تعيين مهلت يك ساله براي خاموش شدن فلرهاي خوزستان

در مسائل محيط‌زيستي از دنيا عقبيم

۱۴۰۲/۰۹/۰۴ - ۰۱:۰۵:۵۷
کد خبر: ۳۰۱۷۳۵
در مسائل محيط‌زيستي از دنيا عقبيم

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به فلرسوزي در خوزستان و با بيان اينكه فلرسوزي، سرمايه‌سوزي است، گفت: ما حداكثر به اين مجموعه يك سال فرصت مي‌دهيم كه اقدامات را انجام دهد و ديگر فلر سوزي نداشته باشد. به گزارش ايسنا، علي سلاجقه با اشاره به اهميت مساله محيط زيست، اظهار داشت: جامعه‌اي با نشاط است كه محيط زيست سالم داسته باشد و امروزه در دنيا زماني كه مي‌خواهند شاخص‌هاي تمدن را بررسي كنند، ما جزو كشورهاي با تمدن چندين هزارساله هستيم كه به آن افتخار مي‌كنيم اما در مسائل محيط زيستي از دنيا عقب هستيم. از طرفي هم اقتصاد كشور در وضعيت مناسبي نيست و ما اين را به وضوح در سفره مردم مشاهده مي‌كنيم. البته دولت مردمي سيزدهم اقدامات خوبي انجام داده و با تمام قوا پاي جهاد اقتصادي آمده است و سعي دارد تا سريع‌تر زيرساخت‌هاي اقتصادي كشور جبران شود. 

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به فلرسوزي در خوزستان و با بيان اينكه فلرسوزي، سرمايه‌سوزي است، گفت: ما حداكثر به اين مجموعه يك سال فرصت مي‌دهيم كه اقدامات را انجام دهد و ديگر فلر سوزي نداشته باشد. به گزارش ايسنا، علي سلاجقه با اشاره به اهميت مساله محيط زيست، اظهار داشت: جامعه‌اي با نشاط است كه محيط زيست سالم داسته باشد و امروزه در دنيا زماني كه مي‌خواهند شاخص‌هاي تمدن را بررسي كنند، ما جزو كشورهاي با تمدن چندين هزارساله هستيم كه به آن افتخار مي‌كنيم اما در مسائل محيط زيستي از دنيا عقب هستيم. از طرفي هم اقتصاد كشور در وضعيت مناسبي نيست و ما اين را به وضوح در سفره مردم مشاهده مي‌كنيم. البته دولت مردمي سيزدهم اقدامات خوبي انجام داده و با تمام قوا پاي جهاد اقتصادي آمده است و سعي دارد تا سريع‌تر زيرساخت‌هاي اقتصادي كشور جبران شود. 
رييس سازمان حفاظت محيط زيست تاكيد كرد: از طرفي مساله تحريم‌ها و سوء مديريت‌ها مشكل ساز بوده است اما با اين وجود مي‌بينيم كه در اين دولت، ظرفيت توليد نفت از روزي حدود ۵۰۰ بشكه به ۳ ميليون بشكه رسانده است كه دنيا باور نمي‌كند در شرايط تحريم كشور ما بتواند چنين كار بزرگي بكند. معاون رييس‌جمهور تاكيد كرد: ما هم در سازمان حفاظت محيط زيست اين شرايط را تسهيل مي‌كنيم اما بحث ما اين است كه توسعه به همراه حفظ محيط زيست باشد و اين دو در كنار هم در يك ترازوي بالانس شده پيش بروند. در بحث محيط زيست و اقتصاد اگر ناپايداري اتفاق بيفتد، سه مولفه توسعه پايدار يعني، محيط زيست، اجتماع و اقتصاد با مشكل مواجه مي‌شوند كه نبايد بگذاريم اين اتفاق بيفتد. سلاجقه با بيان اينكه خوزستان براي ما بسيار حائز اهميت است، گفت: سيالات مايع و گاز در اين استان نقش اصلي را دارند. سيل و گرد و غبار هم در اين استان مشكل‌ساز هستند و عدم توسعه صنايع پايين دست استان، يك ضعف اساسي است. اصلا قابل قبول نيست كه خوزستان با اين پتانسيل‌هاي فراوان ۱۲.۴ درصد آمار بيكاري داشته باشد. صنايع پايين دستي واقعا قابليت اشتغال و كارآفريني را دارند و اين بايد اتفاق افتد. وي بيان كرد: زماني كه پرواز از شهر اهواز عبور مي‌كند، چاه‌هاي نفت رها شده و فلرها را مي‌بينيم كه منابع هوا، آب و خاك ما را آلوده كرده و از بين برده است. ما ارزش گذاري اقتصادي منابع طبيعي را در سازمان حفاظت محيط زيست شروع كرده‌ايم تا ارزش آن را در مقابل صنعتي كه قرار است در آنجا ايجاد شود، در كفه ترازو بگذاريم و ببينيم كه كدام يك سنگين‌تر است. وقتي شما محيط زيست كه جزو حقوق عامه است را از من شهروند مي‌گيريد، بايد در كنار آن خسارتش را بپردازيد و اين موضوع نيز در ارزش گذاري ديده شده است. تا پايان امسال حداقل ۸۰ درصد نقشه‌سازي‌هاي كشور را انجام مي‌دهيم تا ارزش آن مشخص شود. رييس سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: هر كار توسعه‌اي خسارت دارد اما در عين حال استان بدون توسعه نمي‌تواند زندگي كند. توسعه بايد دانش بنيان، با تكيه بر عقل و آگاهي و استفاده از ظرفيت جوانان باشد كه امروز در همه عرصه‌ها غوغا كرده‌اند. 

