برگزاري رزمايش «الي بيت‌المقدس» در تهران

استقبال مشروط محور مقاومت از آتش‌بس در غزه

۱۴۰۲/۰۹/۰۳ - ۲۳:۲۷:۲۶
کد خبر: ۳۰۱۷۰۵
استقبال مشروط محور مقاومت از آتش‌بس در غزه

سرانجام و پس از بحث و گمانه زني‌هاي فراوان از صبح روز گذشته وارد فرآيند اجرايي شد. اين آتش‌بس از ساعت هفت صبح به وقت فلسطين و براي تبادل اسراء اجرايي شده است. دقايقي قبل از اجراي آتش‌بس، رژيم صهيونيستي حملات هوايي شديدي به مناطق مختلف نوار غزه داشت. قايق‌هاي اشغالگر نيز ساحل رفح در جنوب نوار غزه را هدف قرار دادند. توپخانه رژيم صهيونيستي نيز اطراف منطقه الخيام را هدف گرفت.

سرانجام و پس از بحث و گمانه زني‌هاي فراوان از صبح روز گذشته وارد فرآيند اجرايي شد. اين آتش‌بس از ساعت هفت صبح به وقت فلسطين و براي تبادل اسراء اجرايي شده است. دقايقي قبل از اجراي آتش‌بس، رژيم صهيونيستي حملات هوايي شديدي به مناطق مختلف نوار غزه داشت. قايق‌هاي اشغالگر نيز ساحل رفح در جنوب نوار غزه را هدف قرار دادند. توپخانه رژيم صهيونيستي نيز اطراف منطقه الخيام را هدف گرفت. اجراي اين توافق پس از تاخير يك روزه آغاز شده است. در ابتدا قرار بود توافق تبادل اسراء بين رژيم صهيونيستي و جنبش حماس از صبح روز پنجشنبه آغاز شود، اما تا روز جمعه به تعويق افتاد. يك مقام صهيونيست گفته بود، اختلافات مانع آغاز آتش‌بس در غزه است.يك منبع سياسي رژيم صهيونيستي روز پنجشنبه از وجود اختلافاتي ميان كابينه اين رژيم و جنبش حماس خبر داد كه مانع آغاز اجراي آتش‌بس در نوار غزه شده بود. منابع رژيم صهيونيستي مدعي بودند كه به فهرستي از اسامي اسراي اسراييلي كه حماس قصد آزاد كردن آنها را دارد دست نيافته‌اند.  جنبش حماس روز چهارشنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد: بعد از مذاكرات سخت ‌و پيچيده كه روزهاي زيادي زمان برد به ياري خداوند و تلاش‌هاي گسترده قطر و مصر به توافق آتش‌بس انساني (آتش‌بس موقت) به مدت چهار روز دست يافتيم. در همين راستا، گردان‌هاي عزالدين القسام، شاخه نظامي حماس اعلام كرد: آتش‌بس چهار روز خواهد بود كه از صبح جمعه شروع خواهد شد و طي آن هرگونه اقدام نظامي گردان‌هاي القسام و گروه‌هاي مقاومت فلسطين و دشمن صهيونيستي در طول ايام آتش‌بس متوقف خواهد شد. در ادامه بيانيه آمده است: پرواز هواپيماهاي صهيونيستي به‌طور كامل در جنوب نوار غزه متوقف مي‌شود و پرواز هواپيماهاي صهيونيستي در شهر غزه و شمال نوار غزه به مدت ۶ ساعت در روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ عصر متوقف مي‌گردد. القسام تأكيد كرد كه در مقابل هر اسير صهيونيست، سه اسير زن و كودك فلسطيني آزاد خواهد شد.شاخه نظامي حماس اضافه كرد، طي چهار روز آتش‌بس موقت ۵۰ اسير صهيونيست اعم از زن و كودك كمتر از ۱۹ سال آزاد خواهند شد.القسام ادامه داد، روزانه ۲۰۰ كاميون مواد غذايي و تجهيزات پزشكي و همچنين روزانه چهار كاميون سوخت و گاز مايع براي همه مناطق در نوار غزه وارد مي‌شود. رژيم صهيونيستي و مقاومت فلسطين بامداد چهارشنبه و پس از پذيرش شروط مقاومت توسط تل‌آويو، درباره مفاد آتش‌بس و تبادل اسرا به توافق رسيده بودند. به اين ترتيب پس از حدود 50 روز جنگ و جنايت طولاني مدت در غزه، آرامشي نسبي در منطقه حاكم شده تا مردم غزه امكان دسترسي به برخي امكانات را پيدا كنند، با اين وجود اما محور مقاومت تاكيد دارد كه اين موضوع نبايد جنايات رخ داده را تحت الشعاع قرار دهد و تنها در صورتي كه طرف مقابل آتش‌بس را رعايت كند، فلسطين نيز به آن پايبند خواهد بود. هنيه در يك پيام ويديويي كه توسط اين جنبش در تلگرام منتشر شده است، گفت: ما مجدداً تعهد خود را بر اجراي توافق‌نامه آتش‌بس تأييد مي‌كنيم و موفقيت آن را تا زماني كه دشمن به اين توافق‌نامه پايبند باشد، تضمين مي‌كنيم. وي همچنين تاكيد كرد: ما پايگاه‌هاي خود را در جنگ و بعد از آن ترك نخواهيم كرد. به مقاومت لبنان كه در مقابله با اشغالگران ده‌ها شهيد تقديم كرد و به ملت يمن و مقاومت عراق درود مي‌فرستيم.
