ثبت ۱۲۲۳۷ مورد مرگ غيرطبيعي در ايران

۱۴۰۲/۰۸/۲۴ - ۰۱:۴۵:۱۵
کد خبر: ۳۰۱۱۳۳
ثبت ۱۲۲۳۷ مورد مرگ غيرطبيعي در ايران

مرگ غيرطبيعي عبارتي است كه توسط پزشكان يا آمارگيران دولتي استفاده مي‌شود و منظور از آن هر گونه مرگي است كه در طبقه‌بندي مرگ طبيعي جاي نداشته باشد؛ بنابراين، چنانچه فردي بر اثر حوادث زير درگذرد، مرگش غيرطبيعي ثبت مي‌شود: حادثه، سوء مصرف مواد، قتل، مورد حمله واقع شدن توسط حشرات، خزندگان، ماهي‌ها، درندگان و ديگر جانوران حيات وحش، مرگ بر اثر عدم موفقيت جراحي (توجه كنيد كه مرگ بر اثر عدم نتيجه‌بخش بودن عمل جراحي با جراحي نادرست و غير حرفه‌اي متفاوت است)، مرگ بر اثر عدم مراقبت پزشكي و پايش مناسب در بيمارستان، مرگ بر اثر بلاياي طبيعي، انواع مسموميت‌ها، خودكشي، تروريسم، جنگ، سقط جنين. مركز آمار ايران در آخرين داده‌ها و اطلاعات خود در بهار ۱۴۰۲ تعداد مرگ و ميرهاي غيرطبيعي را منتشر كرده كه طبق اين آمارها در سه ماهه نخست سال جاري ۱۲ هزار و ۲۳۷ مورد مرگ غيرطبيعي در كشور به ثبت رسيده است.

مرگ غيرطبيعي عبارتي است كه توسط پزشكان يا آمارگيران دولتي استفاده مي‌شود و منظور از آن هر گونه مرگي است كه در طبقه‌بندي مرگ طبيعي جاي نداشته باشد؛ بنابراين، چنانچه فردي بر اثر حوادث زير درگذرد، مرگش غيرطبيعي ثبت مي‌شود: حادثه، سوء مصرف مواد، قتل، مورد حمله واقع شدن توسط حشرات، خزندگان، ماهي‌ها، درندگان و ديگر جانوران حيات وحش، مرگ بر اثر عدم موفقيت جراحي (توجه كنيد كه مرگ بر اثر عدم نتيجه‌بخش بودن عمل جراحي با جراحي نادرست و غير حرفه‌اي متفاوت است)، مرگ بر اثر عدم مراقبت پزشكي و پايش مناسب در بيمارستان، مرگ بر اثر بلاياي طبيعي، انواع مسموميت‌ها، خودكشي، تروريسم، جنگ، سقط جنين. مركز آمار ايران در آخرين داده‌ها و اطلاعات خود در بهار ۱۴۰۲ تعداد مرگ و ميرهاي غيرطبيعي را منتشر كرده كه طبق اين آمارها در سه ماهه نخست سال جاري ۱۲ هزار و ۲۳۷ مورد مرگ غيرطبيعي در كشور به ثبت رسيده است. آمارهاي مركز آمار نشان مي‌دهد كه در بهار سال ۱۴۰۱ تعداد مرگ و ميرهاي غيرطبيعي در كشور ۱۰ هزار و ۹۷۸ مورد بوده كه در مجموع سال گذشته نيز ۴۶ هزار و ۶۶۴ مورد مرگ غيرطبيعي رخ داده است كه اين نوع حوادث دلايل مختلفي را به دنبال دارد.

 دلايل اصلي مرگ و مير غيرطبيعي در كشور

داده‌هاي آماري مركز آمار ايران نشانگر اين است كه اين ميزان مرگ و مير غيرطبيعي دلايل مختلفي دارد كه مهم‌ترين آنها ناشي از حوادث رانندگي و ترافيكي، استفاده از سلاح سرد، غرق‌شدگي، سوختگي، برق‌گرفتگي، سقوط از بلندي، فوت ريلي و قطار، مسموميت و سوء مصرف موادمخدر است. يكي از مهم‌ترين موضوعاتي كه در اين داده‌هاي آماري بسيار داراي اهميت است كاهش آمارها از سال ۱۳۹۶ تاكنون است به گونه‌اي كه تعداد مرگ و مير غيرطبيعي با دلايل مطرح شده در سال ۱۳۹۶ رقم ۳۶ هزار و ۸۷۳ مورد را نشان مي‌دهد. اين موضوعات اين مفهوم را مي‌رساند كه تعداد مرگ‌هاي غيرطبيعي در كشور در اين مدت روند كاهشي را دارد.

