موانع همكاري‌هاي ۲۵ ساله ايران و چين را رفع مي‌كنيم

۱۴۰۲/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۱:۲۷
کد خبر: ۳۰۰۴۶۳

معاون اول رييس‌جمهوري گفت: ايران و چين به توافقات و تفاهماتي رسيده‌اند كه برخي به قرارداد تبديل شده و برخي هم با موانعي همراه است اما تلاش مي‌كنيم موانع و مشكلات پيش روي اجرايي شدن توافقات را مرتفع كنيم.

معاون اول رييس‌جمهوري گفت: ايران و چين به توافقات و تفاهماتي رسيده‌اند كه برخي به قرارداد تبديل شده و برخي هم با موانعي همراه است اما تلاش مي‌كنيم موانع و مشكلات پيش روي اجرايي شدن توافقات را مرتفع كنيم. محمد مخبر پيش از عزيمت به چين براي شركت و سخنراني در ششمين اكسپو بين‌المللي واردات چين و توسعه روابط اقتصادي با پكن در گفت‌وگو با خبرنگاران روابط ايران و چين را روابطي مهم و راهبردي توصيف كرد و گفت: در اين سفر به دعوت رسمي مقامات پكن در نمايشگاه بزرگ واردات اين كشور شركت خواهيم كرد و مذاكراتي نيز براي رفع موانع پيش روي توسعه مناسبات انجام خواهيم داد.
وي با اشاره به سند راهبردي ۲۵ ساله ميان ايران و چين افزود: فاصله زيادي با اهداف مندرج در اين سند داريم و اميدوارم اين سفر بتواند گامي در جهت رفع موانع و تحقق برخي اهداف در مناسبات اقتصادي تهران- پكن باشد. معاون اول رييس‌جمهوري با اشاره به حضور فعالان اقتصادي و شركت‌هاي ايراني در نمايشگاه واردات چين، اظهار كرد: در اين نمايشگاه از غرفه‌هاي ايراني بازديد خواهيم كرد و نخست وزير چين نيز از غرفه‌هاي ايراني و محصولات و توليدات كشورمان بازديد مي‌كند. مخبر ادامه داد: سفر رييس‌جمهوري كشورمان به چين منجر به برخي توافقات و تفاهمات شد كه برخي از اين توافقات به قرارداد تبديل شده و برخي نيز با موانعي همراه است كه تلاش خواهيم كرد در اين سفر موانع و مشكلات پيش روي اجرايي شدن توافقات را مرتفع كنيم. اكسپوي بين‌المللي واردات چين CIIE نمايشگاهي تجاري است كه از سال ۲۰۱۸ هر ساله در شانگهاي چين برگزار مي‌شود. اين نمايشگاه اولين اكسپو در سطح ملي با موضوع واردات در جهان است كه به ميزباني مشترك وزارت بازرگاني چين و دولت محلي شانگهاي برگزار مي‌شود. شركاي آن نيز شامل سازمان تجارت جهاني، كنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل و سازمان توسعه صنعتي سازمان ملل متحد مي‌شوند. هدف از اكسپوي واردات، معرفي بازار داخلي چين به شركت‌هاي خارجي و تقويت مصرف داخلي است. نمايشگاه بين‌المللي واردات چين، بستري براي همكاري كشورهاي فقير و غني و همچنين اقتصادهاي كوچك و بزرگ در قالب همكاري برد برد فراهم كرده است. همچنين امكان گفت‌وگوي شركت‌ها و كارشناسان را از نزديك فراهم مي‌سازد تا شركاي تجاري خود را پيدا كنند. امسال نيز ششمين دوره‌ نمايشگاه بين‌المللي واردات چين (CIIE 2023) در تاريخ ۱۴ الي ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۲ در شهر شانگهاي برگزار خواهد شد. اين نمايشگاه از چهار بخش شامل پاويون‌هاي ملي، پاويون‌هاي تجاري، بخش‌هاي اقتصاد بين‌الملل و فعاليت‌هاي مرتبط با تبادل فرهنگي تشكيل شده است. مهماناني از ۱۴۵ كشور، منطقه و سازمان بين‌المللي در اين رويداد شركت خواهند كرد. بيش از ۳۴۰۰ غرفه‌دار و ۳۹۴ هزار بازديد‌كننده حرفه‌اي براي حضور در اين نمايشگاه ثبت نام كرده‌اند كه نشان‌دهنده بازگشت كامل به سطح پيش از وقوع كروناست. بيش از ۵۰ شركت و ۲۵۰ تاجر ايراني نيز امسال در اين نمايشگاه حضور دارند.

ارسال نظر