رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران:

جزييات مذاكرات جديد خودرويي ايران در چين

۱۴۰۲/۰۹/۰۲ - ۰۱:۱۵:۳۱
کد خبر: ۳۰۱۶۴۴

رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با اشاره به توافقات اخير وزارت صمت با خودروسازان چيني، گفت: قرار نيست خودروي برقي مشترك چيني- ايراني بسازيم؛ بلكه بحث بر سر طراحي مشترك با چيني‌ها با استفاده از تجارب آنها بوده و خودروي توليدي حتما ايراني خواهد بود.

رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با اشاره به توافقات اخير وزارت صمت با خودروسازان چيني، گفت: قرار نيست خودروي برقي مشترك چيني- ايراني بسازيم؛ بلكه بحث بر سر طراحي مشترك با چيني‌ها با استفاده از تجارب آنها بوده و خودروي توليدي حتما ايراني خواهد بود.
بابك احمدي، رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاين با تشريح جزييات توافقات اخير خودرويي ايران و چين گفت: وزير صمت طي سفر فشرده از چند خودروسازي به‌ روز چين و زيرساخت‌هاي موجود آنها در حوزه توليد خودروهاي برقي از جمله كارخانه‌هاي باتري‌سازي آنها بازديد كرد و به نظر مي‌رسد در شركت‌هاي چيني، براي شروع همكاري مجدد با خودروسازان ايراني و ورود به بازار ايران، فضاي بسيار خوبي وجود دارد.
وي افزود: با توسعه كمي و كيفي كه در صنعت خودروي چين رخ داده، خودروسازان اين كشور به نقطه‌اي رسيده‌اند كه امروز به صنعتگران اروپايي تنه مي‌زنند، ضمن اينكه چيني‌ها فضاي توليدي با ظرفيت‌هاي بالايي ايجاد كرده‌اند و بسيار علاقه دارند كه در بازارهاي ايران حضور پيدا كنند. احمدي با بيان اينكه پيش‌شرط وزارت صنعت ايران براي همكاري با خودروسازان چيني، حضور در سرمايه‌گذاري و مشاركت آنها براي توليد داخلي خودرو است، تصريح كرد: به هيچ‌وجه پذيرش توليد مونتاژي از چين نخواهيم داشت. وي تاكيد كرد: نگران اين بوديم كه چيني‌ها همراهي لازم را با تقاضاي مطروحه از سمت وزارت صمت نداشته باشند، در حالي كه آنها با آغوش باز از وزير صمت ايران استقبال و اعلام آمادگي كردند كه همكاري‌ها را گسترش دهند. رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) گفت: بعد از آن سفر، براي جذب سرمايه‌گذاري چيني‌ها در حوزه صنعت خودرو ايران مذاكرات جدي شكل گرفته؛ به‌طوري كه اين سرمايه‌گذاري‌ها منجر به طراحي و توسعه محصول و توليد داخلي خواهد شد. احمدي ادامه داد: بنا نداريم كه خودروي برقي مشترك چيني- ايراني بسازيم، بلكه بحث بر سر طراحي مشترك خودرو با چيني‌ها با استفاده از تجارب آنها است تا يك خودروي كاملا ايراني توليد كنيم. وي معتقد است كه چيني‌ها در اين حوزه اقدامات بسيار خوبي انجام داده‌اند و بايد از تجارب آنها استفاده كرد. احمدي در خصوص ميزان پايبندي چيني‌ها به قراردادهاي ميان دو كشور با وجود تحولات سياسي نيز گفت: در يك رابطه تجاري، مراقبت مستمر و هوشمندي لازم و ابزار كار است و اين هميشه بايد يكي از ابزارهاي مدنظر باشد، اين در حالي است كه هر وقت از اين موضوعات، غفلت كرديم، طرف مقابل كه به دنبال منافع حداكثري خود است، به ضرر ما كار كرده است. وي اظهار داشت: نمي‌توان به واسطه كوتاهي‌ها و كم‌كاري‌هاي خودمان، طرف مقابل را متهم كنيم كه به دنبال سوءاستفاده بوده است، بلكه بايد از ظرفيت‌ها و منافع خودمان كه جريان مستمر و محدود به يك زمان هم نمي‌شود، مراقبت كنيم. رييس هيات عامل ايدرو درخصوص روند پيشرفت چيني‌ها در عرصه خودروسازي نيز گفت: نقطه قوت چيني‌ها اين بوده كه از روزهاي اول در حوزه طراحي مهندسي تمركز كردند و صرفا به دنبال توليد و تحويل نرفتند، اين ظرفيت‌هاي دانشي براي آنها ايجاد كرد كه الان صاحب تكنولوژي هستند و خودشان طراحي محصول جديد مي‌كنند، اميدوارم ما هم در اين مسير خوبي كه آغاز شده پيش برويم و بتوانيم به نقطه مطلوب لياقت كشورمان برسيم.

ارسال نظر