    محيط زيست كشور شكننده است

سلاجقه هشدار داد: محيط زيست كشور شكننده است. اينكه آقاي رييس‌جمهور در سفرشان به چهارمحال بختياري گفتند آب به اندازه كافي داريم واقعا همين است اما زمان و مكان اين‌بارش‌ها متغير شده و ما دانش خود را همگام با اين متغيرها به روز نكرده‌ايم. وي بيان كرد: بايد فضاي نابه‌ساماني را كه نفت در خوزستان ايجاد كرده و دستكاري كرده به حالت اوليه برگردد. بايد خود نفت اين دستكاري را ساماندهي كند و اين حداقل انتظاري است كه داريم. بايد ضريب تاثير و شعاع تاثير فلر را اندازه‌گيري كنيم. عوارض آلايندگي بايد در نظر گرفته شود و اگر اين نقشه‌سازي كه در سازمان درحال كار روي آن هستيم، انجام شود، توزيع عوارض آلايندگي منطقي خواهد شد. معاون رييس‌جمهور گفت: شايد درصد آلايندگي فلر نسبت به خيلي مواد ديگر كمتر باشد اما مشعل‌هاي روشن فلر از نظر روحي و رواني روي مردم تاثير مي‌گذارد و از اين نظر مثل مازوت است. مازوت هم از آنچه در ميان مردم جا افتاده آلايندگي كمتري دارد اما همين كه بگوييد جايي مازوت مي‌سوزد، مردم حساس مي‌شوند و حق هم دارند چرا كه عرصه نفس كشيدن‌شان با مشكل مواجه شده است.

    فلر سوزي، سرمايه‌سوزي است رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه 

فلر سوزي، سرمايه‌سوزي است، گفت: ما با كلي، حفاري و اكتشاف و مسائل مختلف از لايه‌هاي زير زمين سيالات و مايعات را مي‌آوريم بالا و بعد بخشي از آن را آتش مي‌زنيم. در دنيا دانش و فناوري استفاده از آن وجود دارد و در كشور ما نيز جوانان خلاق اين توانايي را دارند. سلاجقه گفت: خوشبختانه جهش‌هاي خيلي خوبي در حوزه نفت اتفاق افتاده و فشارهايي كه بر شما وارد است را مي‌دانم. زيرساخت‌هاي شما عمر مفيدش تمام شده كه بايد اورهال و در مواردي به‌طور كامل جايگزين شود. بايد از تكنولوژي‌هاي روز استفاده شود اما تحريم‌هاي ظالمانه در اين مورد دست ما را بسته است اما در داخل نيز مي‌توان مانند آنچه در بحث هواپيمايي اتفاق افتاده است، با تمام قوا كار كرد و به اين فناوري‌ها دست پيدا كرد. وي با تاكيد بر اينكه رويكرد اصلي دولت محيط زيستي است، گفت: در بحث صنعت نفت هم در بحث كيفي‌سازي و بهينه‌سازي سوخت و پالايشگاه‌ها در دستور كار قرار گرفته است اما هزينه‌ها بالاست و اعتبارات بسيار بالايي مي‌طلبد اما از طرفي هم ظرفيت‌هاي خوبي وجود دارد. معاون رييس‌جمهور تاكيد كرد: محيط زيست خوزستان بايد جزو ادارات كل تراز اول كشور باشد كه خوشبختانه مجموعه محيط زيست استان از نظر نيروي انساني نيروهاي بسيار خوبي دارد. سلاجقه با اشاره به مسووليت اجتماعي در محيط زيست گفت: نخستين جايي كه شما تخريب مي‌كنيد، محيط زيست است اما در بحث اجتماعي هر كاري كرده‌ايم الا فعاليت در جهت حفظ محيط زيست. بايد خسارت به محيط زيست و خسارت آن محاسبه و پرداخت شود. بايد دست به دست هم دهيم تا اتفاقات خوبي بيفتد و اميدوارم در مجموعه شما و در كل شهر اهواز در سال ۱۴۰۳ ديگر شاهد سوختن فلر نباشيم. معاون رييس‌جمهور گفت: ما دو سال پيش پالايشگاه بيد بلند را افتتاح كرديم كه به عنوان صنعت سبز هم انتخاب شد اما بعد از آن رها شد. سلاجقه تاكيد كرد: بحث توسعه فضاي سبز با توجه به اينكه عرصه دشت خوزستان عرصه سيتروسي است و انتهاي فرايدهاي تخريب سنگ اتفاق افتاده، بسيار مهم است. به دليل سيتروسي بودن اين عرصه، نخستين‌بارشي كه اتفاق مي‌افتد، سريع نفوذ مي‌كند و آب جمع مي‌شود و بايد براي آن تمهيداتي در نظر گرفته شود. در همين بارش اخير ديديم كه سيل اتفاق افتاد درحالي كه مقدار بارش ۳۱ ميلي متر بود. وي با اشاره به شرايط نابه‌سامان تالاب هورالعظيم خاطرنشان كرد: در خصوص مسائل مربوط به هورالعظيم نيز بايد با شركت ملي نفت مذاكره كنيم. هورالعظيم يك سد عظيم برابر گرد و غبار است و پوشش گياهي و جانوري آن يك سرمايه عظيم براي كشور است.

تعيين مهلت يك ساله  براي خاموش شدن فلرهاي خوزستان

معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست همچنين در حاشيه بازديد از پالايشگاه شركت بهره‌برداري نفت و گاز كارون گفت: اين فلر سوزي‌ها نه شايسته كشور ما و نه شايسته وزارت نفت است. وزارت نفت ظرفيت اين را دارد كه به استانداردهاي جهاني برسد. نفت ما در سطوح تمام سيالاتش عالي است و اميدوارم اين مشكل نيز به زودي مرتفع شود. به گزارش روابط عمومي سازمان حفاظت محيط زيست، سلاجقه اظهار داشت: ما امروز با توجه به وضعيتي كه در استان خوزستان در بحث فلر سوزي داريم، فلرهايي كه روشن شده و گازي كه سوخته مي‌شود از مجموعه كارون بازديد كرديم. مجموعه‌اي كه الان بازديد مي‌كنيم، مجموعه شيرين‌سازي فاز دو آماكس در استان است كه قرار بوده سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ اين پروژه تمام شود و ديگر شاهد فلر سوزي در اين منطقه نباشيم اما متاسفانه با توجه به تغيير مديريت و تغيير دولت‌ها در پروژه تغييراتي اتفاق افتاده است كه به آن دستاوردها نرسيده است. وي ادامه داد: وزير محترم نفت قبلا قول دادند در سال ۱۴۰۱ در ۴ استان غرب رود كارون مساله فلر سوزي جمع مي‌شود و خوشبختانه در بحث كيفي‌سازي و بهينه‌سازي از عملكرد وزارت نفت راضي هستيم و گام‌هاي خوبي برداشته شده است اما در اين قسمت احساس نارضايتي مي‌كنيم.  معاون رييس‌جمهور افزود: متاسفانه فلر سوزي مردم را با مشكل مواجه كرده و در همين مسيري كه مي‌آمديم، ديديم كه در روز روشن آلودگي ايجاد مي‌شود و مردم اين را از ما نمي‌پذيرند. سلاجقه گفت: ما در اين بازديد با مجموعه شركت نفت و كارشناسان اينجا صحبت كرديم و همينجا از مديركل محترم محيط زيست استان مي‌خواهم كه جلساتي را با خود مجموعه وزارت نفت و به ويژه مجموعه‌هاي كارون و مارون تشكيل دهند و در يك بازه زماني مشخصي مشكل را حل كنند هرچند اين شركت‌ها نيز در مبدا انتقال و مقصد انتقال مشكلاتي دارند كه شايد مقصد به عنوان پذيرنده، خيلي از فرآورده‌هايي كه در اينجا توليد مي‌شود را نپذيرد كه در اين موضوع قرار شد سريعا جلسات برگزار شود. وي تاكيد كرد: ما حداكثر به اين مجموعه يك سال فرصت مي‌دهيم كه اقدامات را انجام دهد و ديگر فلر سوزي نداشته باشد. ان‌شاءالله در اين مجموعه ديگر فلري نمي‌سوزد.

ارسال نظر