سرنوشت توليد موبايل ايراني

۱۴۰۲/۰۹/۰۱ - ۰۱:۱۴:۱۲
کد خبر: ۳۰۱۵۷۸

يكي از دغدغه‌هاي صنعت‌مردان ايراني از گذشته تا به امروز، توليد گوشي تلفن همراه از زمان ورود نخستين تلفن همراه به كشور بوده است؛ طبق آخرين اظهارات مسوولان اين حوزه، پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال حداقل يك ميليون گوشي داخلي توليد شود.

يكي از دغدغه‌هاي صنعت‌مردان ايراني از گذشته تا به امروز، توليد گوشي تلفن همراه از زمان ورود نخستين تلفن همراه به كشور بوده است؛ طبق آخرين اظهارات مسوولان اين حوزه، پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال حداقل يك ميليون گوشي داخلي توليد شود. به گزارش ايسنا، پيش از اين تنها يك شركت به عنوان توليدكننده محدود گوشي شناخته مي‌شد؛ توليدكننده‌اي كه البته به‌زعم برخي از كارشناسان اين حوزه، بيشتر مونتاژ‌كننده قطعات وارداتي گوشي بوده تا اينكه بخواهند صفر تا صد گوشي را در داخل كشور توليد كند. طي سال‌هاي گذشته، گوشي‌هايي كه به انحاء مختلف در داخل توليد شده بودند، در بازار موجود بود. اما موضوع توليد گوشي جديد ايراني، از نيمه‌هاي سال ۱۳۹۸ بود كه به يكي از مباحث حوزه فناوري اطلاعات تبديل شد، آن هم توليد يك گوشي كه ايرادهاي مدل‌هاي قبلي را برطرف كرده باشد و بتواند با نسخه‌هاي خارجي رقابت كند. درباره مزيت توليد گوشي داخلي گفته شده كه با توليد گوشي باكيفيت ايراني با قيمت مناسب، به قدرت خريد مردم، تحول ديجيتال و اشتغال كمك خواهد شد. اگرچه ويژگي‌ها و خدماتي كه براي گوشي داخلي در نظر گرفته شده، هنوز اعلام نشده اما استفاده از سيستم عامل بومي ظاهرا يكي از اين ويژگي‌ها است.
 امكان باندل گوشي ايراني توسط اپراتورها هم موضوع ديگري است كه اعلام شد؛ عرضه گوشي‌هاي باندل با سيم‌كارت اپراتورهاي معتبر در سراسر دنيا، يكي از خدماتي است كه سال‌هاست در كشورهاي پيشرفته در حال انجام است. باندلينگ گوشي مجموعه‌اي از چند كالا به همراه قيمت آنها در يك بسته به همراه گوشي است كه توسط اپراتورها به مشتريان داده مي‌شود. برخي از اپراتورها از بسته‌هاي باندلينگ گوشي استفاده مي‌كنند؛ به‌گونه‌اي كه گوشي‌هايي با برندهاي مختلف را به همراه خدمات اينترنتي و تماس خود، در يك بسته‌ باندلينگ در اختيار برخي از كاربران قرار مي‌دهند و در زمان تحويل گوشي به مشتريان شرايطي را تعيين مي‌كنند و هزينه‌ آن را به صورت اقساطي حساب مي‌كنند. معمولا همراه اين گوشي پكيجي موجود است كه تا پايان اقساط مي‌توانند از گوشي استفاده كنند؛ مثلا گوشي را با سيم‌كارت در اختيار كاربران قرار مي‌دهند و مشتريان به هيج وجه نمي‌توانند سيم‌كارت را عوض كنند و از خدمات تماس و اينترنت اين سيم‌كارت تا زماني مي‌توانند استفاده كنند كه اقساط گوشي را به‌صورت كامل و سر وقت پرداخت كرده باشند، در صورتي كه به شرايط باندلينگ عمل نكنند، بعد از محدوديت زماني كه تعيين شده، گوشي از رجيستر خارج شده و ديگر قابل استفاده نيست. درصورتي كه اپراتورهاي داخلي بتوانند گوشي ايراني را براي مشتركان خود باندل كنند، به اين معناست كه هر اپراتور با در اختيار قرار دادن گوشي ايراني، مشترك را ملزم به استفاده از امكانات اپراتور خود مي‌كند و اما به ازاي آن، مي‌توان گوشي تلفن همراه را با شرايطي از جمله دريافت اقساطي، خريداري كرد و اين موضوع مي‌تواند موجب افزايش سهم گوشي‌هاي ايراني در بازار شود. در شرايطي كه توليد گوشي ايراني در دولت‌هاي هم گذشته مورد توجه قرار داشت، با آغاز به كار دولت سيزدهم در كنار ساير موارد به اين موضوع هم نگاه ويژه‌اي شد. عيسي زارع‌پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در روزهاي نخستين آغاز به كار فعاليت خود اعلام كرد از موبايل ايراني استفاده مي‌كند كه ظرفيت‌هاي مناسب دارد و گوشي‌هاي همراه داخلي توان رقابت با همتايان خارجي را دارند. او در همان زمان درباره برنامه وزارت ارتباطات براي توليد موبايل ايراني گفته بود سالانه حدود ۱۰ تا ۱۵ ميليون گوشي همراه وارد ايران مي‌شود كه اين واردات حدود ۳ تا ۵ ميليارد دلار ارزبري دارد. ظرفيت‌هاي خوبي براي توليد موبايل در كشور وجود دارد اما بايد بازار آن در كشور شكل گيرد و مردم به اين موبايل‌ها اطمينان كنند، البته ممكن است نواقصي وجود داشته باشد اما بايد به اين نكته توجه كرد كه موبايل ايراني توليد داخل بوده، در ساخت آن از ظرفيت جوانان استفاده مي‌شود، موجب اشتغال‌زايي خواهد شد، در مردم و جامعه خودباوري ايجاد مي‌كند و نسبت به گوشي‌هاي خارجي ارزان‌تر است. مساله‌اي كه برخي از فعالان بازار موبايل به آن اشاره مي‌كنند و مي‌گويند در مرحله اول امكان ندارد قطعه‌ساز تلفن همراه شويم و در واقع نيازي هم به آن نيست و بلكه بايد تنها در بخش تحقيق و گسترش نسبت به كاربردي‌تر كردن نرم افزارها و اپليكيشن‌ها اقدام كرد. 
براي مثال سه كشور هند، ويتنام و اندونزي و چندين كشور امريكاي جنوبي مثل برزيل با ايجاد خطوط مونتاژ تلفن همراه، اشتغال‌زايي فراواني ايجاد كرده‌اند و در كنار تجربه اين سال‌ها و با توجه به هزينه پايين نيروي انساني، اكنون به يكي از بزرگ‌ترين قطب‌هاي توليد تلفن همراه با برندهاي پرمصرف بدل شده‌اند در همين رابطه وزير ارتباطات اواخر بهار سال جاري اعلام كرد در تلاش هستند با كمك وزارت صمت زمينه توليد گوشي را در داخل كشور فراهم كنند و برنامه‌اي نيز طراحي شده تا از ظرفيت‌هايي كه در داخل كشور وجود دارد، براي توليد گوشي استفاده كنند؛ همچنين در منطقه ويژه اقتصادي پيام به چند شركت زمين ارايه شده و درحال راه‌اندازي خط توليد هستند. با گذشت چند ماه از اين موضوع مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي و فرودگاه بين‌المللي پيام جزييات جديدي از اين موضوع اعلام كرد. وي در اين زمينه گفته بود توليد گوشي تلفن همراه يكي از پروژه‌هاي است كه از دولت گذشته آغاز شده، ۱۳ شركت خصوصي براي احداث خط توليد خود در اين منطقه به آنها مراجعه كردند كه از اين تعداد دو مجموعه به بهره‌برداري رسيده‌اند و پيش‌بيني آنها اين است كه تا پايان سال حداقل يك ميليون گوشي توليد شود كه يك سوم آن گوشي هوشمند و باقي به صورت دكمه‌اي خواهد بود.

ارسال نظر