بهطور متوسط قيمت بازار خودروهاي توليد داخل، از ابتداي سال، حدود 28 درصد و قيمت خودروهاي مونتاژي حدود 48 درصد كاهش داشته است.
توليد خودرو به شيوه گذشته ادامه دارد و اين در حالي است كه همانطور كه وزير صمت در روزهاي گذشته گفته، برنامهريزي براي توليد خودروهاي برقي نيز ادامه دارد. علي آبادي در جديدترين توضيحات خود گفته: اتوبوس برقي در حقيقت توليدش تازه دارد شروع ميشود، ولي خب در بخش نوآوري و طراحي و ساخت نمونه، نه ما مثلا در مپنا تقريبا كار را طي دو سه سال گذشته انجام داديم و دربازديدي كه آقاي رييسجمهور يازدهم ارديبهشت ماه در مپنا داشتند، دستور دادند به اداره استاندارد كه شتاب بيشتري بدهند به اين كار، خب اتفاق مباركي افتاد، ما نخستين اتوبوس برقي مان را با استفاده از ظرفيتهاي استانداردسازي خودمان استاندارد كرديم اين خودش يك اقدام مهم متهورانه است كه اداره استاندارد با تمام دقت اين كار را انجام داد و من تبريك ميگويم به آنها، انصافا كار خوبي بود كه با دستور رييسجمهور انجام شد، ما در حقيقت از آن روز آماده شديم براي راهاندازي خط توليد، امروز هم به مباركي اولين خط توليد را افتتاح كرديم، در عقاب افشان كه يكي ديگر از اتوبوس سازهاي ما است، الان آنجا هم خط دارد بهرهبرداري ميشود، حالا انشاالله مراسمي براي آن هم خواهيم گذاشت كه مردم ما در جريان آن جا هم قرار بگيرند. اگر من بودم كه با توجه به همه مزايايي كه اينها دارند هرچه زودتر اين كار را ميكردم، ولي چالشهايي داريم كه بايد همين طور يكي يكي از رويش عبور بكنيم برايش راهحل پيدا بكنيم، ولي خوشبختانه پيشرفت مناسب است، من فكر ميكنم كه ما تا پايان امسال بهطور محسوس اتوبوسهاي برقي و همچنين خودروهاي برقي يا تاكسيهاي برقي را در شهر خواهيم داشت حالا اين محسوس كه ميگويم خودش يك عدد خيلي خيلي كلي و گنگ است، ولي من تلاش خواهم كرد كه اين عدد را هرچه بيشتر افزايش بدهم به دلايلي كه اگر سوالات شماها اجازه داد به آنها خواهم پرداخت.
وي ادامه داد: امسال اين اتوبوسسازي تا پايان حدود صددستگاه اتوبوس جديد برقي خواهد داد، اما چنانچه يك مقدار حمايت بشود اين عدد ميتواند افزايش پيدا بكند، فعلا هدفي است كه ما با درنظر گرفتن اينكه بايد فرهنگسازي بشود، بايد آمادگي به وجود بيايد، ببينيد اتوبوس برقي، تاكسي برقي، موتورسيكلت برقي اينها پديدههاي هستند كه نيازمند به فرهنگسازي هست، چون مردم بايد آشنا بشوند با رفتاري، مثلا ببينيد اين ماشينها بيصداند، همين بيصدا بودن بايستي براي مردم ما به تدريج جا بيفتد كه در مسير اتوبوس برقي نباشند، در مسير موتورسيكلتها تو خيابان نباشند، براي اينكه از طريق صدايي كه موتور ميدهد نميتوانند متوجه بشوند، اگرچه الان بعضي پروتكلها ميگويد الان يك صداي مصنوعي ايجاد بكنيم براي اينكه مردم متوجه بشوند يا آن مثلا مرتب بايد دستش روي بوق باشد كه اطلاع بدهد، يا به لحاظ شتاب و قدرت خب ماشينهاي برقي نسبت به ماشينهاي بنزيني قوي ترند و در نتيجه بايستي رانندهها آموزش ببينند كه با استفاده ازا ين طرفيت حداكثري كه دراينها وجود دارد حالا كه بايد لازم است كه اين طوري باشد، چون اينها گيربكس كه ندارند، بايد حداكثر توان را دندهها روي محور ما داشته باشيم كه در تمام شرايط بتوانيم استفاده كنيم البته، چون در سرازيري از اين حداكثر توان ميخواهيم استفاده بكنيم، اگرچه ما داريم تلاش ميكنيم كه با پروتكلهايي محدودكننده بگذاريم كه اينها همه كمك ميكند به رانندگي، ولي بايد آموزش و فرهنگسازي را جدي بگيريم. حقيقتش من تخصص اينكه بگويم ما چقدر نياز داريم را ندارم، شهرداري تهران بهتر ازمن ميتواند بگويد، ولي خب آنها شرايط استاندارد را ميگويند، يعني براي اين حجم از جمعيت و اين حجم از جابهجايي، در مثلا افق نزديك براي شهرداري تهران مثلا ممكن است عدد هفت هزار مثلا عدد قابل قبولي باشد، ولي خب اين براي شهرهاي مختلف متفاوت است بسته به ترافيك آنها و اينكه ما در چه بازه زماني بايد ماشين بتواند به مسافر برسد اينها استانداردهايي دارد كه در تخصص من نيست، ولي من فكر ميكنم ما ميتوانيم با استفاده از ظرفيتهاي داخلي همه نيازها را پوشش بدهيم، در يك روند قابل قبول، چون ببينيد ما وقتي به فناوري دست پيدا كرديم، توسعه ظرفيت كار چندان سختي نيست، خوشبختانه اين كار آنقدر باري كشور مزيت دارد كه بعد اگر فرصت شد توضيح خواهم داد كه اقتضا ميكند كه اين سرمايهگذاريها صورت بگيرد، دولت هم تمام و كمال آمده پاي كار، وزارت صمت هم كه نه اينكه اين تنها سياستش است، در بخش خودرو سياست ما برقيسازي است، چون فرموديد كه سياست مهمش، نه، يكي از ما 20 پيشرانه داريم در بحثهاي صنعت كه تحولي را ميخواهيم صورت بدهيم اين اقدامات تحولي يكي يكي به مردم معرفي خواهند شد كه حالا بعدا اگر فرصت بشود در برنامههاي ديگر عرض خواهم كرد. ما براي تاكسيها يك برنامهاي را در دستور كار داريم كه الان دارد انجام ميشود، اتفاقا من چند روز پيش براي تست يكي از اين جايگاهها درچند نقطه شهر رفتم، چون بعضي از كاربران فضاي مجازي مواردي را منتشر كرده بودند من رفتم ديدم اتفاقا بعضا درست ميگويند، يعني بعضي از ايستگاهها مثلا كار نميكند يا بعضي از ايستگاهها آن سوكتشان با همديگر منطبق نيست كه بعد مدير پروژه گفتم خب شما بايد آدپتور لازم را اينجا پيش بيني بكنيد، ولي خب در بيشتر ايستگاههايي كه عملياتي بودند اين مشكلات نبود و من به حساب از نزديك خودم بعضي از اينها را تست كردم، فكر كنم تا پايان سال ما تقريبا در اغلب راهها، سعي ميكنيم كه يك امكان براي شارژ به وجود بياوريم يادمان باشد ماشينهاي برقي، چون با شبكه موجود سازگار هستند و هركدام ازآنها خودشان در داخل ماشين يك شارژر آمبرد دارند از شارژ ماشين استفاده كنند اگر يك پريز حتي كم آمپر مثلا 5 آمپر، 10 آمپر اگر گيرشان بيايد ميتوانند ماشين شان را، منتها در يك بازه زماني طولانيتر شارژ بكنند، اما اگر به شارژرهاي سريع دست پيدا بكنند خب ميتوانند 10 دقيقه، 20 دقيقه يا نيم ساعت ميتوانند شارژشان انجام بدهند براي مسافت 100 كيلومتر، 500 كيلومتري كه به نظر من معقول است.
به اين ترتيب از توليد بيشتر تا ورود به عرصههاي جديد گزينههايي است كه دولت آنها را دنبال كرده است و بايد ديد كه با تمام اين تعابير سرانجام 1402 براي خودرو ايران به چه شكل به پايان خواهد رسيد.