رييس دفتر سياسي حماس اعلام كرد، ملت فلسطين توانست با اشغالگر مقابله كرده و اراده آن را بشكند و شهدا بهاي آزادي، رهايي و استقلال هستند. به گزارش روسيا اليوم، هنيه، ادامه داد: «ما توانستيم با سربلندي با اشغالگر مقابله كنيم، اراده آن را بشكنيم و نقشه‌هايش را خنثي كنيم و شهدا بهاي آزادي، رهايي و استقلال هستند.» وي تاكيد كرد: «دشمن در مقابل مقاومت دليرانه در برابر شروط مردم ما سر تعظيم فرود آورد و با شرايط آتش‌بس موافقت كرد.» رييس دفتر سياسي حماس ضمن تاكيد بر پايبندي به وحدت مردم، سرزمين و حق تعيين سرنوشت، از موضع عربي و اسلامي در مورد رد هرگونه مداخله در سرنوشت نوار غزه تمجيد كرد. هنيه ضمن قدرداني از تلاش‌هاي قطر و مصر، بر لزوم تداوم تلاش‌هاي بين‌المللي تا زمان دستيابي ملت فلسطين به آرمان‌هاي خود تاكيد كرد و گفت: «ما مذاكرات را با دقت انجام داديم تا كشتارها متوقف شود، دشمن دستور كار خود را تحميل نكند و از تبادل اسرا فرار نكند.» رييس دفتر سياسي حماس نسبت به اجراي توافق آتش‌بس و موفقيت‌آميز بودن آن تا زماني كه دشمن نسبت به آن پايبند باشد، تاكيد و اعلام كرد، حماس مواضع خود را در پيش، حين و بعد از جنگ ترك نخواهد كرد و به وحدت سرزمين و حق تعيين سرنوشت پايبند است‌. هنيه كوچ ملت فلسطين به ويژه به اردن و مصر را رد كرد و گفت، اين در سخنراني رييس‌جمهور مصر تعيين‌كننده بود. اسماعيل هنيه از قهرماني‌هاي ملت فلسطين در كرانه باختري در مقابله با شهرك نشينان نيز قدرداني كرد. همچنين زياد نخاله، دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين روز (جمعه) گفت، بدون آزادي تمامي اسيران ما، مابقي افسران و سربازان به اسارت گرفته شده دشمن آزاد نخواهند شد. زياد نخاله خاطرنشان كرد: در آينده، دشمن را وادار به عمليات تبادل گسترده مي‌كنيم كه شامل آزادسازي تمامي اسيرانمان مي‌شود. دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين اظهار كرد، شجاعت مردم فلسطين مايه فخر و مباهات است.