 مرگ‌هاي ناشي از حوادث رانندگي و ترافيكي

ميزان مرگ‌هاي ناشي از حوادث رانندگي و ترافيكي در بهار سال جاري، آمار ۵۰۸۵ نفر را نشان مي‌دهد كه ۳۹۶۷ نفر آنان مرد و ۱۱۱۸ نفر نيز زنان هستند كه البته اين ميزان مرگ بيشترين آمارها را در مرگ و ميرهاي غيرطبيعي در كشور به خود اختصاص داده است. مرگ ناشي از سلاح نيز آمار ۳۱۲ نفر، غرق‌شدگي ۲۸۰ نفر، سوختگي ۵۲۶ نفر، برق‌گرفتگي ۱۸۹ نفر، سقوط از بلندي ۶۸۷ نفر، فوت ريلي و قطار ۲۰ نفر، مرگ ناشي از مسموميت ۹۰۴ نفر، فوت ناشي از سوءمصرف موادمخدر ۱۴۳۰ نفر و مرگ ناشي از ساير موارد نيز ۲۸۰۴ مورد در بهار سال جاري به ثبت رسيده است. در بخش مسموميت‌ها به دليل استفاده از سم، دارويي و مسموميت ناشي از مسموميت با منوكسيدكربن است كه در اين آمارها مسموميت با سم ۵۱۱ مورد در بهار سال ۱۴۰۲ ثبت شده كه ۳۶۳ نفر از آنان مرد و ۱۴۸ نفر از آن زن هستند. همچنين مسموميت دارويي ۱۹۷ مورد بوده است. مسموميت ناشي از منوكسيدكربن در سال جاري نيز ۱۹۶ مورد به ثبت رسيده است كه ۱۳۵ نفر از افرادي كه به دليل استنشاق منوكسيدكربن جان خود را از دست داده‌اند، مرد و اين نوع مسموميت‌ها نيز باعث مرگ ۶۱ نفر از بانوان شده است.


مرگ‌هاي ناشي از سوءمصرف موادمخدر

آمارهاي مركز آمار ايران نشان مي‌دهد كه مرگ‌هاي ناشي از سوءمصرف موادمخدر خود نيز به دلايل مختلفي است كه در اين مين استفاده از موادمخدر، مواد محرك، مصرف داروي مخدر و مرگ ناشي از مصرف چندگانه در اين زمينه مطرح شده است. مرگ ناشي از استعمال موادمخدر در سه ماهه نخست سال جاري ۱۷۳ نفر، مرگ ناشي از مواد محرك ۴۰ نفر، مرگ به دليل مصرف داروي مخدر ۷۸۶ نفر و فوت به دليل مصرف چندگانه ۴۳۱ نفر به ثبت رسيده كه در همه اين موارد مرگ به دليل سوء مصرف موادمخدر تعداد مردان ۱۲۱۸ نفر و تعداد بانوان ۲۱۲ نفر هستند. با توجه به اين داده‌هاي آماري كل افرادي كه براثر مرگ ناشي از سوءمصرف موادمخدر در سه ماهه نخست سال جاري جان خود را از دست داده‌اند ۱۴۳۰ نفر بودند. همچنين در اين مدت ۲۸۰۴ مورد مرگ ناشي از ساير موارد بوده است. ثبت ۱۲۲۳۷ مورد مرگ غيرطبيعي در ايران؛فوتي‌هاي رانندگي در صدر جدول.

ثبت ۴۹۴ مورد مرگ‌ ناشي از حوادث كار

يكي ديگر از دلايل مرگ و ميرهاي غيرطبيعي در ايران موضوع حوادث ناشي از كار براي جامعه كارگري است كه به همين منظور در اين داده‌ها، تعداد مرگ و ميرهاي ناشي از حوادث كار نيز در بهار ۱۴۰۲ حدود ۴۹۴ مورد ثبت شده است كه در اين حوادث ۴۸۷ مرد و هفت زن براثر حادثه‌هاي كاري جان خود را از دست دادند. اين درحالي است كه در بهار سال ۱۴۰۱ ميزان مرگ‌ها به دليل حوادث ناشي از كار در كشور ۴۰۰ مورد بوده و اين موضوع روند افزايشي در سال جاري را نشان مي‌دهد.

ارسال نظر