امضاي 18 قرارداد همكاري ميان ايران و تاجيكستان

رييسي در دوشنبه: حملات به غزه بايد متوقف شود

۱۴۰۲/۰۸/۱۷ - ۲۲:۵۹:۳۶
کد خبر: ۳۰۰۷۲۶
رييسي در دوشنبه: حملات به غزه بايد متوقف شود

روساي جمهور و مقامات عاليرتبه ايران و تاجيكستان يك بيانيه مشترك و ۱۸ سند و تفاهمنامه همكاري امضا كردند. در مراسم امضاي اسناد همكاري ميان جمهوري اسلامي ايران و تاجيكستان، سيد ابراهيم رييسي و امامعلي رحمان بيانيه مشترك تعميق روابط راهبردي و بلندمدت دوجانبه را به امضا رساندند. همچنين مقامات عاليرتبه ايران و تاجيكستان در حضور روساي جمهور ۱۸ سند و تفاهمنامه همكاري امضا كردند.

روساي جمهور و مقامات عاليرتبه ايران و تاجيكستان يك بيانيه مشترك و ۱۸ سند و تفاهمنامه همكاري امضا كردند. در مراسم امضاي اسناد همكاري ميان جمهوري اسلامي ايران و تاجيكستان، سيد ابراهيم رييسي و امامعلي رحمان بيانيه مشترك تعميق روابط راهبردي و بلندمدت دوجانبه را به امضا رساندند. همچنين مقامات عاليرتبه ايران و تاجيكستان در حضور روساي جمهور ۱۸ سند و تفاهمنامه همكاري امضا كردند. يادداشت تفاهم نقشه راه همكاري‌هاي تجاري و اقتصادي بلندمدت براي سال‌هاي ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، لغو رويداد، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حمل و نقل و ترانزيت، مديريت بحران، ايجاد منطقه آزاد مشترك، فرهنگ و هنر، آموزش عالي، تحقيقات فناوري و نوآوري، خدمات پستي، امور ورزشي و خواهر خوانندگي ميان شهرهاي يزد و خجند تاجيكستان از جمله اسناد و تفاهم‌نامه‌هاي همكاري ميان جمهوري اسلامي ايران و تاجيكستان بود كه توسط مقامات دو كشور به امضا رسيد.
اين اسناد همكاري ميان وزراي امور خارجه، نيرو و فرهنگ و ارشاد جمهوري اسلامي ايران با وزراي رشد اقتصاد، فرهنگ، معارف، نقليات و صناعت تاجيكستان امضا شد.
رييس‌جمهور هدف‌گذاري براي افزايش همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور در قدم اول تا سطح 500 ميليون دلار را كاملاً امكان‌پذير دانست و گفت: با توجه به زمينه‌هاي مختلف همكاري در بخش نفت، گاز، آب، صدور خدمات فني و مهندسي و داروسازي دستيابي به اين هدف در دسترس است. سيد ابراهيم رييسي بعد از ظهر روز چهارشنبه در جريان سفر به تاجيكستان، در نشست مشترك هيات‌هاي عاليرتبه دو كشور، اشتراكات متعدد و سوابق ديرينه تاريخي، ديني، فرهنگي و تمدني ميان ايران و تاجيكستان را زمينه مناسبي براي گسترش روابط در همه ابعاد دانست و گفت: در دو سال گذشته قدم‌هاي خوبي براي ارتقاي سطح همكاري‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي دو كشور برداشته شده، اما هنوز تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زيادي وجود دارد. رييسي هدف‌گذاري براي افزايش همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور در قدم اول تا سطح 500 ميليون دلار را كاملاً امكان‌پذير دانست و افزود: با توجه به زمينه‌هاي مختلف همكاري در بخش نفت، گاز، آب، صدور خدمات فني و مهندسي و داروسازي دستيابي به اين هدف در دسترس است. رييس‌جمهور نگاه دو كشور به مسائل جهان را داراي اشتراكات فراوان برشمرد و تصريح كرد: يكي از مسائل مهم امروز ظلم و جنايات بي‌سابقه عليه مردم مظلوم و مقتدر فلسطين در غزه است كه در اين زمينه ما به عنوان دو كشور مسلمان موظف به تلاش براي خاتمه دادن به اين ظلم تاريخي هستيم.
