خروج ارز نفتی از بازار کالای اساسی

۱۴۰۲/۰۷/۳۰ - ۰۰:۵۷:۴۱
کد خبر: ۲۱۷۹۷۳

قائم مقام تجارت وزیرکشاورزی از متنوع‌سازی ارزهای مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی خبر داد.

قائم مقام تجارت وزیرکشاورزی از متنوع‌سازی ارزهای مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی خبر داد. به تعبیر دیگر از این پس به جای ارز حاصل از نفت، بانک مرکزی از پول‌های آزاد شده به واردکنندگان ارز می‌‎دهد. به گزارش اکوایران، حدود یک ماه قبل بود که رییس کل بانک مرکزی از انتقال پول‌های تهران از حساب سئول به دوحه خبر داد.

پیش از این اتفاق محمدرضا فرزین اعلام کرده بود که پول‌های آزاد شده ایران صرفا برای واردات کالاهای اساسی و ضروری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. امروز علیرضا پیمان پاک قائم مقام تجارت وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: تا پایان سال ارز مورد نیاز کالاهای اساسی با منابع غیر درهمی تامین خواهد شد. در واقع به دنبال آزاد شدن منابع ارزی ایران بانک مرکزی ارز نیکو (ارز حاصل از فروش نفت) را جایگزین منابع آزاد شده ایران خواهد کرد. این موضوع را یک منبع مطلع به «اکوایران» گفت. او تاکید کرد: با آزاد شدن منابع ارزی ایران، عملا عرضه ارز نیکو کاهش می‌یابد و بانک مرکزی از این پس از منابع آزاد شده برای واردات ارز می‌دهد.

 برهمین اساس هم پیمان پاک با اشاره به اینکه متنوع‌سازی مبادی واردات کالاهای اساسی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: 90درصد منابع مرتبط با واردات کالاهای اساسی با توجه به سیاست متنوع‌سازی مبادی ورود این اقلام از ارزهای غیر درهمی تامین شده است. او افزود: هم‌اکنون بر اساس توافقات انجام شده استفاده از ارزهای غیر درهمی چون لیر ترکیه، یوان چین، منابع بانک تی‌بی‌ای عراق در دستور کار قرار گرفته و همچنین از منابع ارزی قطر و عمان برای واردات غذا و دارو (کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی) استفاده می‌شود. پیمان پاک همچنین به جلسه اخیر شورای خرید هم اشاره کرد و گفت: در روزهای اخیر شورای خرید تشکیل جلسه داده و 25 شرکت تامین‌کننده موافقت‌نامه امضا کرده‌اند که بر اساس آن قیمت خرید کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی تا 20 درصد کمتر از موارد قبلی بوده است. او افزود: بدین‌ترتیب میزان ورود کالاهای اساسی در سال جاری نیز نسبت به میانگین بلندمدت کاهش خواهد یافت.

 

ارسال نظر