ايران محور كريدور شرق به غرب

۱۴۰۲/۰۸/۲۱ - ۰۱:۰۱:۲۲
کد خبر: ۳۰۰۹۴۵
ايران محور كريدور شرق به غرب

رييس‌جمهوري پس از سفر به تاجيكستان راهي تاشكند شد تا در اجلاس سران كشورهاي عضو اكو شركت كند. پس از سفر به تاشكند، رييس‌جمهور راهي رياض شد تا در اجلاسي با حضور كشورهاي اسلامي با موضوع فلسطين شركت كند.

حسن هاني‌زاده

رييس‌جمهوري پس از سفر به تاجيكستان راهي تاشكند شد تا در اجلاس سران كشورهاي عضو اكو شركت كند. پس از سفر به تاشكند، رييس‌جمهور راهي رياض شد تا در اجلاسي با حضور كشورهاي اسلامي با موضوع فلسطين شركت كند. جدا از اخبار و تصميمات مختلفي كه در اجلاس سران اكو اتخاذ شد، يكي از مهم‌ترين گزاره‌هاي مرتبط با نشست امسال اكو، برنامه‌ريزي جهت ترسيم مسير آينده شرق به غرب با محوريت كشورهاي اكو بود. مسيري كه سرنوشت اقتصادي و راهبردي منطقه در افق پيش‌رو را مشخص مي‌كند و توازن ويژه‌اي در منطقه ايجاد مي‌كند. با توجه به نقش راهبردي ايران در منطقه، بسياري از كشورها در خصوص نقش و جايگاه برجسته ايران در اين مسير صحبت كرده و بر اين نقش صحه گذاشتند. دورنمايي كه براي توسعه ارتباطات اين مسير ارايه شده، تجارتي حدودا 20ميليارد دلاري را به نفع ايران شكل مي‌دهد. كشورهايي چون آذربايجان، پاكستان، تركيه و... درباره نقش منحصر به فرد ايران در بهبود شاخص‌هاي ارتباطي مسير شرق به غرب اظهارنظر كردند. در واقع نشست سران اكو با حضور رييس‌جمهور اسلامي ايران يك اتفاق راهبردي و استراتژيك است كه در شكل‌گيري كريدور شرق به غرب كه مورد انتظار كشورهاي اكو است، اثرگذار خواهد بود. در جريان اين سفر سران كشورهاي عضو اكو اتفاق نظر داشتند كه ايران به عنوان محوري‌ترين كشور عضو اكو در شكل‌گيري و ارتقاي سطح مبادلات تجاري بين كشورهاي عضو اين سازمان ايفاي نقش كند. به اين دليل در جريان اين سفر چندين و چند توافقنامه مهم و راهبردي بين ايران و كشورهاي عضو اكو امضا شد. اين روند نشان مي‌دهد آينده منطقه به ويژه در حوزه  اقتصاد منطقه آسيا و در حوزه كريدور شرق به غرب، بسيار روشن خواهد بود. در اين ميان ايران مي‌تواند جايگاه و سهم مهمي در عرصه انتقال كالا از شرق به غرب و از غرب به شرق ايفا كند. مهم‌ترين محصولي كه از شرق به غرب مي‌تواند منتقل شود، ظرفيت‌هاي انرژي شامل نفت و گاز و فرآورده‌هاي مرتبط است؛ ضمن اينكه مي‌توان زمينه‌هاي انتقال فناوري‌هاي نوين، تكنولوژي، تجهيزات و ماشين‌آلات توسعه‌محور از غرب به شرق را فراهم ساخت. به نظر مي‌رسد امروز اراده جدي ميان مقامات اكو وجود دارد كه ايران را به عنوان حلقه ارتباطي اقتصاد شرق به غرب ايفا كند. معتقدم در آينده نزديك اين كريدور فعاليت‌هاي خود را به صورت جدي آغاز خواهد كرد. به ويژه اينكه جمهوري آذربايجان كه مناقشاتي با ارمنستان در منطقه داشت، امروز به اين نتيجه رسيده كه بايد با ايران به عنوان يك شريك مهم امنيتی، سياسي، اقتصادي و راهبردي همكاري كند تا اين كريدور فعاليت‌هاي خود را به‌طور جدي و به دور از مشكلات امنيتي و نظامي انجام دهد. 

 از اين رو به نظر مي‌رسد كه با توجه به نقش ايران در حل مناقشات منطقه‌اي، طبيعتا از اين ظرفيت‌ها هم مي‌توان براي پايان دادن به مناقاشات منطقه‌اي از جمله تنازع ميان ارمنستان و جمهوري آذربايجان بهره برد. در واقع حوزه‌هاي اقتصادي و راهبردي مي‌تواند  محور صلح پايدار در منطقه قلمداد شود. ايران مي‌تواند از ظرفيت‌هاي اقتصادي و راهبردي به نفع خود و ساير كشورها استفاده كند و زمینه‌هاي صلح و هماهنگي را در منطقه ايجاد كند. زمين اقتصادي، زميني است كه مي‌تواند بسياري از تنازعات و مناقشات را حل و فصل سازد. همين مساله مي‌تواند منجر به احياي جاده ابريشم در كنار كريدور شرق به غرب مهم تلقي شود و ايران را در جايگاه محوري‌ترين كشور به لحالظ ارتباطي و اقتصادي و حلقه مهم زنجيره اتصال شرق به غرب بنشاند. اين مهم‌ترين هدفي است كه رييس‌جمهور و تيم همراه ايشان از دل سفر به تاشكند و دوشنبه تلاش كردند زمينه‌هاي تحقق آن را فراهم كنند. ماحصل و رهاورد اين سفر هم كریدور اقتصادي و ارتباطي شرق به غرب با محوريت ايران است كه در صورت عملكرد مناسب مي‌تواند ارزش افزوده فراواني را به نفع ايران ايجاد كند. اگر قدر اين ظرفيت‌ها دانسته شود.

ارسال نظر