3700 دانشجو بدون آزمون بورس شدند

۱۳۹۳/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۳۵

در حالی که رییس کمیسیون اصل90 مجلس چند روز قبل از ایراد در پرونده 1600بورسیه خبر داده بود، معاون پارلمانی وزیر علوم خبر داده که تمام 3700دانشجوی بورسیه شده چه خارج و چه داخل آزمون نداده‌اند و از نظر دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور این افراد همه براساس قانون مصوب مجلس مشکل داشته و مرتکب تخلف شده‌اند. سعدالله نصیری‌قیداری در گفت‌وگو با خانه‌ملت از بررسی پرونده بورسیه‌ها طبق قانون اعطای بورس تحصیلی و اعزام دانشجو به خارج از کشور در کمیته تعیین مصادیق بورسیه‌های وزارت علوم خبر داد و گفت: مغایرت با فراخوان‌های شورای بورس در خصوص دانشجویان تخلف بوده و در این صورت ممانعت از تحصیل آنان صورت می‌گیرد.

نصیری‌ با بیان اینکه شورای بورس هر سال ضوابطی را تعریف و در فراخوان شرایط لازم را به اطلاع متقاضیان بورسیه می‌رساند، افزود: ما برای اینکه جمعیت بورسیه شده‌ها کمترین لطمه را متحمل شوند فقط مغایرت با فراخوان‌ها را در نظر می‌گیریم، یعنی ما فراخوان هر سال که ضوابط شورای بورس در آن منعکس شده را می‌پذیریم و براساس آن تصمیم می‌گیریم.

وی ادامه داد: به‌طور مثال اگر در فراخوان گفته شده معدل کمتر از 14 برای کارشناسی و کمتر از 16 برای ارشد مدنظر است ما نیز این را ملاک قرار می‌دهیم و در صورتی که سایر بندها مشکلی نداشته باشند ادامه تحصیل‌ دانشجویان بدون مانع خواهد بود.

نصیری‌قیداری گفت: مصوبات شورای بورس هر سال که در فراخوان به اطلاع متقاضیان رسیده ملاک بررسی‌ها در کمیته تعیین مصادیق بورسیه‌ها است گرچه ممکن است این با قانون مصوب مجلس تطبیق کامل نداشته باشد.

لذا به این ترتیب طبق بررسی‌ها تخلف دانشجویان بورسیه از 3هزار و 700دانشجو به حدود 1600نفر رسیده و این رقم براساس همان مصوبات شورای بورس هر سال که فراخوان شده تخلف دارند که طبق موادی که ذکر شد با آنها برخورد خواهد شد.

وی در خصوص گزینه‌های مطرح شده برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: این اسامی که در سایت‌ها عنوان می‌شود هیچ کدام قطعی نیست و صرفا یک نوع گمانه‌زنی است که بخش عمده آن نیز ساخته و پرداخته سایت‌ها و ذهن اشخاص است. نصیری‌قیداری گفت: فردی که قرار است به مجلس برای وزارت علوم معرفی شود با نظر و تصمیم مستقیم ریاست‌جمهوری بوده و در حال حاضر نیز گزینه مشخصی مطرح نیست.

معاون پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: آقای نجفی در حال حاضر سرپرست وزارت علوم بوده و کارهای این وزارتخانه طبق روال قانونی پیش می‌رود و هنوز زمان سه ماهه رییس‌جمهور برای معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس به پایان نرسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر