تجمع‌هاي اعتراضي در زمينه معيشت اين‌بار به ماماها رسيد

وعده مي‌دهند اما عمل نمي‌كنند

۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۰۲:۰۷:۳۲
کد خبر: ۳۰۱۹۶۷
وعده مي‌دهند اما عمل نمي‌كنند

اين روزها برخلاف تمامي وعده‌هايي كه دولت در مورد معيشت به مردم داده بود علاوه بر افزايش تورم مساله دستمزدها هم به يكي از معضلات جامعه تبديل شده است. حالا ديگر از پرستار و كارگر تا ماما و بازنشسته در هر فرصتي دست به اعتراض دسته جمعي مي‌زنند تا شايد بتوانند خواست‌هاي خود را به گوش مسوولان برسانند. خواست‌هايي كه در تمام اين سال‌ها نه تنها اجرايي نشده است كه هميشه در هاله‌اي از ابهام باقي مانده و به نوعي تنها مسكن مقطعي آن وعده‌هايي بوده كه اجرا نشده‌اند.

گلي ماندگار|

اين روزها برخلاف تمامي وعده‌هايي كه دولت در مورد معيشت به مردم داده بود علاوه بر افزايش تورم مساله دستمزدها هم به يكي از معضلات جامعه تبديل شده است. حالا ديگر از پرستار و كارگر تا ماما و بازنشسته در هر فرصتي دست به اعتراض دسته جمعي مي‌زنند تا شايد بتوانند خواست‌هاي خود را به گوش مسوولان برسانند. خواست‌هايي كه در تمام اين سال‌ها نه تنها اجرايي نشده است كه هميشه در هاله‌اي از ابهام باقي مانده و به نوعي تنها مسكن مقطعي آن وعده‌هايي بوده كه اجرا نشده‌اند. روز گذشته اما نوبت به ماماها رسيد تا براي مطالبات خود در مقابل ساختمان وزارت بهداشت و درمان دست به تجمع بزنند. يكي از مواردي كه اين افراد هم مانند بسياري از اقشار ديگر به آن اعتراض دارند وضعيت معيشتي است. مشكلي كه امروز دامن گير اكثر افراد جامعه شده است. فرقي نمي‌كند شما معلم باشي يا كارگر، بازنشسته باشي يا پرستار هر چه هست مشكلات معيشتي هر روز بيشتر از روز قبل افراد را درگير كرده و باعث مي‌شود تا امنيت مالي خود را از دست بدهند. اين در حالي است كه به گفته وزير بهداشت و درمان به دلايلي از جمله مشكل دستمزد در بخش درمان حدود ۱۲ هزار و در بخش بهداشت حدود ۸ هزار كمبود ماما وجود دارد. از سوي ديگر رييس شوراي هماهنگي نظام پزشكي نيز در مصاحبه‌اي اعلام كرده بود كه در سال گذشته بيش از ۸۰۰ ماما از كشور مهاجرت كرده‌اند. در همين زمينه رييس سازمان نظام پزشكي ايران نيز ضمن اشاره به مهاجرت شغلي و مهاجرت به خارج از كشور از سوي جامعه پزشكي و خالي شدن كشور از پزشك مساله را بحران جدي خوانده و در مورد آينده حوزه سلامت هشدار داده بود.

 

اين زير ساخت‌هايي است كه بايد براي جواني جمعيت به آن توجه شود

نگين ملاوردي، ماما در اين باره به تعادل مي‌گويد: مساله معيشت حالا گريبان گير قشر عظيمي از جامعه شده است و اين مشكلات جامعه مامايي را تحت تاثير قرار داده است. ما از يك سو قانون جواني جمعيت را داريم كه نمايندگان مجلس آن را به تصويب مي‌رسانند و وزارت بهداشت سريعا براي اجرايي شدن آن ابلاغيه مي‌زند اما زير ساخت‌هاي مورد نياز اين قانون از سوي مسوولان مورد توجه قرار نمي‌گيرد.

او مي‌افزايد: وضعيت مامايي در كشور ما بسيار بد است. در كشوري كه اكثر افراد ترجيح مي‌دهند زايمان سزارين داشته باشند و پزشكان زنان و زايمان نيز افراد را به اين كار تشويق مي‌كنند جايي براي ابراز وجود ماما باقي نمي‌ماند. از سوي ديگر اگر قرار باشد ما قانون جواني جمعيت را اجرايي كنيم نيازمند اين هستيم كه كادر مامايي را تقويت كنيم. همين الان هم مراكز درماني ما با كمبود نزديك به ۲۰ هزار ماما مواجه هستند. حال اگر قرار باشد زايمان طبيعي در دستور كار قرار بگيرد اين كمبود چطور بايد جبران شود.

اين ماما در پايان مي‌گويد: مسوولان بايد بپذيرند كه مشكلات با بخشنامه و ابلاغيه حل و فصل نمي‌شود و نيازمند كارهاي عملي است. اينكه هر بار ماماها دست به اعتراض مي‌زنند مسوولان وزارت بهداشت قول استخدام و افزايش حقوق و ... مي‌دهند اما همين كه اعتراض‌ها تمام مي‌شود آنها هم يادشان مي‌رود كه متعهد به انجام چه كارهايي شده‌اند باعث شده تا بسياري از ماماها ديگر به آينده خود در سيستم درماني كشور اميدي نداشته باشند.

 

خواسته‌هاي ماماها از نظام بهداشت

رشته مامايي دومين رشته پرجمعيت كشور پس از پرستاري است و شاغلان در اين رشته بر اين باورند كه وزارت بهداشت بايد توجه بيشتري به اين گروه از جامعه پزشكي داشته باشد كه در اين رابطه وزارت بهداشت از برنامه جذب هزار و ۹۵۴ ماما در آينده نزديك خبر مي‌دهد. جمعي از اساتيد، دانشجويان و ماماهاي شاغل در حوزه‌هاي درمان و بهداشت روز سه شنبه مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع كردند و خواستار پيگيري مطالبات خود شدند كه از جمله مي‌توان به رفع تعارض منافع جاري در برخي مواد قانون جواني جمعيت و همچنين جلوگيري از تضعيف جايگاه مامايي در همه سطوح از جمله كاهش زايمان طبيعي اشاره كرد.

 

مشكلات معيشتي بيداد مي‌كند

آرزو خسروي، يكي ديگر از ماماها در اين باره به تعادل مي‌گويد: متاسفانه بارها و بارها قشر ماما در مورد مشكلات معيشتي خود به مسوولان حوزه بهداشت و درمان اطلاع‌رساني كرده است اما هيچ‌وقت جوابي درست و دقيق دريافت نكرده. با توجه به شرايط اقتصادي حاكم بر جامعه مشكلات معيشتي در حال حاضر يكي از بزرگ‌ترين مشكلات براي تمامي اقشار از جمله ماماها به حساب مي‌آيد.

او مي‌افزايد: بي‌توجهي مسوولان به اين امر مي‌تواند به پيكره بهداشت و درمان كشور ضربه‌هاي جبران‌ناپذيري وارد كند. اينكه افراد شاغل در رشته مامايي توان تامين هزينه‌هاي زندگي خود را ندارند به دو مساله ختم مي‌شود يا قيد اين كار را مي‌زنند و مي‌روند يا مجبورند با درگيري‌هاي فكري و معيشتي به كار خود ادامه دهند كه در هر دو صورت اين افراد جامعه هستند كه آسيب مي‌بينند. در واقع مسوولان وقتي قانون جواني جمعيت را تصويب مي‌كردند هم به قشر ماما توجه نداشته‌اند در حالي كه در سخنراني‌ها سعي مي‌كنند مردم را به زايمان طبيعي تشويق كنند اما معلوم نيست وقتي ما با اين ميزان كمبود نيرو و عدم رضايت از وضعيت معيشتي مواجه هستيم چطور قرار است توقعات به وجود آمده را پاسخ دهيم.

او در پايان مي‌گويد: نظام سلامت در حال حاضر وضعيت مناسبي ندارد. نه پزشكان، نه پرستاران و نه حتي رزيدنت‌هاي پزشكي هيچ كدام از وضعيتي كه در آن قرار گرفته‌اند إحساس رضايت نمي‌كنند. ماماها هم همين طور هستند. اين عدم رضايت در درجه اول بر كيفيت درمان تاثير منفي مي‌گذارد و جان افراد را به خطر مي‌اندازد. مساله مهمي كه گويا از ديد مسوولان پنهان مانده و به آن توجه درستي ندارند.

 

ماماها مهم‌ترين نيروي انساني شاغل

در نظام بهداشت هستند

گودرزي يكي از حاضران در اين تجمع به ايرنا گفت: ماماها از مهم‌ترين نيروهاي انساني شاغل در نظام بهداشت هستند و كاهش مرگ و مير مادران و نوزادان كشور مديون زحمات شبانه روزي اين قشر ۸۰ هزار نفري است.

او افزود: اعتراض امروز آنان به دليل اجرا نشدن مواد ۴۶، ۴۹ و ۵۰ قانون جواني جمعيت و تغيير نام ماما به مراقب ماما در شبكه بهداشت است ضمن آنكه دانشجويان مامايي شركت‌كننده نيز از نبود عدالت آموزشي و نداشتن دفاتر مستقل آموزشي مامايي در بيمارستان و نيز رسيدگي نكردن مسوولان بيمارستان به تبعيض موجود بين آنان و ديگر شاغلان نظام سلامت گلايه دارند.

او خواستار توجه بيشتر به زايمان طبيعي طبق پروتكل‌هاي نظام سلامت شد و اين نكته را يادآور شد كه افزايش زايمان سزارين در ايران باعث بروز مشكلات متعددي براي مادران شده است كه از جمله مي‌توان به به افزايش جراحي چسبندگي‌هاي پس از سزارين و چسبندگي‌هاي جفتي منجر شونده به خارج كردن كل رحم و ناباروري زنان كم سن و سال اشاره كرد.

او افزود: در كشورهاي دنيا ماما به كسي اطلاق مي‌شود كه از ابتدا تا انتهاي بارداري فيزيولوژيك كه ۸۵ درصد كل بارداري‌ها را به‌طور ميانگين تشكيل مي‌دهد، وظيفه مراقبت مادر و و انجام زايمان مادران را حتي در منازل يا مراكز تولدي كه مستقيما توسط ماماها اداره مي‌شود به عهده دارد و اين فرد همچنين مسوول عملكرد خود به عنوان يك حرفه كاملا مستقل است.

 

مامايي ايران در رتبه سوم منطقه

اين ماما خاطرنشان كرد: جمعيت مامايي ايران از نظر ساعات و آموزش تئوري و بالين دو برابر ميانگين استاندارد كنفدراسيون بين‌المللي مامايي است و مامايي ايران در ۲۲ كشور منطقه مديترانه رتبه اول و در دنيا رتبه سوم را به خود اختصاص داده به گونه‌اي كه ماماهايي كه اقدام به مهاجرت به خارج از كشور كرده‌اند توسط بهترين مراكز و دانشگاه‌ها جذب شده‌اند.

او با بيان اينكه وزارت بهداشت بايد شرايط بهتري را براي فعاليت ماماها فراهم كند، يادآور شد: رشته مامايي دومين رشته پرجمعيت كشور پس از پرستاري است و خدمات اين رشته در حوزه‌هاي بسيار گسترده‌تري از جمله بهداشت درمان، بخش خصوصي و ديگر موارد براي خدمت به مردم به كار گرفته شده است.

گودرزي يادآور شد: در نظام سلامت از ماماها حتي در جاهايي كه كمبود رشته‌هايي مانند بهداشت و پرستاري وجود دارد، توسط اين گروه به راحتي و به خوبي پوشش داده مي‌شود و بنابراين با توجه به اين قشر ضرورت دارد.

 

ديدار و گفت‌وگو با نمايندگان ماماها

محسن باروني رييس مركز مديريت شبكه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز درباره مطالبات ماماها توضيح داد: با توجه به اينكه برخي از ماماها در مورد مسائل تعرفه، به‌كارگيري در شبكه‌هاي بهداشتي و درماني و ساير مطالباتشان جلوي وزارت بهداشت تجمع كرده بودند، به سرعت با جمعي از نمايندگان آنها ديدار و گفت‌وگو كرديم.

او تصريح كرد: آنان مشكلاتي را در بخش درمان، آموزش و بهداشت بيان كردند كه نمايندگان معاونت‌هاي مربوطه نيز در اين جلسه حضور يافتند و مطالبات آنها مورد بررسي قرار گرفت.

باروني با بيان اينكه ۳۵۴ ماما در برنامه سلامت خانواده به‌كار گرفته شدند، از جذب هزار و ۹۵۴ ماماي ديگر در اين برنامه به زودي خبر داد و گفت: با توجه به جلسه امروز، مشكلات و مطالبات آنها مورد بررسي و توجه قرار مي‌گيرد.

ارسال نظر