تعداد چک‌های برگشتی در شهریور کمتر شد/ چند نفر چک الکترونیک دارند؟

۱۴۰۲/۰۸/۱۷ - ۱۵:۲۰:۰۱
کد خبر: ۳۰۰۷۱۸
تعداد چک‌های برگشتی در شهریور کمتر شد/ چند نفر چک الکترونیک دارند؟

در شهریورماه در کل کشور معادل ۶۴۱ هزار فقر چک به ارزشی حدود ۶۱۰ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۱.۸ درصد و ۷.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

تازه‌ترین آمار چک‌های مبادله‌ای بانک مرکزی نشان می‌دهد که طی شهریورماه ۱۴۰۲، ۹۱.۴ درصد از کل چک‌های مبادله‌شده در سامانه چکاوک وصول شده است. این نسبت از نظر مبلغی نیز معادل ۸۷.۱ درصد است.

به گزارش تسنیم، براساس آمار چک‌های مبادله‌ای در شهریورماه سال ۱۴۰۲، بیش از ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۴۷۲۱ هزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد، ۶.۹ درصد و از نظر مبلغ، ۴.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول‌شده در ماه قبل از آن (مرداد ماه سال ۱۴۰۲) به ترتیب معادل ۹۰.۹ درصد و ۸۶.۷ درصد بوده است.

چه تعداد چک در شهریورماه برگشت خورد؟

در شهریورماه در کل کشور معادل ۶۴۱ هزار فقر چک به ارزشی حدود ۶۱۰ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است که نسبت به به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۱.۸ درصد و ۷.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در ماه مذکور از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده به ترتیب ۸.۶ درصد و ۱۲.۹ درصد برگشت داده شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های برگشت داده شده در مردادماه امسال به ترتیب معادل ۹.۱ درصد و ۱۳.۳ درصد و در شهریورماه سال ۱۴۰۱ به ترتیب برابر با ۸.۲ درصد و ۱۰.۵ درصد بوده است.

تعداد چک‌های برگشتی در شهریور کمتر شد/ چند نفر چک الکترونیک دارند؟

در ماه مذکور در استان تهران حدود ۱۸۸ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۲۷۱ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد که از نظر تعداد ۸.۳ درصد و از نظر ارزش ۱۱.۸ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

در بین سایر استان‌های کشور، بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد ۱۱.۵ درصد، خراسان شمالی ۱۰.۸ درصد و کردستان ۱۰.۶ درصد اختصاص یافته است و استان‌های گیلان ۶.۵ درصد، قم ۷.۵ درصد و خوزستان، کرمانشاه و گلستان هر کدام ۷.۷ درصد پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل تعداد چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده اند.

مشتریان چک الکترونیک به ۴۰ هزار نفر رسید

آمار‌های بانک مرکزی همچنین نشان میدهد، از آبان ماه سال ۱۴۰۱ که محصول چک الکترونیک معرفی شده تاکنون بیش از ۴۰ هزار مشتری اقدام به اخذ چک الکترونیک کرده‌اند.

همچنین بالغ بر ۱۴۰ هزار فقره چک الکترونیک تاکنون صادر شده که از این تعداد، ۸۸ درصد آن، سررسید و وصول شده و مابقی آن در گردش قرار گرفته و سررسید نشده است.

 

ارسال نظر