سياه و سفيد پذيره‌نويسي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري

۱۴۰۲/۰۹/۰۷ - ۰۱:۲۹:۳۱
کد خبر: ۳۰۱۸۹۲

بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در بازار سرمايه ايران، حدود ۷۵۰ شركت وجود دارد كه تعداد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري اعم از درآمد ثابت تا اهرمي در آن، سهم ۴۲۵ عددي دارد. همزمان با پذيره‌نويسي صندوق‌هاي جديد در بورس، برخي كارشناسان نگران از عدم تناسب تعداد صندوق‌ها با حجم بازار بورس كشور هستند؛ حال آنكه منتقدان اين ديدگاه، تعدد اين صندوق‌ها را راهي براي ورود نقدينگي پايدار به بورس مي‌دانند. اما بايد ديد كه دنيا با اين صندوق‌ها چه مي‌كند؟

اقتصاد آنلاين| بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در بازار سرمايه ايران، حدود ۷۵۰ شركت وجود دارد كه تعداد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري اعم از درآمد ثابت تا اهرمي در آن، سهم ۴۲۵ عددي دارد. همزمان با پذيره‌نويسي صندوق‌هاي جديد در بورس، برخي كارشناسان نگران از عدم تناسب تعداد صندوق‌ها با حجم بازار بورس كشور هستند؛ حال آنكه منتقدان اين ديدگاه، تعدد اين صندوق‌ها را راهي براي ورود نقدينگي پايدار به بورس مي‌دانند. اما بايد ديد كه دنيا با اين صندوق‌ها چه مي‌كند؟
   بورس لندن: تعداد نماد فعال در بورس لندن ۲۴۳۴ اما تعداد صندوق‌هاي آن چيزي حدود ۱۰،۰۲۷ است. بيشترين تعداد صندوق در ميان بورس‌هاي مورد بررسي، مربوط به همين بورس لندن است.
   بورس فرانكفورت: كمترين تعداد نماد فعال در ميان كشورهاي مورد بررسي متعلق به بورس فرانكفورت است. اما از لحاظ سرمايه بازار در رتبه دوازدهم دنيا قرار دارد. در مقابل ۱۴۱۲ نماد فعال در بازار بورس فرانكفورت، ۸،۰۵۳ صندوق مشغول به فعاليت هستند.
   بورس نزدك: يك بازار بورس سهام در امريكا است. اين بازار در فهرست بورس‌هاي سهام از نظر ارزش بازار دومين رتبه را در بازار معامله الكترونيك سهام؛ پس از بورس نيويورك، دارا است. ۳۷۸۷ شركت و ۷۵۹۹ صندوق سبب شده است تا بورس نزدك بيشترين ميانگين تعداد سهام فروخته شده در روز را از آن خود كند.
   بورس نيويورك: بزرگ‌ترين بازار بورس جهان بر پايه حجم معاملات و ارزش بازار سرمايه است كه اين بورس با ۲۴۰۰ شركت و ۶۹۴۷ صندوق مشغول به كار است.
از بررسي و مقايسه اين اعداد مي‌توان پي برد كه در كشورهاي توسعه يافته، تعداد صندوق‌هاي هر بورس بين ۲ تا ۴ برابر تعداد سهام پذيرفته شده در آن بورس است؛ لذا در ايران از نظر تعداد صندوق‌ها به‌هيچ‌وجه جاي نگراني نيست؛ چرا كه تعداد صندوق‌ها حدود نصف تعداد سهام است. اما بايد نظارت دقيقي در خصوص عدم تضاد و تعارض منافع روي آنها صورت گيرد چرا كه بهترين اتفاق ممكن براي عمق‌بخشي به بازار، توسعه سرمايه‌گذاري غيرمستقيم است.

ارسال نظر