دانشگاه‌های برتر در سلطه یکه‌تازان صنعت پتروشیمی

۱۳۹۴/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۹۸۴

گروه پتروشیمی

شاید اکنون بیش از هر گروهی، دانشجویانی که قصد عزیمت برای ادامه تحصیل در کشوری دیگر دارند، به فهرست دانشگاه‌های برتر جهان در یک حوزه خاص اهمیت بدهند؛ اما با نگاهی عمیق‌تر می‌توان دریافت که اغلب کشورهایی که در حوزه دانش یک صنعت خاص به رتبه خوبی دست پیدا کرده‌اند، در مرحله عملی آن صنعت نیز جایگاه ویژه‌یی دارند. بررسی «تعادل» از فهرست برترین دانشگاه‌های مهندسی شیمی در جهان نشان می‌دهد کشورهایی مانند امریکا و ژاپن و آلمان که در صنعت پتروشیمی یکه‌تاز هستند، در دانشگاه‌های برتر مهندسی شیمی نیز همین اریکه قدرت را در اختیار دارند. گزارش «تعادل» در این مورد را در ادامه می‌خوانید.

علوم فیزیکی در کنار علوم زیستی با چاشنی ریاضیات و اقتصاد موضوعاتی است که دانشجویان رشته مهندسی شیمی در دانشگاه‌ها مطالعه می‌کنند. رشته‌یی که با مبحث تولید و انتقال مواد اولیه و کالاهای شیمیایی سر و کار دارد. گستره دانشی رشته مهندسی شیمی موجب می‌شود که اغلب این رشته در چند دانشکده و دپارتمان با مدل‌ و متدهای متفاوت عرضه شود. به گزارش «تعادل» به نقل از پایگاه رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان QS برترین دانشگاه‌های جهان در رشته مهندسی شیمی بر اساس معیارهای شهرت آکادمیک، اعتبار کارفرمایی و میزان تحقیقات متعلق به امریکایی‌هاست. دانشگاه‌های MIT، برکلی و استنفورد رتبه‌های یک تا سه برترین دانشگاه‌های جهان در رشته مهندسی شیمی را در اختیار دارند. دانشگاه کمبریج در انگلستان و دانشگاه ملی سنگاپور نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.


برترین دانشگاه‌های مهندسی شیمی امریکا و کانادا

دانشگاه‌های امریکا همواره در فهرست بهترین دانشگاه‌های جهان در تمام رشته‌ها قرار دارند. مهندسی شیمی نیز از این قضیه مستثنی نیست. از بین 200 دانشگاه برتر جهان در این رشته، 51 دانشگاه در امریکا قرار دارد. به غیر از سه دانشگاه امریکایی که در صدر جدول قرار دارند، دانشگاه مینستوتا (با رتبه کلی 119)، دانشگاه آستین تگزاس (با رتبه کلی 79)، دانشگاه ویسکانسین- مادیسون (با رتبه کلی 41)، دانشگاه پرینستون (با رتبه کلی 9)، دانشگاه ییل (با رتبه کلی 10)، دانشگاه نورث‌وسترن‌ (با رتبه کلی 34)، موسسه تکنولوژی جورجیا (با رتبه کلی 107)، دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای (با رتبه کلی 37)، دانشگاه پنسیلوانیا (با رتبه کلی 13)، دانشگاه پوردو (با رتبه کلی 102)، دانشگاه میشیگان (با رتبه کلی 23)، دانشگاه کرنل (با رتبه کلی 19) و دانشگاه کلمبیا (با رتبه کلی 14) قرار دارند.

همچنین یازده دانشگاه کانادایی نیز در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته مهندسی شیمی قرار دارند. دانشگاه تورنتو (با رتبه کلی 20)، دانشگاه مک‌گیل (با رتبه کلی 21) در بین 50 دانشگاه برتر رشته مهندسی شیمی قرار دارند. همچنین دانشگاه آلبرتا و دانشگاه بریتیش کلمبیا (با رتبه کلی 43) در فهرست 100 دانشگاه برتر مهندسی شیمی در جهان قرار دارند.

برترین دانشگاه‌های اروپا

در اروپا دانشگاه‌های بریتانیا همواره جزو بهترین‌ دانشگاه‌های جهان به حساب می‌آیند. در رشته مهندسی شیمی نیز همین شرایط حاکم است. در فهرست 10 دانشگاه برتر جهان در این رشته سه نماینده از بریتانیا دیده می‌شود. دانشگاه کمبریج در رتبه چهارم، کالج سلطنتی لندن در رتبه ششم و دانشگاه آکسفورد به‌طور مشترک با دانشگاه توکیو در رتبه هشتم قرار دارد. اما در فهرست 50 دانشگاه برتر دنیا در این رشته، دانشگاه منچستر (با رتبه کلی 30)، دانشگاه یو‌سی‌ال (با رتبه کلی 5)، دانشگاه ناتینگهام (با رتبه کلی 77)، دانشگاه شفیلد (با رتبه کلی 69)، دانشگاه بیرمنگام (با رتبه کلی 64)، دانشگاه ادینبرگ (با رتبه کلی 17) و دانشگاه لیدز (با رتبه کلی 97) قرار دارند.