همزمان با آتش‌بس، حمايت مردم و مسوولان ايران از مقاومت مردم فلسطين نيز ادامه پيدا كرد. رزمايش الي بيت المقدس از سوي سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) به مناسبت فرا رسيدن هفته بسيج و در راستاي حمايت از مردم مظلوم فلسطين تدارك ديده شده بود. اين راهپيمايي با شعار رزمايش بزرگ و حماسي ۵۰ هزار نفري الي بيت‌المقدس از تقاطع خيابان‌هاي انقلاب و وليعصر به سمت دانشگاه تهران در حال برگزاري است. خبرنگاران رسانه‌هاي خارجي نيز براي پوشش رزمايش الي بيت‌المقدس حضور پيدا كرده‌اند. گروه‌هاي مختلف بسيج تهران و مردم پايتخت در حال پيوستن به اين رزمايش هستند. جمع‌آوري خيرات مردمي به ويژه خيرات نان براي كمك به مردم غزه در اين رزمايش به چشم مي‌خورد. اظهارات مقامات ايراني در حمايت از مردم فلسطين نيز در برنامه‌هاي مختلف ادامه پيدا كرد. حسين اميرعبداللهيان در اولين واكنش به آغاز آتش‌بس در غزه گفت: اولا خرسنديم كه جنايات رژيم صهيونيستي عليه مردم مظلوم و مقتدر غزه حداقل براي چند روزي متوقف شده است. تلاش‌هاي دو روز گذشته ما ناظر بر اين بود كه بتوانيم توقف اين جنايات را استمرار ببخشيم، اميدواريم منطقه از اين پس وارد يك صفحه جديد شود كه به سمت امنيت و ثبات برود. وزير امور خارجه كشورمان درباره ديدارش با اسماعيل هنيه در قطر اظهار كرد: آقاي هنيه از همان روزهاي اول مصمم بود اسراي غيرنظامي آزاد شوند اما طرف اسراييلي براي بهانه داشتن در جنگ افروزي مانع از اين مساله بود. وي گفت: رفتار حماس منطقي و انساني است و اميدوارم بعد از آزادي زنان و كودكان فلسطيني و تبادل با اسراي اسراييلي منطقه وارد فاز جديدي شود.
همچنين رييس قوه مقننه با بيان اينكه وقتي از جهاد تبيين حرف مي‌زنيم با اين مباني بايد مسير را پيش ببريم گفت: بدون شك بانوان قرآني ما مي‌توانند به عنوان كنشگران فعال در جامعه اين اثربخشي را داشته باشند. كاري كه بانوان در كار تبيين و تربيت مي‌توانند انجام ‌دهند را هرگز آقايان نمي‌توانند با اين دقت و اثرگذاري انجام دهند. قاليباف با بيان اينكه امروز انقلابمان را از قرآن و مكتب اهل بيت(ع) داريم، تصريح كرد: امام(ره) در اين مسير حركت كرد و شهدا نيز در همين مسير حركت كردند و بدون شك عزت مسلمين و احياي مجدد اسلام برخاسته از همين مكتب قرآن و مكتب اهل بيت(ع) است. وي با اشاره به صحبت‌هاي يكي از اساتيد قرآني حاضر در اين مراسم در خصوص دين‌گريزي برخي افراد در حوادث سال گذشته عنوان كرد: ممكن است به هر دليلي چند نفري دين گريز شده باشند، اين ابتدا تذكري به همه ما است كه از خدا بخواهيم عاقب‌بخير شويم. زيرا ممكن است فردي تا آخرين لحظات عمرش جزو بهترين افراد باشد و بندگي خدا كند اما در لحظات آخر بدون دين از اين دنيا برود. همچنين چه بسا افرادي هستند كه در لحظات آخر عمرشان توفيق پيدا مي‌كنند با دين از دنيا بروند، اين افراد در تاريخ ما كم نيستند و چه بزرگاني كه در سياستمداري و دينداري مشهود بودند اما به اين بلا گرفتار شدند لذا اولاً در حق خودمان براي ديندار ماندن و عاقب بخيري دعا كنيم و ثانياً عظمت انقلاب و مكتب قرآن و اعتقاد و باور به سنت‌هاي الهي كه نه تحويل و نه تبديل مي‌شوند و هميشه پابرجا و ابدي هستند را در نظر بگيريم. رييس مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: برخي از رسانه‌ها سال گذشته در همين ايام حرفشان اين بود كه جمهوري اسلامي ايران تا يك هفته ديگر، ۱۰ روز ديگر و يك ماه ديگر نخواهد بود اما همان‌هايي كه اين مطالب را مطرح مي‌كردند و رژيم صهيونيستي و در رأس آنها امريكاي جنايتكار و دولتمرداني كه بويي از انسانيت ندارند امروز پس از يك سال مي‌بينند كه جمهوري اسلامي كجاست! اينجاست كه عظمت انقلاب اسلامي و آثار قرآن و مكتب اهل بيت و مسير شهدا نمايان مي‌شود و اينجاست كه گفته مي‌شود «كمْ مِنْ فِئهٍ قلِيلهٍ غلبتْ فِئهً كثِيره بِإِذْنِ‌الله» و «ومنْ يتقِ‌الله يجْعلْ لهُ مخْرجاً ويرْزُقْهُ مِنْ حيثُ لايحْتسِب» اينها باورهاي ما است و مشاهده كرديم كه مسوولان تراز اول اسراييل گفتند با توفان الأقصي دچار فروپاشي شده‌اند و اگر امروز امريكا در عمل به اسراييل كمك نكند، اسراييل فرو مي‌ريزد.
