عقب‌نشيني تقاضا در رينگ پتروشيمي‌ها

۱۴۰۲/۰۸/۲۲ - ۰۱:۳۸:۵۴
کد خبر: ۳۰۰۹۸۳

حجم فروش محصولات پليمري در رينگ فيزيكي بورس كالا به كمترين ميزان پس از ابتداي تابستان امسال رسيد؛ فروكش تب خريد در رينگ محصولات شيميايي نيز به چشم مي‌خورد. كاهش مستمر قيمت‌هاي پايه متاثر از افول تقاضاي جهاني با محوريت كاهش تقاضا در چين باعث شده تا برخي صنايع تكميلي به اميد افت بيشتر قيمت پايه، خريدهاي خود را به تعويق انداخته و اين موضوع خود را در كاهش حجم فروش هفتگي نشان داده است. البته همچنان تقاضا براي محصولات پرطرفدار بالا است و متقاضيان براي كسب سهم از اين محصولات حاضر به رقابت سنگين قيمتي هستند.

اكوايران| حجم فروش محصولات پليمري در رينگ فيزيكي بورس كالا به كمترين ميزان پس از ابتداي تابستان امسال رسيد؛ فروكش تب خريد در رينگ محصولات شيميايي نيز به چشم مي‌خورد. كاهش مستمر قيمت‌هاي پايه متاثر از افول تقاضاي جهاني با محوريت كاهش تقاضا در چين باعث شده تا برخي صنايع تكميلي به اميد افت بيشتر قيمت پايه، خريدهاي خود را به تعويق انداخته و اين موضوع خود را در كاهش حجم فروش هفتگي نشان داده است. البته همچنان تقاضا براي محصولات پرطرفدار بالا است و متقاضيان براي كسب سهم از اين محصولات حاضر به رقابت سنگين قيمتي هستند.
از حجم فروش محصولات پليمري و شيميايي در بازار فيزيكي بورس كالاي ايران ظرف سومين هفته از آبان ماه منتهي به روز جمعه نوزدهم اين ماه كاسته شد؛ با اين وجود همچنان حجم فروش هفتگي در اين بازار بالاتر از ميانگين حجم فروش هفتگي در بازه سالانه مربوط به سال 1401 است. افزايش انتظارات تورمي باعث شده تا صنايع تكميلي فعال در اين بخش در هر شرايطي خريدار محصولات اين بخش باشند، هر چند برخي سيگنال‌ها از تمايل آنها براي ثبت سفارش مي‌كاهد. ظرف هفته‌هاي اخير از نرخ محصولات پتروشيمي در بازار جهاني به شكل مستمري كاسته شده است؛ اين افت نرخ متاثر از افت تقاضا از سوي چين رقم خورده است. كاهش مستمر قيمت‌هاي پايه و عدم اميدواري به رشد قيمت در كوتاه و ميان مدت از تمايل به خريد ميان فعالان بازار مي‌كاهد.
ظرف سومين هفته از آبان ماه بالغ بر 84 هزار تن محصول پليمري از رينگ فيزيكي بورس كالاي ايران مورد معامله قرار گرفت؛ اين رقم كمترين حجم فروش محصولات پليمري از اين بازار پس از نيمه ابتدايي تير ماه امسال بود.
اگرچه از حجم فروش هفتگي در رينگ محصولات پليمري كاسته شد؛ اما همچنان اين رينگ با رونق نسبي همراه بود؛ ظرف هفته منتهي به روز جمعه نوزدهم آبان ماه بالغ بر 100 هزار تن محصول پليمري در بازار فيزيكي بورس كالا عرضه شد كه براي آن تقاضايي برابر 138 هزار تن به ثبت رسيد كه در نهايت به فروش 84 هزار تن محصول پليمري از اين بازار انجاميد. 
به اين ترتيب در اين بازه زماني 83.5 درصد حجم عرضه در رينگ پليمرها مورد معامله قرار گرفت.اگرچه فروش 83 درصدي عرضه‌ها، نرخي قابل توجه است، اما به شكل معمول ظرف هفته‌هاي قبل نسبت حجم معامله به حجم عرضه در رينگ پليمرها به مراتب بيش از اين ميزان بود. به نظر مي‌رسد كاهش مستمر قيمت‌هاي پايه متاثر از سيگنال جهاني باعث شده تا رينگ پليمرها از رونق افتاده و با ركود سنگين همراه شود.
البته همچنان متقاضيان براي كسب سهم از محصولات پرطرفداري نظير پلي‌پروپيلن‌ها و پلي‌اتيلن ترفتالات بطري حاضر به رقابت سنگين قيمتي هستند و اين موضوع باعث افزايش 60 تا 100 درصدي نرخ فروش نسبت به قيمت پايه در اين محصولات مي‌شود.
ظرف هفته منتهي به روز جمعه نوزدهم آبان ماه بالغ بر 34 هزار تن محصول شيميايي از رينگ فيزيكي بورس كالا مورد معامله قرار گرفت؛ اين در حالي بود كه ظرف اين بازه زماني بالغ بر 43 هزار تن محصول شيميايي در رينگ پتروشيمي بازار فيزيكي بورس كالا عرضه شده بود و براي آن تقاضايي بالغ بر 41 هزار و 700 تن به ثبت رسيده بود. به اين ترتيب در سومين هفته از آبان ماه 79 درصد عرضه در رينگ شيميايي بورس كالا مورد معامله قرار گرفت.

ارسال نظر