در اروپا بعد از انگلیسی‌ها، ژرمن‌ها بیشترین سهم را در بین بهترین دانشگاه‌های جهان در اختیار دارند. هشت دانشگاه آلمانی در فهرست بهترین‌های مهندسی شیمی جهان قرار دارند که سه‌تای آنها جزو 50 دانشگاه برتر به حساب می‌آیند که عبارتند از دانشگاه RWTH آخن (با رتبه کلی 147)، موسسه تکنولوژی کارلسروهه KIT (با رتبه کلی 127) و دانشگاه TU مونیخ (با رتبه کلی 54) .

در ایتالیا نیز 6دانشگاه در رشته مهندسی شیمی برجسته هستند که دوتای آنها در فهرست 100 دانشگاه برتر قرار دارند. دانشگاه پلی‌تکنیک میلان (با رتبه کلی 229) و دانشگاه بولونیا (با رتبه کلی 182) نمایندگان کشور چکمه‌یی در بین بهترین دانشگاه‌های جهان هستند. همچنین پنج دانشگاه اسپانیایی نیز در رشته مهندسی شیمی حرفی برای گفتن دارند. در این بین دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا (با رتبه کلی 421-430) و دانشگاه بارسلونا (با رتبه کلی 166) در بین 150 دانشگاه برتر مهندسی شیمی قرار دارند.

کشورهای فرانسه، هلند و سوئد نیز جزو مدعیان این رشته به حساب می‌آیند. دانشگاه صنعتی دلفت (با رتبه کلی 86) و دانشگاه ایندهوون (با رتبه کلی 147) در هلند، موسسه سلطنتی تکنولوژی KTH (با رتبه کلی 110) و دانشگاه صنعتی چالمرز (با رتبه کلی 175) در سوئد و دانشگاه استراسبورگ فرانسه (با رتبه کلی 226) جزو دانشگاه‌های معتبر اروپایی به حساب می‌آیند. همچنین دانشگاه‌های بلژیک، ایرلند، پرتغال و سوئیس نیز در مهندسی شیمی وضعیت خوبی دارند. سوئیس در بین 50 دانشگاه برتر مهندسی شیمی دو نماینده دارد. دانشگاه ETH زوریخ (با رتبه کلی 12) و دانشگاه پلی‌تکنیک اکول لوزان (با رتبه کلی 17) به عنوان مقصد نهایی بسیاری از داوطلبان ادامه تحصیل در رشته مهندسی شیمی هستند. همچنین دانشگاه KU لوون (با رتبه کلی 182)، دانشگاه دوبلین (با رتبه کلی 139) و دانشگاه پورتو (با رتبه کلی 293) به ترتیب نمایندگان بلژیک، ایرلند و پرتغال در فهرست برترین دانشگاه‌های مهندسی شیمی جهان هستند.

جز سوئد سایر کشورهای اروپای شمالی نیز دارای نمایندگانی در این فهرست هستند. دانشگاه صنعتی دانمارک (با رتبه کلی 123) یکی از 50 دانشگاه برتر جهان در مهندسی شیمی است. دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ (با رتبه کلی 246) و دانشگاه آلتو فنلاند (با رتبه کلی 187) دیگر نمایندگان اروپای شمالی هستند.

در نهایت اتریش و یونان نیز جزو کشورهایی هستند که به تازگی وارد بهترین‌های این رشته شد‌ه‌اند. دانشگاه صنعتی وین (با رتبه کلی 246) و دانشگاه ملی صنعتی آتن (با رتبه کلی 441) جزو تازه‌واردهای این لیست به حساب می‌آیند.


برترین دانشگاه‌های آسیا

برترین دانشگاه‌های قاره کهن با چین آغاز می‌شود. هرچند بین 50دانشگاه برتر تنها نام یک دانشگاه چینی یعنی دانشگاه شینگهوا (با رتبه کلی47) دیده می‌شود، اما این کشور که در صنعت پتروشیمی یکی از تاثیرگذارترین کشورهای جهان است، 12نماینده دیگر بین دانشگاه‌های برجسته در حوزه مهندسی شیمی دارد. ازجمله دانشگاه شانگهای جیائو تانگ (با رتبه کلی104)، دانشگاه تیانجین (با رتبه کلی501-550) و دانشگاه ژجیانگ (با رتبه کلی144) که بین 100دانشگاه برتر مهندسی شیمی جای گرفته‌اند.

