رشد ۴۵ درصدی ورود دهکهای کمدرآمد به مدارس سمپاد
به گفته رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، انجام چند اقدام از جمله «رایگان کردن تحصیل دانشآموزان پذیرفته شده در مدارس سمپاد» که از بین دهکهای اول تا چهارم جامعه هستند، منجر به افزایش ۴۵ درصدی ورود دهکهای محروم به مدارس سمپاد طی امسال شده است و این سازمان درصدد رایزنی برای حل مشکلات دیگر این دسته از دانشآموزان سمپادی نظیر «هزینه ایاب و ذهاب» از منزل به مدرسه است.
به گفته رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، انجام چند اقدام از جمله «رایگان کردن تحصیل دانشآموزان پذیرفته شده در مدارس سمپاد» که از بین دهکهای اول تا چهارم جامعه هستند، منجر به افزایش ۴۵ درصدی ورود دهکهای محروم به مدارس سمپاد طی امسال شده است و این سازمان درصدد رایزنی برای حل مشکلات دیگر این دسته از دانشآموزان سمپادی نظیر «هزینه ایاب و ذهاب» از منزل به مدرسه است.
مدارس سمپاد گرچه دولتی محسوب میشوند اما بابت ارایه خدمات آموزشی نصف شهریه مدارس غیر انتفاعی برجسته در همان منطقه از شهر را دریافت میکنند اما از مردادماه سال جاری و با تصویب هیات دولت، تحصیل دانشآموزان چهار دهک درآمدی اول جامعه که در مدارس سمپاد پذیرفته میشوند، «رایگان» است.
همچنین این مصوبه عطف بماسبق شد و شامل دانشآموزانی که در حال حاضر مشغول تحصیل در سمپاد هستند هم میشود؛ اقدامی که بنا بر اظهارات وزیر آموزش و پرورش گرچه پولی برای عملیاتی کردن آن وجود نداشت اما قرار بر این شد تا کل هزینه با دولت باشد و در واقع این «هدیه ویژه رییسجمهوری به دانشآموزان پذیرفته شده در مدارس سمپاد» است.
حال اما رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به ایسنا اعلام میکند که با انجام چند اقدام از جمله رایگان کردن تحصیل دانشآموزان پذیرفته شده در این مدارس که از بین دهکهای اول تا چهارم جامعه هستند، امسال ورود دهکهای محروم به مدارس سمپاد رشد ۴۵ درصدی داشته است و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در تلاش است از طریق رایزنی با نهادهای دیگر نیز مشکل هزینه ایاب و ذهاب این دسته از دانشآموزان به مدارس سمپاد را حل کند چراکه به ویژه در شهرهای بزرگ هزینه رفت و آمد از منزل به مدرسه و بالعکس سهم خیلی زیادی از بودجه پرداختی دانشآموزان را دربر میگیرد.
«هوشیار» و افزایش سهم دانشآموزان دهکهای پایین در ورود به سمپاد
الهام یاوری، رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به اقدامات این سازمان از سال گذشته و در راستای افزایش سهم دانشآموزان با دهکهای درآمدی پایینتر بابت حضور در مدارس سمپاد، اظهار کرد: یکی از اقدامات ما تولید و پخش برنامه تلویزیونی به نام «هوشیار» بود که روشهای مواجهه با تستهای شبیه به تست هوش که در آزمون سمپاد مطرح میشود را به مخاطب آموزش میداد.
وی معتقد است از طریق برنامه هوشیار بسیاری از دانشآموزانی که دسترسی به کتاب یا کلاس کمک آموزشی نداشتند، با آزمون ورودی مدارس سمپاد آشنا شدند و همین آشنایی حداقلی نیز در بهتر شدن عملکرد این دسته از دانشآموزان موثر بود.
تغییر شکل آزمون ورودی مدارس سمپاد
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه اقدام دوم ما این بود که شکل آزمون ورودی مدارس سمپاد را تغییر دادیم، افزود: شباهت این آزمون را با سوالهای موجود در کلاسها و کتابهای آمادگی آزمون ورودی سمپاد که بیرون وجود دارد را کم کردیم. این کار باعث شد بچههایی که بیشتر از این مدل کلاسها و امکانات استفاده میکنند کمی مزیت کمتری نسبت به بچههایی که از این کلاسها و کتب استفاده نمیکنند، داشته باشند. از این رو نهایتا منجر به این شد که بچههای دهکهای پایین شانس ورودی بیشتری به مدارس سمپاد داشته باشند.
وی همچنین به رایگان شدن تحصیل دانشآموزان پذیرفته شده در مدارس سمپاد که از بین دهکهای یک تا چهار درآمدی هستند اشاره کرد و گفت: پرداخت هزینه تحصیل دانشآموزان پذیرفته شده در سمپاد که در دهکهای اول تا چهارم هستند نیز در جای خود مهم است و باعث افزایش سهم این دانشآموزان از ورود به سمپاد شده است.
اقساط شهریه دانشآموزان مستعد مناطق محروم
یاوری با اشاره به قسطبندی شهریه برای دانشآموزان سمپادی دارای مشکل مالی و ارایه تخفیف به برخی از این دانشآموزان ادامه داد: بحثهای مربوط به برندسازی نیز بوده است؛ ما در سالهای گذشته حجم خوبی از ورودیها را به بچههای مستعد از مناطق کم برخوردار تخصیص دادیم و سعی کردیم این موضوع را بیشتر بازتاب دهیم تا این دسته از بچهها بدانند در صورت قبولی در مدارس سمپاد ما اقساط جدی به آنها میدهیم. این باعث شد این دسته از دانشآموزان روحیه بهتری برای شرکت در آزمون مدارس سمپاد داشته باشند.
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تاکید کرد: مجموع این اقدامات باعث شده امسال ۴۵ درصد سهم دانشآموزان دهکهای یک تا چهار پذیرفته شده در سمپاد بیشتر شوند و این موفقیت مهمی است. امیدواریم بتوانیم این امر را ادامه دهیم چراکه به عقیده ما پیش بینی پذیر نبودن آزمون ورودی مدارس سمپاد، مهمترین سهم را در این موفقیت دارد و این کار خیلی سنگین و سخت و دشواری است.
دانشآموزان دهک یک تا چهار اگر مشکل ثبت نام داشتند، اطلاع دهند
وی در پاسخ به اینکه آیا آمار تفکیکی از بچههای سمپادی که در دهکهای یک تا چهار قرار دارند و امسال وارد سمپاد شدهاند دارید؟، تصریح کرد: بهطور کلی ما ۱۲۸ هزار دانشآموز سمپادی داریم، اما در خصوص آمار تفکیکی، خیر هنوز آمار نداریم چراکه به هر حال هنوز گزارش ثبت نامها کامل جمعآوری نشده است. با این حال ما ترکیب خیلی زیادی از همه بچههای دهک یک تا چهار داریم که با هر شرایطی رایگان ثبت نام شدهاند. خواهش داریم از دانشآموزان و والدین اگر از بین دهکهای یک تا چهار هستند و به هر دلیل با مشکل به هنگام ثبت نام مواجه شدهاند به ما یا روسای ادارت استانی مراجعه کنند تا این مشکل رفع شود.
پیگیری علت ثبت نام نکردن پذیرفتهشدگان سمپاد و اطمینان از اینکه مشکل عدم ثبت نام اقتصادی نباشد
یاوری از پیگیری مدارس سمپاد برای چرایی عدم ثبت نام برخی سمپادیها خبر و توضیح داد: فاز بعدی این است که ما به بررسی آماری که از وزارت کار درباره دهکبندی بچهها گرفتیم، بپردازیم تا مطمئن شویم هیچ دانشآموزی به دلیل مشکل مالی از ثبت نام در مدارس سمپاد جا نمانده باشد. یک سنت دیرپا هم در سمپاد داریم؛ پیگیر بچههای پذیرفته شده در سمپاد که ثبت نام نمیکنند هستیم تا مطمئن شویم این ثبت نام نکردن بچهها به دلیل مشکلات اقتصادی نیست.
رایزنی برای کاهش هزینه ایاب ذهاب دانشآموزان کم برخودار مدارس سمپاد
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان همچنین تصریح کرد: واقعیت این است که به ویژه در شهرهای بزرگ تنها مشکل اقتصادی برخی از بچههای سمپادی، هزینه مدرسه نیست بلکه هزینه رفت و آمد به مدرسه نیز سهم خیلی زیادی از بودجه پرداختی دانشآموزان دارد. در برخی شهرها مثل تهران هزینه سرویس رفت و آمد به مدرسه بیشتر از هزینه خود مدرسه تمام میشود.
وی خبر داد: در حال رایزنی با دستگاههای مختلف از جمله شهرداری هستیم تا در صورت امکان این مساله را حل کرده و هزینه سرویس یا رفت و آمد این دسته از دانشآموزان را کاهش دهیم. به هر حال جهتگیری سمپاد این است که کمک کند تا بچههای دهکهای پایین سهم بیشتری از مدارس سمپاد داشته باشند.
یاوری در پاسخ به اینکه آیا تمام دانشآموزان دهکهای یک تا چهار پذیرفته شده در سمپاد از مناطق محروم هستند؟، عنوان کرد: خیر. البته در مناطق محروم نیز خیلی دانشآموز داریم اما در شهرهای بزرگ هم وجود دارند. بالاخره حاشیه شهرهای ما نیز چنین شرایطی را دارند؛ یا متاسفانه برخی از دانشآموزان از خانوادههای بیسرپرست یا بدسرپرست هستند اما با استعداداند و در سمپاد قبول میشوند. موارد متعددی از دانشآموزان سمپادی داریم که در اثر جدا شدن والدین از یکدیگر یا فوت سرپرست یا به دلایل متفاوت دیگر دچار مشکلاتاند اما از قضا در شهرهای بزرگ و جزو دهکهای یک تا چهار هستند. با این حال اکثر این دهکهای یک تا چهار برای شهرهای کوچکتر هستند.
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان همچنین در پاسخ به اینکه آیا بودجهای که قرار بود از سوی ریاستجمهوری برای تامین هزینه تحصیل دانشآموزان دهک اول تا چهارم به سمپاد پرداخت شود، تامین شده است؟، توضیح داد: رییسجمهوری دستور دادهاند و ابلاغ شده و در حال طی کردن فرآیند خود است. تصورم من این است که ان شاءالله به موقع به دست ما برسد، اما به هر حال ما معطل آن نماندیم و به مدارس ابلاغ کردیم این دسته از بچهها را بدون دریافت وجه ثبت نام کنند.
وی افزود: هیچ سازمانی در کشور نیست که مشکل بودجهای نداشته باشد و سمپاد نیز از این امر مستثنی نیست. همیشه یکی از گلوگاههای مهم کاری سمپاد مشکل بودجه بوده است. طبیعتا اگر بودجه سمپاد زیاد شود، خدمات بهتری میتواند ارایه کند. به هر حال ما سعی میکنیم در چارچوب امکاناتی که داریم بهترین خدمات را ارئه کنیم. بودجه دهکهای یک تا چهار را هم امیدواریم خیلی زود دریافت کنیم.