۲۵ درصد جمعيت بزرگسال كشور پيش ديابت دارند

۱۴۰۲/۰۸/۲۳ - ۰۱:۴۱:۱۲
کد خبر: ۳۰۱۰۷۲
۲۵ درصد جمعيت بزرگسال كشور پيش ديابت دارند

رييس پژوهشگاه غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: ۲۵ درصد جمعيت بزرگسال كشور پيش ديابت دارند و در معرض ابتلا به اين بيماري و عوارض ناشي از آن هستند كه مي‌توان با اطلاع‌رساني و سبك زندگي سالم از بروز آن جلوگيري كرد. افشين استوار افزود: ديابت از شايعترين بيماري‌هاي متابوليك بوده كه حدود ۴۵۰ ميليون نفر به اين بيماري مبتلا بوده و تا سال ۲۰۴۰ به بيش از ۷۰۰ ميليون نفر افز ايش مي‌يابد.

رييس پژوهشگاه غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: ۲۵ درصد جمعيت بزرگسال كشور پيش ديابت دارند و در معرض ابتلا به اين بيماري و عوارض ناشي از آن هستند كه مي‌توان با اطلاع‌رساني و سبك زندگي سالم از بروز آن جلوگيري كرد. افشين استوار افزود: ديابت از شايعترين بيماري‌هاي متابوليك بوده كه حدود ۴۵۰ ميليون نفر به اين بيماري مبتلا بوده و تا سال ۲۰۴۰ به بيش از ۷۰۰ ميليون نفر افز ايش مي‌يابد. او با بيان اينكه بالاي ۲۰ درصد جمعيت بالاي ۱۸ سال در كشور چاق هستند، اظهار داشت: زنان ايراني ۲ برابر مردان چاق هستند و دو سوم بالاي ۶۰ سال نيز اضافه وزن دارند كه از عوامل خطرساز بروز ديابت است و بيش از ۵۰ درصد مردم فعاليت بدني توصيه شده (۱۵۰ دقيقه در هفته) را ندارند و كم تحركي در زنان نيز ۶۰ درصد بوده كه خطر ابتلا به ديابت در زنان را بيشتر از مردان مي‌كند. استوار با بيان اينكه ۱۴ درصد ايراني‌ها مبتلا به ديابت بوده كه ۳۰ درصد رشد نسبت به پنج سال گذشته داشته است، تصريح كرد: با توجه به افزايش سن سالمندي و اينكه چاقي شكمي در ايراني‌ها بيشتر از مردم ساير كشورها است، ديابت نيز روند رشد خواهد داشت كه به تبع آن هزينه‌هاي درمان براي نظام سلامت بيشتر مي‌شود.
او تصريح كرد: شعار ديابت با شناخت عوامل پرخطر و اقدام موثر در دنيا مورد توجه قرار مي‌گيرد به همين خاطر سمپوزيوم تازه‌هاي ديابت ۲۳ آبان ماه در سالن همايش‌هاي هتل المپيك برگزار مي‌شود.


 از هر ۱۰ نفر  ۴ نفر قندخونشان طبيعي نيست

همچنين استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران با هشدار به افزايش ابتلا به ديابت در كشور گفت: كسي كه در معرض پيش ديابت است اگر قند ناشتا تا ۱۲۰ بالا رود به ديابت مبتلا مي‌شود، از هر ۱۰ نفر، ۴ نفر قندخونشان طبيعي نيست و اين آمار زياد بوده و عوارض ديابت افزايش مي‌يابد. محمد رضا مهاجر تصريح كرد: افراد زيادي به مراكز درماني به علل مختلف از جمله بيماري قلبي مراجعه مي‌كنند در حالي كه مبتلا به ديابت بوده و از وجود آن بي‌خبرند، اگر درمان به موقع نشود منجر به كاهش هوشياري و مرگ مي‌شود. او ديابت را سريع‌ترين علت نابينايي، نارسايي كليه، قطع پا دانست و گفت: حدود ۱۵ درصد بيماران ديابتي منجر به زخم پا شده كه در ۲۵ درصد آنها منجر به قطع پا مي‌شود. مهاجر تصريح كرد: متاسفانه علي رغم اطلاع‌رساني‌هاي زياد يك چهارم (۲۵ درصد) افراد از بيماري ديابت خود بي‌خبرند و بسياري از بيماران نيز با وجود آگاهي از بيماري خود، قند خونشان را بدرستي كنترل نمي‌كنند. او افزود: با توجه به هزينه‌هاي بالاي ديابت لازم است وزارتخانه‌هاي ورزش و جوانان، آموزش و پرورش نيز پاي كار بيايند و با ايجاد فضاهاي ورزشي مناسب و آموزش دانش‌آموزان به عنوان سفيران سلامت بتوان از روند افزايش اين بيماري جلوگيري كرد.

هزينه چهار ميليارد توماني  براي درمان ديابت

محمدرضا مهاجر ادامه داد: چهار ميليارد تومان در سال گذشته در كشور هزينه ديابت شده كه تا سال ۲۰۳۰ به ۹ ميليارد تومان افزايش مي‌يابد. دانشگاه علوم پزشكي تهران، مصرف غذاهاي پركالري، كم تحركي و غيره را باعث افزايش شيوع ديابت دانست و گفت: ۵۰ درصد موارد ابتلا به اين بيماري به علت چاقي است و پير شدن جمعيت نيز نرخ شيوع ديابت را بالا مي‌برد. اين متخصص غدد با بيان اينكه بيماران ديابتي سومين افراد پرجمعيت دنيا، هستند، گفت: بر اساس آمار سازمان جهاني بهداشت، هر سال شمار مبتلايان افزايش مي‌يابد كه تا سال ۲۰۴۰ اين تعداد به ۷۰۰ ميليون نفر خواهد رسيد.

 خوزستان در صدر ابتلا به ديابت

مهاجر تصريح كرد: خوزستان بيشترين شيوع ديابت را دارد كه بايد برنامه‌ريزي‌هاي مناسب صورت گيرد .
به گفته او، بيماري كرونا مقاومت و ترشح انسولين را زياد كرده و ميزان قطع پا ناشي از ديابت در دوران همه‌گيري اين بيماري افزايش يافت و علت آن ترس از مراجعه به مراكز درماني در همه‌گيري كرونا و درمان خودسرانه آن بود.

ارسال نظر