قاليباف خاطرنشان كرد: اين عظمت انقلاب اسلامي و باورهاي قرآني است. آنها خواستند از اسلام، چهره داعش را نشان دهند اما مي‌بينيد كه امروز اسلام واقعي و اسلام ناب محمدي و اسلام سياسي كه امام خميني (ره) معرفي كرد كه برخاسته از مكتب قرآن و اهل بيت (ع) است چگونه امروز شيعه و سني در كنار هم با ظلم مبارزه مي‌كنند و با اين افتخار مي‌جنگند و موفق مي‌شوند. رييس قوه مقننه افزود: دنيا به اين عظمت و باور به اين مباني ايمان آورده است كه رژيم صهيونيستي با آن همه تجهيزات و امكانات چه جنگي را دنبال كرد اما مردم فلسطين از خودشان مقاومت نشان دادند كه اينها تماماً بركت انقلاب و قرآن است. رييس مجلس با قدرداني مجدد از فعالان و محفل‌داران قرآني گفت: ان‌شاءالله خداوند تبارك و تعالي توفيق بيشتري به يكايك شما عزيزان دهد تا بتوانيد در همه ابعاد زندگي در همين مسير قرآني و اهل بيت حركت كنيد و همه بتوانيم توفيق داشته باشيم راه شهدا، امام شهدا و راه خدمت به اين مردم عزيز را دنبال كنيم و خواست مقام معظم رهبري را پيش ببريم.
در خبري ديگر، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به وضعيت جنگ در غزه گفت: نتانياهوي بي‌عقل و جاني تا قبل از عمليات توفان الاقصي تحت فشار بسيار شديد داخلي در راس دولتي نيمه‌جان بود كه با عمليات حماس به‌طور كامل از دست رفت و ورود فوري امريكا به ميدان باعث جلوگيري از سقوط صهيونيست‌ها شد. رضايي در تشريح استراتژي صهيونيست‌ها در پاسخ به عمليات توفان الاقصي، تصريح كرد: آنان كه از نزديك‌شدن و جنگ رودررو با حماس و جهاد اسلامي مي‌ترسيدند با بمباران‌هاي شديد، ديوانه‌وار، كوركورانه و جنايت‌بار قصد قدرت‌نمايي دارند. اين حجم از دژخيمي و خونخواري بي‌نظير است و انسان را به ياد واقعه عاشورا مي‌اندازد. وي ادامه داد: پس از ۴۵ روز حملات وحشيانه به غزه، صهيونيست‌ها خود را در مواجهه با دو چالش مي‌بينند، يكي اسراي در اختيار مقاومت فلسطين و ديگري حمله‌هاي از فاصله صفر به نيروهاي زرهي و زميني اين رژيم؛ از طرفي صهيونيست‌ها در حال عادي‌سازي روابط با كشورهاي منطقه از جمله عربستان بودند كه با اين حادثه، لغو شد. رضايي با بيان اينكه بمباران غزه آبروي صهيونيست‌ها در جهان را برده است، افزود: در همين ۴۵ روز يهودي استيزي در سراسر جهان به‌شدت افزايش يافته است و حتي دوستان اين رژيم از روابط‌شان با صهيونيست‌ها احساس خجالت‌زدگي مي‌كنند. شاهد قطع روابط كشورهايي حتي در امريكاي جنوبي هستيم و در جهان اسلام هم آتشي در دل ملت‌هاي مسلمان روشن شده است كه منافع و منابع و شركت‌هاي صهيونيستي واقع در كشورهاي اسلامي را به‌شدت تهديد مي‌كند. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه حقانيت جمهوري اسلامي در مواجهه با صهيونيست‌ها اثبات شده است، تاكيد كرد: امروز صهيونيست‌ها و تمام حاميان‌شان از سرزمين و گروهي كوچك شكست خورده‌اند. مي‌بينيم الگوي بسيج و انقلاب مردمي در ملل مسلمان معجزه‌گر شده است. اكنون غربي‌ها و نظام سلطه قصد ايجاد فاصله بين مردم ايران و آرمان‌ها و ارزش‌ها و مسير نوراني انقلاب را دارند و پس از شكست در جبهه نظامي و اقتصادي امروز مردم را در ميدان جنگ رواني بمباران ترديد و نااميدي مي‌كنند.
در صورت پايبندي اسراييل به توافق آتش‌بس، غزه پس از 45 روز، يك دوره كوتاه از آرامش را تجربه خواهد كرد و بايد ديد پس از آن آيا راهي براي آتش‌بس طولاني مدت به وجود مي‌آيد يا خير.

ارسال نظر