2 قاضی برای یک پرونده

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۲

در حالی که در چند روز گذشته، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تشکیل کمیته‌یی برای بررسی تخلفات بورسیه‌های وزارت علوم خبرداده بود، محمدعلی نجفی سرپرست این وزارتخانه نیز از تشکیل کمیته‌یی دیگر با همین هدف خبر داد. به دنبال استیضاح رضا فرجی دانا، معاون اول رییس‌جمهور وعده پیگیری پرونده بورسیه‌های غیرقانونی از سوی دولت را مطرح کرد حالا با معرفی اعضای جدید این کمیته از سوی محمدعلی نجفی این وعده محقق می‌شود.

تاکید بر «عدالت» و «انصاف» در رسیدگی به پرونده

جنجال‌برانگیز بورسیه‌های دانشگاهی، از مهم‌ترین کلیدواژه‌های احکام صادره از سوی «نجفی» برای اعضای این کمیته است.

سرپرست وزارت علوم در این نامه تاکید کرده از آنجا که موضوع پرونده بورسیه‌های چندسال اخیر این وزارت به عنوان مساله‌یی ملی در مجلس و هیات دولت مورد بحث قرار گرفته است، اتخاذ تصمیمات مدبرانه، منصفانه و مبتنی بر قوانین و مقررات مربوط در این خصوص از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است.

نخستین‌بار پیش از استیضاح رضا فرجی‌دانا، کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات به سرپرستی جواد هروی نماینده اصلاح‌طلب مجلس بود که مسوولیت پیگیری پرونده بورسیه‌ها را برعهده گرفت؛ بررسی‌هایی که از استفاده برخی از نمایندگان فعلی مجلس از بورسیه‌های غیرقانونی دولت احمدی‌نژاد حکایت می‌کرد؛ روایتی که از سوی «محمد مهدی زاهدی» رییس کمیسیون آموزش و وزیر علوم دولت دهم، به «سیاسی کاری» تعبیر شد. بعد از برکناری فرجی‌دانا بود که اکثریت اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات که به جبهه پایداری نزدیک هستند، با تشکیل کمیته‌یی جدید، نتایج به‌دست آمده در کمیته قبلی را به کناری گذاشتند و خود کار بررسی را از نو آغاز کردند. بررسی‌هایی که شاید از ابتدا هم نتایج احتمالی آن را می‌شد از مواضع اعضای کمیته حدس زد؛ چنان که مثلا خود زاهدی شمار تخلف‌های صورت گرفته را به جای 3700 مورد اعلام شده از سوی جواد هروی، تنها 100 مورد اعلام کرد و استفاده از واژه «رانت» را برای این پرونده ظلم دانسته بود.

کمیته ۵ نفره کمیسیون آموزش و تحقیقات برای بررسی بورسیه‌ها با ترکیب ۵ نفر از استیضاح‌کنندگان وزیر علوم صدای اعتراض خیلی‌ها را در آورد. تاجایی که برخی نمایندگان مجلس هم گفتند که تشکیل این کمیته با چنین ترکیبی فقط برای تبرئه کردن دولت قبل است؛ حدسی که شاید با این اظهارنظر «زاهدی» می‌توانست به یقین تبدیل شود: «این کمیته تمام بورسیه‌ها از سال ۶۸ تا به حال مورد بررسی قرار می‌دهد.»

هر چه بود اما کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ۵ نفر از مخالفان دولت که ۲نفر از آنها هم عضو جبهه پایداری هستند را وارد ترکیب این شورا کرد. حالا با تعیین اعضای کمیته منصوب به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با دو گروه روبه‌رو هستیم که ظاهرا با دو هدف متفاوت پرونده را دنبال می‌کنند؛ یکی برای خاموش کردن صداهای بلند شده علیه وزارت علوم دولت قبل و دیگری برای احقاق حقوق از دست‌رفته دانشجویان. چنان که خود نجفی هم در حکم صادره برای اعضای کمیته روشن کرده است که «با توجه به سیاست‌های دولت تدبیر و امید در جهت شفاف‌سازی مسایل و برای جلوگیری از تضییع حقوق افراد ذی‌نفع در عین صیانت از عدالت آموزشی، ضروری است پرونده‌های افراد مورد اشاره با دقت و انصاف مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.»

دو جلسه هم اعضای کمیته منصوب سرپرست وزارت علوم با حضور نجفی، دور هم نشستند و در مورد روش‌های بررسی این پرونده نیز به توافق‌هایی دست پیدا کردند.

سعد‌الله نصیری قیداری، معاون پارلمانی وزیر علوم که حالا سخنگوی این کمیته هم شده، در مورد نخستین جلسه که روز دوشنبه برگزار شده اینگونه توضیح داد: ‌در این جلسه سازوکار بررسی پرونده‌های بورسیه که از طرف «شورای بورس» پیشنهاد شده بود، مورد بحث و تایید سرپرست وزارت علوم قرار گرفت و مقرر شد که براساس این سازوکار، پرونده‌های بورسیه، مورد بررسی قرار گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر