تاخیر در برگزاری اجلاس اوپک پلاس به خاطر اختلاف اعضا در سهمیه تولید نفت

۱۴۰۲/۰۹/۰۳ - ۱۱:۱۰:۰۱
کد خبر: ۳۰۱۶۸۴
تاخیر در برگزاری اجلاس اوپک پلاس به خاطر اختلاف اعضا در سهمیه تولید نفت

اختلاف در اوپک پلاس بر سر سهمیه تولید کشور‌های آفریقایی باعث شده اجلاس وزارتی این ائتلاف دچار تاخیر شده و به صورت آنلاین برگزار شود.

اجلاس ائتلاف اوپک پلاس با چند روز تاخیر و به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. به نظر می‌رسد اعضای این گروه هنوز در مورد سطح تولید در بحبوحه کاهش قیمت نفت به توافق نرسیده‌اند.

به گزارش تسنیم و به نقل از بلومبرگ، عربستان و متحدانش در مورد سهمیه تولید کشور‌های آفریقایی عضو ائتلاف اوپک پلاس با چالش مواجه شده‌اند. این اختلاف باعث شد اپوک پلاس تاریخ کنفرانس را تا ۳۰ نوامبر به تاخیر بیندازد. بدین ترتیب قیمت نفت در روز چهارشنبه ۴.۹ درصد کاهش یافت و به زیر ۸۰ دلار در هر بشکه رسید.

تاجران نفت قبل از به تعویق افتادن این اجلاس تصور می‌کردند عربستان قصد دارد کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را تمدید کند تا از قیمت نفت حمایت شود. برخی تحلیلگران همچنین عقیده داشتند ریاض از سایر اعضای این ائتلاف هم می‌خواهد تولید خود را بیش از گذشته پایین بیاورند.

اما اختلاف به وجود آمده این دورنما را تضعیف کرده و یادآور اختلاف ماه ژوئن است، یعنی زمانی که عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان آنگولا، کنگو و نیجریه را مجبور کرد هدف تولید خود را در سال آینده میلادی پایین بیاورند.

صادرکنندگان نفت آمریکا طی سال‌های اخیر با کمبود سرمایه‌گذاری، اختلال‌های عملیاتی و فرسوده شدن میادین نفتی خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

این اولین بار نیست که ائتلاف اوپک پلاس طرح‌های خود را تغییر می‌دهد. این ائتلاف در سال گذشته هم اجلاس آنلاین خود را پس از تثبیت اهداف تولید در یک جلسه حضوری در وین که در ماه قبل از آن برگزار شده بود، به تعویق انداخت.

بدین ترتیب اجلاس ائتلاف اوپک پلاس در ۳۰ نوامبر همزمان خواهد شد با اولین روز گفتگو‌های آب و هوایی سازمان ملل به میزبانی امارات در دبی که خود یکی از اعضای اوپک است. این همزمانی مشکلات لجستیکی برای برخی از وزرای انرژی به وجود خواهد آورد.

تاجران منتظر هستند ببینند آیا سازمان کشور‌های صادر کننده نفت و متحدانش این اختلاف به وجود آمده در مورد سهمیه‌های تولید را حل کرده و به یک توافق برای حمایت از بازار در ۲۰۲۴ می‌رسند یا نه. نبود یک قرارداد تولید برای سال آینده بازار‌های جهانی نفت را در همین موضع محتاطانه نگه می‌دارد.

قیمت نفت ۱۶ درصد نسبت به اوج ماه سپتامبر در بحبوحه افزایش تولید آمریکا و کند شدن رشد اقتصاد چین به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده نفت دنیا کاهش یافته است. در این بین عرضه نفت ایران افزایش یافته و صادرات نفت روسیه هم ثابت مانده است.

 

ارسال نظر