رييسي كمك به برقراري امنيت كامل در افغانستان و مبارزه با پديده‌هاي مخربي همچون تروريسم، مواد مخدر و جرايم سازمان يافته را از ديگر زمينه‌هاي همكاري ميان دو كشور دانست. در اين نشست امامعلي رحمان رييس‌جمهور تاجيكستان نيز توسعه همه‌جانبه روابط دو كشور به خصوص در بخش معدن، سلامت، كشاورزي، تاسيس شركت‌هاي فناوري و صنعتي، نيروگاه‌هاي برق آبي، اكتشاف و استخراج نفت و گاز و همكاري‌هاي فرهنگي و علم و فناوري را ضروري دانست. رييس‌جمهور تاجيكستان در ادامه وضعيت كنوني فلسطين و كشتار هزاران انسان به‌ويژه زنان و كودكان مظلوم و بي‌گناه غزه را به‌شدت محكوم و بر ضرورت تلاش براي برقراري آتش‌بس فراگير در غزه تاكيد كرد. امامعلي رحمان با اشاره به ديدگاه‌هاي نزديك و مشترك دو كشور در مسائل مختلف بين‌المللي خاطرنشان كرد: بايد براي بهره‌گيري از اين ظرفيت‌ها و همچنين فرصت عضويت مشترك دو كشور در سازمان‌هاي مهم منطقه‌اي و بين‌المللي بيشتر تلاش كنيم. رييس‌جمهور با بيان اينكه ايران عليرغم تهديدها و تحريم‌ها پيشرفت‌هاي بسيار خوبي داشته است، خاطرنشان كرد: ايران در حوزه علم و فناوري پيشرفت‌هاي بسيار خوبي داشته است و ظرفيت‌هاي قابل توجهي در حوزه‌هاي انرژي، كشاورزي، صنعت، معادن و تجربيات فني داريم كه مي‌توانيم آنها را با مردم عزيز تاجيكستان به اشتراك بگذاريم. سيد ابراهيم رييسي بعد از ظهر روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتي مشترك با رييس‌جمهور تاجيكستان ضمن ابراز خرسندي از حضور در جمع مسوولان كشور دوست، برادر و همزبان تصريح كرد: بدون ترديد رفت و آمدها بين دو كشور دوست، مي‌تواند در جهت توسعه روابط فيمابين موثر باشد.
رييس‌جمهور با اشاره به تصميمات اتخاذ شده در سفر قبلي وي به دوشنبه، افزود: امروز پس از گذشت ماه‌ها، شاهديم كه روابط دو طرف در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و تجاري و فرهنگي، توسعه خوبي پيدا كرده است. رييسي با بيان اينكه در مذاكراتي كه با آقاي رييس‌جمهور داشتيم به اين نتيجه رسيديم كه مانعي براي توسعه روابط بين دو كشور وجود ندارد، اظهار داشت: ايران و تاجيكستان داراي سابقه تاريخي، تمدني و زبان مشترك هستند و از همه مهم‌تر باورهاي مشتركي دارند. هر دو كشور متدين به دين و آموخته‌هاي اسلام عزيز هستند و اعتقادات و باورهاي دو كشور ما را به آن ميزان بهم نزديك كرده و پيوند داده كه اين پيوند هرگز گسسته نخواهد شد. رييس‌جمهور سطح روابط اقتصادي دو كشور را متناسب با ميزان پيوندهاي قلبي، اعتقادي، تاريخي و تمدني فيمابين ندانست و گفت: پيوندهاي تجاري و همكاري‌هاي اقتصادي بين دو كشور حتما مي‌تواند بيش از اين ميزان باشد.
