کوتاه از تجارت

۱۳۹۴/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۰۲۹

نگرانی اصناف از دوران پس ازتحریم

ایسنا سخنگوی اتاق اصناف معتقد است: پس ازتحریم شمشیر دولبه برای اصناف و تولیدکنندگان است، لذا دولت باید در شرایط پس ازتحریم هوای اصناف را داشته باشد و رویکرد وارداتی صرف را دنبال نکند. مجتبی صفایی از نگرانی اصناف و بازاریان نسبت به دوران بعد از تحریم خبر داد و گفت: اگر دروازه‌های کشور رو به تجارت جهانی باز شود و دولت واردات کالا را آغاز کند، اصناف آسیب فراوانی خواهند دید. وی اظهار کرد: تجربه داشتیم که در سال‌های گذشته واردات بی‌رویه کالاهای بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت، هم صنعت و تولید را دچار رکود و ورشکستگی کرد و هم به اصناف ضربه زد. صفایی با بیان اینکه نمی‌توان گفت دولت هرگونه واردات را ممنوع کند، یادآور شد: اگر قرار است وارداتی به کشور داشته باشیم، باید عمدتا مواد اولیه و خام، ماشین‌آلات و دانش و تکنولوژی باشد.


تناقض‌ در ۱۲ هزار نوع قانون

فارس رییس کمیسیون کسب‌وکار اتاق تهران معتقد است قوانین متناقض و دست‌وپاگیر فضای کسب‌وکار باید هرچه زودتر برداشته شود که نمونه آن قانون بیمه و مالیات بر ارزش افزوده است. محمدرضا نجفی‌منش، رییس کمیسیون کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران به این نکته اشاره کرد که اصولا قانون فضای کسب‌وکار بر مبنای تولید قرار نگرفته و بیشتر بازدارنده است. وی خاطرنشان کرد: اکنون هزارو700 نوع مجوز، 18هزار بخشنامه و 12هزار نوع قانون که هریک 20 ماده را شامل می‌شود درکشور داریم که بعضا در خیلی از جاها با یکدیگر متناقض هستند و چیزی جز دست‌انداز بر سر راه تجارت و اقتصاد کشور نیستند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران از تلاش پارلمان بخش خصوصی برای شناسایی قوانین مزاحم و دست و پا گیر بر سر راه فضای کسب‌وکار خبر داد و گفت: باید پرسید این چه مفهومی دارد که در قانون اجازه داده شده تا حداکثر 6ماه بعد از ارجاع لیست بیمه‌شدگان به سازمان تامین اجتماعی امکان بررسی و راستی‌آزمایی وجود دارد.


صادرات ۳ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به ایران

تسنیم پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورواستات) کل مبادلات تجاری ایران و 28 عضو اتحادیه اروپا را در 6ماهه نخست سال جاری میلادی 3.705میلیارد یورو اعلام کرد. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در 6ماهه نخست امسال با رشد 7درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده است. ارزش تجارت دو طرف در 6ماهه نخست سال2014 بالغ بر 3.465میلیارد یورو اعلام شده بود. رشد 7درصدی مبادلات ایران و اروپا در 6ماهه نخست سال جاری میلادی درحالی است که در 12ماهه سال2014 نیز مبادلات دوطرف 20درصد رشد را تجربه کرد بود. مبادلات ایران و کشورهای اروپایی در سال2013 با افت 47درصدی مواجه شده بود. براساس این گزارش رشد واردات اتحادیه اروپا از ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی حدود 3برابر رشد صادرات به ایران در این مدت بوده است.


تشکیل شورای بازرگانی ایران و آفریقای جنوبی

ایسنا سفیر آفریقای جنوبی در تهران با اشاره به عزم دو کشور ایران و آفریقای جنوبی برای گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی خبر از تشکیل شورای بازرگانی ایران- آفریقای جنوبی در آینده نزدیک داد. ویلیام مکس فیلمان وایتهد، با رد این موضوع که روابط ایران و آفریقای جنوبی از سطح بالایی برخوردار نیست، تصریح کرد: کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی نخستین کمیسیون مشترکی است که در دولت دموکراتیک نلسون ماندلا تشکیل شد و اکنون نیز 21سال از تشکیل این کمیسیون مشترک می‌گذرد که خود نشان‌دهنده روابط سیاسی قوی بین این دوکشور است. وی با اشاره به سفر وزیر خارجه این کشور افریقایی در اردیبهشت‌ماه گذشته به تهران گفت: دیدارهای سیاسی بیشتر برای مقامات بلندپایه و همچنین سفر هیات‌های بازرگانی برای بررسی همکاری‌های بالقوه در هر دوکشور را پیش‌بینی کرده‌ایم.


توقف فعالیت کوله‌بری در قصر شیرین

ایرنا معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین گفت: فعالیت کوله‌بری در مرز رسمی پرویزخان این شهرستان از امروز شنبه تا اطلاع بعدی متوقف شد. نعمت‌الله نازپرورده افزود: فعالیت کوله‌بری برای واردات کالاهای خارجی از اقلیم کردستان عراق به کشور طبق بخشنامه وزارت کشور در راستای ساماندهی نوع کالا و عوارض کالاهای وارداتی تعطیل شده است. وی اظهار کرد: تلاش مجموعه فرمانداری و نماینده شهرستان درمجلس شورای اسلامی مبنی بر راه‌اندازی دوباره فعالیت کوله‌بری در این شهرستان در آینده نزدیک است. وی گفت: اکنون رونق شهرستان قصر شیرین به فعالیت کوله‌بری و واردات کالاهای خارجی بستگی دارد چراکه با توقف آن بخشی از مردم شهرستان بیکار شده و در نتیجه بازار شهرستان نیز از رونق می‌افتد. معاون فرماندار قصرشیرین اضافه کرد: از مجموع یک‌هزارو500 تا دوهزار کوله‌بر در این شهرستان، یک‌هزارنفر فعال هستند که با توقف فعالیت کوله‌بری، این افراد نیز بیکار می‌شوند. نازپروده همچنین از بیکاری 200 دستگاه راننده وانت نیسان که حمل کالاهای وارداتی را انجام می‌دهند و همچنین 100 مغازه که به فروش اجناس وارداتی اشتغال دارند نیز با توجه به توقف فعالیت کوله‌بری در قصرشیرین خبر داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر