سخنگوي وزارت خارجه:

شفاف‌ترين سازوكارهاي مالي را داريم

۱۴۰۲/۰۸/۰۹ - ۰۰:۵۲:۴۴
کد خبر: ۳۰۰۱۲۹

سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه بر اساس گزارش منتشر شده ايران همچنان در ليست سياه FATF قرار دارد، گفت: ما در داخل كشور ساز و كارهاي مالي براي تدوين و ايجاد شفافيت‌هاي مد نظر ساز و كارهاي بين‌المللي داريم و معتقد هستيم كه شفاف‌ترين ساز و كارهاي مالي را در ساز و كارهاي بانكي خود مورد استفاده قرار مي‌دهيم و از آن برخورداريم. كنعاني تصريح كرد: موضوع FATF ساز و كار خود را دارد.

سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه بر اساس گزارش منتشر شده ايران همچنان در ليست سياه FATF قرار دارد، گفت: ما در داخل كشور ساز و كارهاي مالي براي تدوين و ايجاد شفافيت‌هاي مد نظر ساز و كارهاي بين‌المللي داريم و معتقد هستيم كه شفاف‌ترين ساز و كارهاي مالي را در ساز و كارهاي بانكي خود مورد استفاده قرار مي‌دهيم و از آن برخورداريم. كنعاني تصريح كرد: موضوع FATF ساز و كار خود را دارد. متوليان خود را در داخل كشور دارد و آنها در مورد اين موضوع اطلاع‌رساني كرده‌اند و در صورت لزوم بار ديگر اطلاع‌رساني خواهند كرد. سخنگوي وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي در ارتباط با اخبار منتشر شده مبني بر اينكه دبيركل حزب‌الله لبنان در روز جمعه سخنراني خواهد كرد و همچنين ويدئويي كه روز گذشته از سوي حزب‌الله لبنان منتشر شده خطاب به خبرنگار پرسش‌كننده گفت: ما هم مثل شما منتظر هستيم ببينيم كه آقاي سيد حسن نصرالله در روز جمعه در ارتباط با مسائل منطقه صحبت كنند و نظرات ايشان را در اين ارتباط بشنويم. وي همچنين در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با خبر منتشر شده توسط برخي از رسانه‌ها مبني بر لغو مذاكره ايران و امريكا در عمان تصريح كرد: موضوع مذاكرات در چارچوب تعريف شده به ويژه ابتكار سلطان عمان از نظر ما باز و مفتوح است. شرايط جاري و اهميت موضوع فلسطين و تاثيري كه ايجاد كرده ممكن است كه در اولويت‌ها جابه‌جايي ايجاد كرده باشد و اين تحولات مي‌تواند در برخي از موضوعات تاثيرگذار باشد و تقدم يا تاخري را ايجاد كند.
وي با تاكيد بر اينكه ايران به اصل مذاكره براي بازگشت مسوولانه و متعهدانه و تمام عيار همه طرح‌ها از جمله امريكا به توافق پايبند است و اگر شرايط اقتضا كند اين مسير را همچون سابق دنبال مي‌كند، گفت: اين مسير، مسير پويايي است و همانطور كه گفتم ممكن است كه احيانا شتاب يا كندي در آن در نتيجه برخي از تحولات ايجاد شود ولي همانطور كه اشاره شد در هر زماني كه شرايط اقتضا كند و نياز باشد و شاهد تحول جدي در اين خصوص باشيم موضوع را به اطلاع رسانه‌ها خواهيم رساند.
سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با خبرنگاران با تاكيد بر اينكه پايان دادن به تجاوزات صهيونيست‌ها به مردم غزه مورد توجه جدي ايران است و در نشست‌ها و گفت‌وگوهاي مختلف بر اين موضوع تاكيد كرده‌ايم كه بايد هر چه زودتر تجاوزات صهيونيست‌ها به مردم غزه پايان پيدا كند، گفت: در همين چارچوب معتقديم كه بايد فشارهاي جامعه بين‌المللي بر رژيم صهيونيستي و حاميانش افزايش پيدا كند تا اين رژيم جنايت‌هاي خود را متوقف كند.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوال ديگري در مورد انفعال مجامع بين‌المللي در قبال جنايت‌هاي صهيونيست‌ها عليه مردم فلسطين، گفت: متاسفانه در جريان تحولات اخير بار ديگر مجامع بين‌المللي از جمله سازمان ملل و به خصوص شوراي امنيت نشان دادند كه در مواقع بحراني در انجام ماموريت ذاتي خود در پايان دادن به بحران‌ها يا جلوگيري از شكل‌گيري بحران‌ها موفق نيستند.
كنعاني تاكيد كرد: اگر كاركرد سازمان ملل موثر بود شاهد سنوات طولاني بحران در فلسطين و منطقه نبوديم. تعدادي از كشورها شوراي امنيت را گروگان گرفته‌اند و اجازه نمي‌دهند كه به مسووليت خود در ايجاد صلح عمل كند. سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با رايزني شب گذشته حسين اميرعبداللهيان با وزيران امور خارجه قطر و عربستان در ارتباط با تحولات غزه گفت: در اين رايزني‌ها گفت‌وگوها متمركز بر موضوع فلسطين و يافتن راهكاري براي اعمال فشار به رژيم صهيونيستي براي توقف جنايت‌هاي جنگي‌اش بود. وي با بيان اينكه در جريان اين گفت‌وگوها و رايزني‌ها ممكن است ساز و كارهايي مطرح شده باشد و مطرح باشد كه در مورد آن بحث و رايزني صورت مي‌گيرد، ادامه داد: بحث موضوع ارسال كمك‌هاي انسان‌دوستانه به مردم غزه و مسائل مرتبط با آن نيز از ديگر محورهاي اين رايزني‌هاست و كشورهاي اسلامي مي‌توانند در اين زمينه همكاري‌هاي خوبي با يكديگر جهت پيدا كردن راه‌حلي در اين زمينه داشته باشند. سخنگوي وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران همچنين در مورد درخواست برخي از كشورها از ايران براي كمك به آزادي شهروندان آنها كه در جريان تحولات اخير اراضي اشغالي دچار مشكلاتي شده‌اند و جزو اسراي حماس هستند، گفت: از روزهاي ابتداي اين تحولات مقامات برخي از كشورها در ارتباط با اين موضوع رايزني‌ها و گفت‌وگوهايي را با ايران داشتند و درخواست‌هايي را مطرح كردند كه شهروندان آنها جزو شهروندان رژيم صهيونيستي نيستند و بخشي از نزاع نبوده‌اند و بر حسب شغل خود در آن منطقه بوده‌اند دچار مشكلاتي شده‌اند و مقامات آن كشورها از ايران براي آزادي اين افراد كمك خواسته‌اند. ايران نيز در گفت‌وگو با مقامات حماس اين خواسته را مطرح كرد و قول مثبت از مقامات حماس در اين ارتباط دريافت كرديم.

ارسال نظر