باید به اندازه آب، کشاورزی شود

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۶۶

ایسنا

علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان شهریورماه در بازدید از خانه کشاورز استان اظهار کرد: هر اتفاقی که می‌افتد مقصر خودمان هستیم به ویژه در حوزه آب، که امروز به جایی رسیده‌ایم که «کاسه چه کنم، چه کنم» دست گرفته‌ایم. وی افزود: آنچه خداپسندانه است در قدم اول صرفه‌جویی، مدیریت و الگوی کشت صحیح است بنابراین باید طرح همیاران آب همه‌گیر شود. رزم‌حسینی بیان کرد: کشاورزی که در مقابل حفر چاه غیرمجاز سکوت کرده در واقع در انجام این کار خلاف، شریک جرم است در حالی که جلوگیری از این عمل نیز امر به معروف و نهی از منکر است. استاندار کرمان با طرح این پرسش که آیا با بحران آب و در نهایت بی‌آبی می‌توان تن به مهاجرت داد؟ تصریح کرد: باید در استان بمانیم و طرح همیاران آب را به عنوان یکی از کارهای اصلی در این دولت انجام داده و این طرح را با همکاری همه باید دشت به دشت و روستا به روستا اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی هم مانند صنعت باید نوآوری و تهیه روش‌های جدید مد نظر باشد، بیان کرد: در شرایط کنونی که با بحران آب روبه‌رو هستیم یکی از رسالت‌های خانه کشاورز باید این باشد که علاوه‌بر مدیریت صحیح منابع آبی در حوزه کشاورزی، به مردم نیز یادآوری کند که به اندازه آب کشاورزی کنند.

رزم‌حسینی اظهار کرد: هم‌اکنون مدیریت استان در این زمینه از تشکل‌ها جلوتر است، ما برای نجات استان آمده‌ایم و خانه کشاورز هم به عنوان یکی متولی باید مشکلات را پیگیری و در راستای بهبود شرایط مطالبه‌گری کند. وی ادامه داد: در برخی روستاها، مهاجرت انجام شده است اما هنوز از کشاورزی و امکانات آن روستا استفاده می‌شود یعنی عده‌یی مثلا در فصل برداشت پسته از خارج از کشور مراجعه کرده و بعد از برداشت محصول بار دیگر روستا را تخلیه می‌کنند که این مساله موجب خروج ثروت از استان می‌شود و باید بررسی شود. استاندار کرمان تاکید کرد: اگر مدیریت، از خودگذشتگی و برنامه‌ریزی کنیم خداوند هم به ما برکت خواهد داد و پیشرفت خواهیم کرد وگرنه نشستن و دست روی دست گذاشتن کاری را از پیش نخواهد برد. رزم‌حسینی یادآور شد: هم در حوزه جنوب و هم شمال استان به الگوی کشت صحیح و مناسب احتیاج است ضمن اینکه با کمبود فعلی آب باید هکتارهای اضافی از زیرکشت خارج و حذف شوند چراکه حجم زمین‌های کشاورزی یکی از چالش‌های اصلی ما در استان است.

وی گفت: در حوزه تحقیقات کشاورزی باید به صورت خصوصی کار شود یعنی تشکل‌ها و انجمن‌های این حوزه وارد عمل شوند و منتظر اقدامات دولتی نباشند.

استاندار کرمان با بیان اینکه دولت دیوان‌سالاری باید خصوصی شود و این یک امر عقلی و منطقی است، تاکید کرد: راه نجات استان واگذاری تصمیم‌ها به صورت منطقه‌یی است و یک روز نیز دولت به این نتیجه خواهد رسید که تصمیمات باید به صورت منطقه‌یی اتخاذ شوند. رزم‌حسینی همچنین گفت: ما به دنبال حاشیه و تعریف و تمجید نیستیم بلکه قصدمان تلاش برای آبادانی و مصالح مردم است و طبیعتا آنچه را تشخیص می‌دهیم در همین راستا است.

یادآوری می‌شود: در این نشست اعضای خانه کشاورز که از تمام مناطق استان حضور داشتند به ارائه نظرات و مشکلات خود پرداختند، مشکلاتی همچون تولید کود ورمی‌کمپوست در استان اما ناشناخته بودن آن در میان کشاورزان و در نتیجه وارد شدن این کود از سایر استان‌ها و همچنین مشکلاتی در زمینه ارائه تسهیلات بانک کشاورزی و عدم پذیرفتن وثیقه از سوی این بانک مطرح شد. به‌علاوه پیشنهادهایی در مورد حمایت از تعاونی‌ها و بخش خصوصی جهت کوتاه کردن دست دلالان در محصولات کشاورزی همچون پسته، توسعه مراکز خدمات کشاورزی به دهستان‌ها، کیفیت بخشی به خروجی دانشگاه‌ها در زمینه کشاورزی و... نیز ارائه شد.

عباس سعیدی رییس جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در این جلسه اظهار کرد: در زمینه تولیدات کودهای کشاورزی باید بازاریابی و تبلیغات مناسب در سطح استان انجام شود که تا حدی حمایت خواهیم کرد. وی افزود: مرکز تحقیقات یک موسسه دولتی است و هیچ اعتباری غیر از حقوق ندارد بنابراین تشکل‌ها باید با ایده‌های خود جهت کارکرد مفید این مرکز اقدام کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر