تحريم‌ها كاربران اينترنتي را به استفاده از VPN سوق مي‌دهد و نارضايتي ايجاد مي‌كند

از تعرفه تا تحريم؛ مشكلات توسعه اينترنت در ايران

۱۴۰۲/۰۸/۱۱ - ۰۰:۳۶:۵۸
کد خبر: ۳۰۰۲۹۶
از تعرفه تا تحريم؛ مشكلات توسعه اينترنت در ايران

رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت براي سوق دادن كاربران به سمت شبكه ثابت بايد مدل‌هاي تعرفه را اصلاح كنيم. به گفته او مدل اقتصادي اصلاح تعرفه‌ها به مركز ملي فضاي مجازي پيشنهاد شده است؛ همچنين او معتقد است الان بيش از ۳۰۰ هزار سايت و سرويس توسط امريكا محدود شده است كه اين تحريم‌ها كاربر را به استفاده از VPN سوق مي‌دهد و نارضايتي ايجاد مي‌كند.

رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت براي سوق دادن كاربران به سمت شبكه ثابت بايد مدل‌هاي تعرفه را اصلاح كنيم. به گفته او مدل اقتصادي اصلاح تعرفه‌ها به مركز ملي فضاي مجازي پيشنهاد شده است؛ همچنين او معتقد است الان بيش از ۳۰۰ هزار سايت و سرويس توسط امريكا محدود شده است كه اين تحريم‌ها كاربر را به استفاده از VPN سوق مي‌دهد و نارضايتي ايجاد مي‌كند. امير محمدزاده لاجوردي، در چهارمين رويداد ايران ديجيتال گفت: اصلاح الگوي مصرف در دستور كار است. ۷۰ درصد بار شبكه روي بخش سيار است. در كشورهاي ديگر كاربر وقتي به منزل مي‌رسد از ارتباطات ثابت استفاده مي‌كند. بايد مدل تعرفه را تغيير دهيم تا كاربر به شبكه ثابت سوق پيدا كند. او ادامه داد: در وزارت ارتباطات سال گذشته مدل اقتصادي پيشنهادي‌مان را به مركز ملي ارسال كرديم و منتظر هستيم نهايي شود. هر چند كلياتش مصوب شد اما چند ماهي است منتظر جزيياتش هستيم. پيشنهاد وزارت ارتباطات اختياري كردن اختلاف تعرفه داخل و خارج است.

شبكه ملي اطلاعات اولويت ماست

رييس رگولاتوري در ادامه بيان كرد: اولويت اصلي ما در وزارت ارتباطات توسعه شبكه ملي اطلاعات است. تمام امكانات وزارتخانه براي آن بسيج شده است. الحمدلله بهمن سال گذشته مركز ملي اعلام كرد پيشرفت شبكه به ۵۷ درصد رسيده است. او افزود: تقسيم كاري در شبكه ملي اطلاعات انجام شده است و ما موظف هستيم آن را انجام دهيم. اينكه آيا محتوا هم بايد جزو آن باشد نياز به بحث و مطالبه‌گري دارد. در تمام لايه‌هاي شبكه ملي اطلاعات در وزارت ارتباطات مسووليت‌ها مشخص شده است. يكي از شاخص‌هاي سنجش اين شبكه ميزان پوشش پهن‌باند ثابت و سيار است. در ثابت بايد ۸۰ درصد خانوارها را به فيبر نوري متصل كنيم. در مورد ديگر فعاليت‌هاي صورت‌گرفته توضيح داد: در لايه هسته شركت ارتباطات زيرساخت، ظرفيت شبكه انتقال ما تا انتهاي سال نسبت به ابتداي دولت ۲ برابر مي‌شود و به ۷۲ ترابيت بر ثانيه مي‌رسد.

   توسعه مراكز ixp هم جزو وظايف‌مان است

او تحريم را به عنوان يكي از عوامل موثر در اينترنت كشور معرفي كرد و گفت: ما از مدل‌هاي موجود و شرايط جهاني استفاده مي‌كنيم اما بايد شرايط كشور را در نظر بگيريم. به عنوان مثال با پديده تحريم IP در ايران مواجهيم. الان بيش از ۳۰۰ هزار سايت و سرويس توسط امريكا محدود شده است. اين تحريم‌ها كاربر را به استفاده از VPN سوق مي‌دهد و نارضايتي ايجاد مي‌كند. بخشي از برخورد با آن فني است و بخشي از آن اقدامات بين‌المللي است. او ادامه داد: در شبكه ملي اطلاعات پيشرفت DNS ما ۱۰۰ درصد شد و mpt ما پيشرفت ۱۰۰ درصدي داشت. يعني همه سرويس‌هاي بين‌المللي قطع شود ما سرويس خودمان را داريم. معاون وزير ارتباطات در ارتباط با شبكه تجميع نيز گفت: يك لايه بالاتر شبكه تجميع است كه در اختيار مخابرات است. بايد كمك كنيم اشباع‌هاي بعضي شهرها در اين لايه را حل كنيم. هم راهكارهايي در همكاري با مخابرات و هم مستقل از اين شركت داريم. اين مقام وزارت ارتباطات در مورد شبكه سيار نيز گفت: از شبكه سيار غافل نيستيم. به زودي مزايده باند فركانسي ۳۶۰۰-۳۷۰۰ را انجام خواهيم داد. اپراتور متعهد مي‌شود تا ۱۴۰۳ حدود ۱۵ درصد جمعيت شهري تحت پوشش 5G قرار گيرد. همچنين در پروانه UNSP هم امكان ارايه خدمات ثابت از سوي سيارها وجود دارد.

 تعرفه و تحريم، چالش‌هاي توسعه5G در ايران است

در عين حال حاضران در رويداد ايران ديجيتال باور دارند اپراتورها در حال حاضر از توان بالايي براي سرمايه‌گذاري در 5G برخوردار نيستند و اصلاح تعرفه لازمه بازيابي اين توان است. احمد كشوري، دبير چهارمين رويداد ايران ديجيتال به چالش‌هاي توسعه 5G در ايران پرداخت و در اين خصوص گفت: ۱۹ اپراتور تا ۲۰۲۵ در اروپا نسل سه را خاموش مي‌كنند. تايوان سه سال قبل نسل دو و سه را تعطيل كرده‌ است. در آفريقا هيچ برنامه‌اي براي خاموشي نسل دو و سه ندارد. نسل سه در امريكا ۲۰۲۲ تعطيل شده است. نيمي از اتصالات نسل پنج تا ۲۰۲۵ براي چين است و در شرق آسيا 5G خيلي توسعه پيدا كرده است. به گفته وي تا سال ۲۰۲۵ يك چهارم اتصال‌ها 5G خواهد بود و 5G تا آن زمان سهمي جدي در بازار خواهد داشت اما اين سهم رو به كاهش است. كشوري ادامه داد: تا سال ۲۰۲۵ اپراتورها ۶۲۰ ميليارد دلار در شبكه‌هاي خود سرمايه‌گذاري مي‌كنند كه بيش از ۸۵ درصد آن براي نسل پنجم است. او در مورد كاربردهاي 5G توضيح داد: يكي از چهار كاربرد اصلي نسل پنجم اينترنت موبايل پيشرفته است. كاربردهايي كه تاخير بسيار كمي مي‌خواهند مثل بازي‌هاي آنلاين و جراحي آنلاين. يكي از كاربردهايش FWA است كه مردم از مودم‌هاي 5G در مكان‌هاي بسته استفاده كنند. ديگر كاربرد آن در اينترنت اشيا است. او با تاكيد بر توصيه ITU گفت طيف فركانسي نبايد براي كسب درآمد بلكه براي توسعه سرويس اختصاص يابد.

سرمايه‌گذاري بزرگ‌ترين چالش است

وحيد شاه منصوري، در اين رويداد گفت: ۲۹۲ اپراتور در دنيا 5G را راه‌اندازي كرده‌اند. بخش زيادي از توسعه 5G در دنيا بر عهده چين است اما به گفته وندورهاي چيني در سال ۲۰۲۴ متوقف مي‌شود. از سال ۲۰۲۷ بايد توقع داشته باشيم استفاده 4G كمتر از 5G باشد. او ادامه داد: بزرگ‌ترين چالش 5G سرمايه‌گذاري است. هزينه راه‌اندازي يك سايت نسل پنجم ۱۰۰ هزار دلار است در حالي كه متوسط درآمد از سايت‌هاي ما روزي پنج شش ميليون تومان است. شاه منصوري همچنين گفت: در دنيا معمولا ۲۰ درصد از باند فركانس استفاده مي‌شود اما در ايران به علت بار بالاي شبكه موبايل ۵۰ درصد از فركانس اشغال است.

 حال ا‌پراتورها خوب نيست

مهدي غيناقي، رييس هيات‌مديره مبين‌نت نيز ديگر سخنران اين رويداد بود. او گفت: بسته يك گيگي فيبر نوري نامحدود در دنيا حدود ۶۰ دلار است. در حالي كه آرپو ما در ايران زير يك دلار است. در VDSL سرويس نامحدود ۱۰۰ گيگ ۳۵ دلار است. او در مورد مودم‌هاي 5G نيز گفت: مودم‌هاي 5G نيز يكي ديگر از چالش‌هاست. با توجه به اينكه هنوز در ابتداي راه اين تكنولوژي هستيم هنوز مودم‌ها گران هستند. اپراتورهاي قدرتمند در ديگر كشورها مودم را با سرويس باندل مي‌كنند اما نياز به نقدينگي بالايي دارد و در ايران نمي‌شود از آن حرف زد. غيناقي در ادامه افزود: در كل حال اپراتورها خوب نيست و از شرايط راضي نيستند. كاهش ارزش پول ملي يكي از دغدغه‌هاي اصلي است و نرخ تورم بالا نيز هزينه‌ها را هدف مي‌گيرد. ساختار تعرفه نيز يكي ديگر از موارد است. مادامي كه ساختار تعرفه صحيحي براي صنعت موبايل طراحي نشود نمي‌توانيم انتظار سرمايه‌گذاري زيادي داشته باشيم. به گفته وي يك سوم درآمد اپراتورها به دولت پرداخت مي‌شود.

ارسال نظر