اما ژاپن و کره‌جنوبی هر کدام 10دانشگاه بین بزرگان مهندسی شیمی دارند. ژاپن کشوری است که به‌تنهایی 2 نماینده در فهرست 10دانشگاه برتر دارد. دانشگاه توکیو و دانشگاه کیوتو نمایندگان ژاپن در فهرست 10دانشگاه برتر مهندسی شیمی هستند. غیر از این دو دانشگاه بزرگ، موسسه تکنولوژی توکیو (با رتبه کلی68)، دانشگاه اوزاکا (با رتبه کلی55) و دانشگاه توهوکو (با رتبه کلی71) دیگر نمایندگان چشم‌بادامی‌ها در فهرست 50دانشگاه برتر هستند. کره‌جنوبی نیز باوجود موسسه پیشرفته علوم و تکنولوژی کره KAIST (با رتبه کلی51)، دانشگاه ملی سئول (با رتبه کلی31)، دانشگاه علوم و تکنولوژی پوهانگ (با رتبه کلی86)، دانشگاه کره (با رتبه کلی116) و دانشگاه سانگ‌کیونگ‌وان (با رتبه کلی140) جزو سردمداران تدریس مهندسی شیمی در آسیا و جهان به‌شمار می‌آید.

غیرممکن است که درمورد‌ ترین‌های آسیا صحبتی به میان بیاید و نامی از هندی‌ها به میان نیاید. در بین بهترین دانشگاه‌های آسیا در زمینه آموزش مهندسی شیمی نام دانشگاه‌های هندی نیز به چشم می‌آید. در این فهرست دانشگاه IIT بمبئی (با رتبه کلی222) و دانشگاه IIT دهلی (با رتبه کلی235) توانسته‌اند در بین 100دانشگاه برتر مهندسی شیمی جهان قرار گیرند. همچنین تایوان نیز دو دانشگاه معتبر در این رشته به‌نام‌های دانشگاه ملی تایوان (با رتبه کلی76) و دانشگاه ملی سینگهوا (با رتبه کلی167) در فهرست 50دانشگاه برتر دارد. مالزی نیز 6دانشگاه معتبر در این رشته دارد که سه‌تای آنها در فهرست 100دانشگاه برتر قرار دارند. دانشگاه مالایا (با رتبه کلی151)، دانشگاه سنز مالژیا (با رتبه کلی309) و دانشگاه صنعتی مالزی (با رتبه کلی294) نمایندگان این کشور در باشگاه صدتایی‌های مهندسی شیمی هستند.

همچنین دانشگاه علوم و تکنولوژی هنگ‌کنگ (با رتبه کلی40) تنها نماینده این کشور در فهرست 50دانشگاه برتر جهان است. دیگر دانشگاه‌های مشهور این کشور در رشته مهندسی شیمی شامل دانشگاه چینی هنگ‌کنگ (با رتبه کلی46) و دانشگاه هنگ‌کنگ (با رتبه کلی28) هستند.

اما سنگاپور که افتخار این را دارد که دانشگاه ملی‌اش در رتبه پنجم جهان در رشته مهندسی قرار داشته باشد، نمایندگان دیگری نیز در فهرست برترین‌ها دارد. دانشگاه صنعتی نانیانگ (با رتبه کلی39) دیگر نماینده این کشور در فهرست 50دانشگاه برتر است. تایلند نیز با داشتن یک نماینده یعنی دانشگاه چولالونگ‌کورن (با رتبه کلی243) از این قائله بی‌نصیب نمانده است.

برترین دانشگاه‌های مهندسی شیمی اقیانوسیه

پیش از این در گزارش «تعادل» ذکر شده بود که استرالیا در رشته مهندسی نفت بهترین دانشگاه‌های جهان را به خود اختصاص داده است. حال نگاهی به دانشگاه‌های این کشور در زمینه مهندسی شیمی نشان ‌می‌دهد که می‌رود تا دانشگاه‌های استرالیا در این زمینه نیز جزو برترین‌ها قرار گیرند. دانشگاه ملبورن (با رتبه کلی33)، دانشگاه موناش (با رتبه کلی70)، دانشگاه کویینزلند (با رتبه کلی43) و دانشگاه ولز جنوبی جدید (با رتبه کلی48) نمایندگان کشور کانگوروها بین 50دانشگاه برتر هستند. نیوزیلند نیز با داشتن دانشگاه اوکلند (با رتبه کلی92) و دانشگاه کانتربری (با رتبه کلی242) بین دانشگاه‌های برتر مهندسی شیمی جهان سری از میان سرها درآورده است.


برترین دانشگاه‌های خاورمیانه

شاید اگر عنوان این قسمت از مطلب را «برترین دانشگاه‌های مهندسی شیمی عربستان» می‌گذاشتیم پر بیراه نبود، چراکه بهترین دانشگاه‌های خاورمیانه در رشته مهندسی شیمی در عربستان‌سعودی قرار دارند. دانشگاه علوم و تکنولوژی ملک عبدالله و دانشگاه نفت و معدن ملک فهد (با رتبه کلی225) در بازه 101 تا 150 بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته مهندسی شیمی قرار دارند. غیر از عربستان شاید تنها دانشگاه معتبر خاورمیانه در این رشته، موسسه تکنولوژی تکنیون در مناطق اشغال شده تحت حاکمیت رژیم‌صهیونیستی (با رتبه کلی190) باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر