اعطاي مجوز گردشگري سلامت به ۲۴۷ بيمارستان كشور

۱۴۰۲/۰۹/۰۷ - ۰۱:۵۹:۴۲
کد خبر: ۳۰۱۹۱۰
اعطاي مجوز گردشگري سلامت به ۲۴۷ بيمارستان كشور

رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به ظرفيت ‌بالاي نظام سلامت در پاسخگويي به نيازهاي درماني، بر ضرورت بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي در توسعه گردشگري سلامت تاكيد كرد.

رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به ظرفيت ‌بالاي نظام سلامت در پاسخگويي به نيازهاي درماني، بر ضرورت بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي در توسعه گردشگري سلامت تاكيد كرد. به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي، در نشست بررسي فرصت‌هاي گردشگري سلامت كه صبح دیروز در سالن امام علي(ع) دانشگاه برگزار شد، مسوولان وزارت بهداشت و دانشگاه، روساي بيمارستان‌ها و دانشكده‌ها و نمايندگان بخش‌هاي خصوصي فعال در حوزه گردشگري سلامت به گفت‌وگو و تعامل و بررسي‌هاي چالش‌هاي اين حوزه پرداختند. عليرضا زالي ، رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي در اين نشست با اشاره به اينكه هم‌انديشي بخش‌هاي پرتوان خصوصي در حوزه سلامت با دانشگاه مي‌تواند منجر به رشد اين حوزه شود، خاطرنشان كرد: ظرفيت‌هاي علمي، آموزشي، درماني و گردشگري بايد به عنوان بسته‌اي ويژه از سوي شركت‌هاي ثبت شده و قانوني به گردشگران خارجي معرفي شود. او با تاكيد بر اهميت جذب گردشگران سلامت توضيح داد: تنوع خدمات، رقابت كشورهاي همسايه، توسعه زيرساخت‌ها در كشورهاي منطقه و تغييراتي در فرآيند پذيرش بيماران موجب شده تا اين حوزه با چالش‌هاي مختلفي روبرو باشد. همچنين بايد ظرفيت بخش خصوصي و دانشگاهي تجميع شود تا تلاش‌ها اثرگذاري مطلوب را داشته باشد.

 

همكاري دانشگاه‌ها با آژانس‌هاي فعال

در حوزه جذب توريسم

رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اينكه همكاري دانشگاه با آژانس‌هاي فعال در حوزه جذب توريسم سلامت فرصت بي‌بديلي براي ارتقاي هر دو حوزه را فراهم مي‌كند، اضافه كرد: ۲۴۷ مركز درماني در كشور مجوز دارند و بسياري از بيمارستان‌هاي دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي نيز داراي اين مجوزند. او ادامه داد: ضمن اينكه تا سه ماه آينده ساير بيمارستان‌هاي دانشگاه نيز اين اعتبارنامه را دريافت خواهند كرد. (IPD نوعي مجوز است كه تعدادي از بيمارستان‌ها داراي آن هستند در واقع بخش بين‌المللي بيمارستان‌هايي كه در زمينه توريسم درماني فعاليت مي‌كنند، نامه‌اي مبني بر قبول درمان آن بيمار صادر مي‌كند.) زالي با تاكيد بر اينكه اجراي برنامه‌هاي توسعه‌اي خصوصا در حوزه ملي و بين‌المللي در دستور كار دانشگاه است، ادامه داد: كشور ما به دليل ارايه خدمات درماني باكيفيت و قيمت مناسب يا به عبارتي استثنايي مي‌تواند به قطب گردشگري سلامت مبدل شود. به گفته رييس دانشگاه، هيچ خدمت درماني وجود ندارد كه مجموعه نظام سلامت كشور توان پاسخگويي به آن را نداشته باشد. او با اشاره به اينكه انتخاب ايران به عنوان مقصد درماني از ساير كشورها مي‌تواند چالش‌هاي ارزي را مرتفع كند، ادامه داد: طبق آمار رسمي ايران ميزبان گردشگراني از ۱۶۴ كشور بوده، ولي با اين وجود اين حوزه نياز به ارتقا و فعاليت بيشتر دارد.

زالي در ادامه ضمن معرفي توانمندي‌هاي دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي، گفت: حضور هزارو ۵۵۰ عضو هيات علمي، بالغ بر ۱۳ هزار دانشجو، ۲۰ بيمارستان تخصصي و فوق‌تخصصي، ۸۶ مركز تحقيقاتي، ارايه خدمت به بيش از ۶ميليون جمعيت تحت پوشش و مراكز مختلف بهداشتي، تنها گوشه‌اي از ظرفيت‌هاي علمي و تخصصي دانشگاه است. اوبا اشاره به اينكه اين دانشگاه در تمامي ۲۵ رشته تخصصي دوره دستياري و ۲۶ رشته فلوشيپ و فوق تخصص مرتبط با علوم پزشكي، دانش‌آموخته تربيت مي‌كند، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي زيرساخت پذيرش ۲.۳ متقاضيان مقطع كارشناسي ارشد را دارد.

 

رتبه ۴۶ ايران

در زمينه جذب توريسم سلامت

زالي با بيان اينكه ايران در زمينه جذب توريسم سلامت رتبه ۴۶ را از بين كشورها دنيا از آن خود كرده اضافه كرد: بايد ظرفيت‌هاي بيشتري براي اين حوزه فراهم شود، به‌طور مثال كشور هندوستان به لحاظ قيمت تمام شده، خدمات ارزانتري را در مقايسه با بسياري از كشورها به گردشگران سلامت مي‌دهد، اين در شرايطي است كه ايران با توانمندي بالاتر قيمت تمام شده پايين‌تري دارد، بنابراين مي‌توانيم در اين زمينه رقيب جدي بسياري از كشورها حتي كشورهاي ارزان‌قيمت باشيم. پشتيباني مناسب، كاهش بروكراسي اداري، افزايش فعاليت‌هاي بين بخشي و تقويت كار تيمي، طراحي برنامه‌هاي جامع براي همراهان بيمار، پيگيري و فالوآپ در كشور مبدا از جمله راهكارهاي دكتر زالي براي تقويت و تسهيل روند درمان گردشگران خارجي بود. او با تاكيد براينكه بسياري از خدمات دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي مثل دندانپزشكي، پيوند اعضا، مداخلات غيرتهاجمي گوارش، جراحي اعصاب و ستون فقرات، پيوند ريه، جراحي عروق و تحريك عمقي مغز در كشور ممتاز است، ادامه داد: به‌طور مثال بيمارستان ۱۵ خرداد دانشگاه جراحي‌هاي پلاستيك و ترميمي را انجام مي‌دهد و بسياري از برجسته‌ترين جراحان كشور تربيت شده اين بيمارستان هستند.

 

كنترل ورودهاي داخلي و درماني

به گفته دكتر زالي، چنانچه بخواهيم روند درمان گردشگران سلامت را ارزيابي و ساماندهي كنيم، بايد ورودهاي داخلي و درماني به دقت كنترل شود، اين موضوع به معناي نفي يا حذف گروه خاصي نيست بلكه صرفا براي تسهيل در روند درمان و ارايه خدمات باكيفيت انجام خواهد شد. رييس دانشگاه با تاكيد بر اين موضوع كه بخش خصوصي در زمينه جذب گردشگران حوزه سلامت حرف اول را مي‌زند، ادامه داد: بخش‌هاي دولتي و دانشگاهي مي‌توانند با ارايه خدمات باكيفيت و اقتصادي اين چرخه را تكميل كنند. او با بيان اينكه فضاي گردشگران سلامت با توريسم كاملا متفاوت است، ادامه داد: بايد به مراتب در حوزه سلامت قوي‌تر فعاليت كنيم.

ارسال نظر