رييسي با بيان اينكه امروز جمهوري اسلامي ايران عليرغم تهديدها و تحريم‌ها پيشرفت‌هاي بسيار خوبي داشته است، خاطرنشان كرد: ايران در حوزه علم و فناوري پيشرفت‌هاي بسيار خوبي داشته است و ظرفيت‌هاي قابل توجهي در حوزه‌هاي انرژي، كشاورزي، صنعت، معادن و تجربيات فني داريم كه مي‌توانيم آنها را با مردم عزيز تاجيكستان به اشتراك بگذاريم. ملت ايران و جوانان عزيز ما عليرغم تهديدها و تحريم‌ها تصميم گرفتند تحريم‌ها و تهديدها را به فرصت‌ها تبديل كنند. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه در حوزه فرهنگي نيز با تاجيكستان اشتراكات زياد و زمينه‌هاي همكاري فراواني داريم، گفت: مقرر شد با فعال شدن بخش‌هاي مربوطه در دو كشور بتوانيم گام‌هايي در جهت توسعه زبان فارسي در راستاي توسعه فرهنگي و مقابله با تهاجم فرهنگي‌برداريم تا بتوانيم از داشته‌هاي فرهنگي خود كه سرمايه مهم و ماندگار ايران و تاجيكستان هستند صيانت كنيم. رييسي افزود: در حوزه تجاري و اقتصادي نيز ظرفيت‌هاي خوبي بين دو كشور وجود دارد كه با جديت و پيگيري و اراده‌اي كه امروز بين دو كشور وجود دارد، مي‌تواند احيا شود. رييس‌جمهور همچنين تاكيد كرد كه دو كشور در مسائل منطقه‌اي نگاه‌هاي مشتركي دارند و اظهار داشت: هر دو كشور نسبت به مردم عزيز افغانستان دغدغه دارند و معتقديم امريكايي‌ها بعد از 2 دهه اشغال اين كشور چيزي جز ويراني، قتل، كشتار و عقب نگه داشتن براي افغانستان باقي نگذاشتند. اين حق مردم افغانستان است كه رشد و پيشرفت داشته باشند؛ مردم بسيار خوبي كه معتقديم آينده بسيار درخشاني در انتظار آنهاست. رييسي تصريح كرد: به عنوان دو همسايه بيش از ديگران نسبت به مردم عزيز افغانستان احساس مسووليت مي‌كنيم. معتقديم دولتي بايد در افغانستان تشكيل شود كه همه اقوام، مذاهب و مردم افغانستان را نمايندگي كند و بتواند در راستاي پيشرفت اين كشور گام‌هاي ماندگاري بردارد.
رييس‌جمهور همچنين نگاه ايران و تاجيكستان را درباره ضرورت حمايت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطين مشترك توصيف و تصريح كرد: حضور امروز ما در جمع مردم عزيز تاجيكستان مايه خرسندي و شعف است، اما امروز همچنين داغي بر دل همه مردم مسلمان جهان و تمام انسان‌ها و مردمان باوجدان عالم مانده است. ما نمي‌توانيم از موضوع فلسطين بگذريم، فلسطين مساله ما و جهان اسلام و بشريت است. رييسي با تاكيد بر ضرورت قطع فوري حملات به مردم عزيز غزه و پايان نسل‌كشي و كودكي‌كشي در اين سرزمين خاطرنشان كرد: 4 هزار كودك و در مجموع بيش از 10 هزار نفر از فلسطينيان بي‌گناه و مظلوم در اين منطقه به دست رژيم صهيونيستي و با حمايت امريكايي‌ها و غربي‌ها به شهادت رسيده‌اند. رييس‌جمهور تاكيد كرد: امروز مردم جهان مي‌خواهند سريعاً به اين حملات پايان داده شود، محاصره مردم غزه سريعاً شكسته و امدادرساني به مردم فلسطين آغاز و به حقوق حقه مردم فلسطين توجه شود. اميدواريم سازمان‌هاي جهاني و بين‌المللي اين فرياد و سخن و صداي مردم جهان را بشنوند و به خواست آنها توجه كنند و هر چه زودتر به اين ظلم روشن به مردم فلسطين خاتمه دهند و بگذارند اين مردم كه از وطن و خانه و كاشانه خود دفاع مي‌كنند اينچنين مورد ظلم و تعدي قرار نگيرند و از اين ظلم‌ها رها شوند.
رييسي گفت: يك‌بار ديگر ضمن ابراز خرسندي از حضور در تاجيكستان، بر توسعه روابط بين دو كشور تأكيد مي‌كنم. امروز اراده مسوولان عالي دو كشور بر توسعه روابط در همه حوزه‌هاست و معتقدم مسوولان در دو طرف بايد اين اراده را اجرايي و عملياتي كنند. تاكنون گام‌هاي خوبي برداشته شده است، اما از اين پس نيز بايد گام‌هاي بلندي در جهت توسعه روابط بين دو كشور برداشته شود.

ارسال نظر