چند نکته برای حفظ سلامت زنان

۱۴۰۲/۰۷/۲۹ - ۱۷:۴۸:۴۰
کد خبر: ۲۱۷۹۲۲
چند نکته برای حفظ سلامت زنان

بزرگداشت هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) همه ساله از ۲۴ تا ۳۰ مهر ماه در کشور ما برگزار می‌شود. این مناسبت فرصتی است برای جلب حمایت و توجه بیشتر مردم و به ویژه مسئولین به سلامت بانوان و تاثیر آن بر سلامت خانواده و جامعه.

زنان نقش محوری در مدیریت سلامت ایفا می‌کنند. آنان با افزایش آگاهی، ارتقا سواد سلامت، ایجاد سبک زندگی سالم، مدیریت سلامت جسمی و روانی خود و خانواده را به عهده دارند. در واقع زنان به عنوان پایه‌های اصلی خانواده و محور اساسی سلامت، نقش ویژه‌ای در رشد و پیشرفت جامعه دارند زیرا نه تنها مسئول سلامت خود هستند، بلکه بیشترین مراقبت‌ها را برای سلامت و بهداشت خانواده نیز انجام می‌دهند.

به گزارش بهداشت نیوز، امروزه رسالت بانوان در تمام عرصه های خدمت به خانواده بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است و زنان در نقش مدیران قوی و توانمند قدم در راهی گذاشته اند که نماد توانمندیهای زن ایرانی است. مهارت ها و تلاش های شغلی زنان در شرایط و بحران های مختلف نشان داده است که زنان از بسیاری از توانایی های وجودی شان برای مدیریت بحران در جامعه به نحو احسن استفاده کرده اند. آنان با روحیه مسئولیت پذیری پیشگام خودمراقبتی  و تلاشگر برای حفظ افکار مثبت و سلامتی جسمی مناسب برای خود و اطرافیانشان هستند  .

اما باید توجه داشت که زنان آسیب‌پذیری بیشتری در شیوع برخی بیماریهای جسمی و روحی دارند که از جمله آن میتوان به ۲ برابر بودن افسردگی زنان نسبت به مردان اشاره کرد که باید مورد توجه ویژه  و حمایت قرار بگیرد .

امیدواریم در هفته پایانی مهرماه هر سال  با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نسبت به اهمیت پر رنگ بانوان در سلامت جامعه‌ شاهد  ایجاد زیر ساخت های حمایتی بیشتری برای بانوان در کشور عزیزمان باشیم.

پس توجه و رعایت این نکات می‌تواند یک عمر سالم و سلامت را زنان به ارمغان آورد:

۱- تنش ها را له و لورده کنید

بزرگترین مشکلی که در زنان به چشم می‌خورد این است که امور بسیاری در دست دارند و می‌خواهند همه آنها را باهم انجام دهند. در نتیجه استرس ناشی از این امور منجربه بروز پیامدهای تهدید کننده ای برای سلامتی، ناباروری، افزایش خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و بیماری‌های قلبی می‌گردد. بنابراین سعی کنید جهت کاهش تنش و استرس روشی را بیابید که برایتان اثربخش باشد.

۲- رژیم غذایی‌تان را متوقف سازید

تغذیه مناسب به منزله چشم پوشی از نوشیدن یک لیوان آبمیوه مورد علاقه یا خوردن یک تکه شکلات نمی‌باشد، بلکه مهمترین مساله در تغذیه، میانه‌روی است. سعی کنید ترکیبی از پروتئین‌های کم چرب، چربی‌های مفید، کربوهیدرات ها و فیبر را دریافت کنید.

۳- بیش از حد کلسیم مصرف نکنید

جذب کلسیم بیش از حد منجربه افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه می‌گردد و حتی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را نیز افزایش دهد. چنانچه سنتان زیر ۵۰ سال است، روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم و چنانچه بالای ۵۰ سال است، روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم دریافت کلسیم و عمدتا از طریق رژیم غذایی ضروری است. می‌توانید در ۳ وعده اصلی غذایی خود مواد سرشار از کلسیمی چون شیر، ماهی سالمون و بادام را بگنجانید.

۴- ورزش های قلبی انجام دهید

زنان جهت پیشگیری از پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت باید حداقل ۳ تا ۵ مرتبه در هفته به ترکیبی از ورزش‌های قلبی و مقاومتی یا تمرینات تحمل وزن بپردازند. انجام ورزش همچنین سبب افزایش خودشناسی می‌گردد که در سلامت روحی و روانی زنان بسیار حائز اهمیت است.

۵- به سن باروری اهمیت دهید

با وجودیکه بسیاری از زنان در سنین ۳۰ سالگی و اوایل ۴۰ سالگی هیچ مشکلی برای باروری ندارند، اما ممکن است احتمال باروری در اوایل ۳۰ سالگی کاهش یابد. بنابراین در صورتیکه تصمیم دارید بچه دار شوید، در خصوص راه‌های ممکن، از جمله فریز کردن (انجماد) تخمک با پزشک مشورت نمایید.

۶- تنظیم خانواده را جدی بگیرید

کنترل موالید یا تنظیم خانواده نه تنها راهی جهت پیشگیری از بارداری است، بلکه طبق مطالعات انجام شده، خطر ابتلا به سرطان رحم و تخمدان را نیز کاهش می‌دهد و همچنین چرخه قاعدگی را منظم می‌سازد.

۷- هر سال به پزشک مراجعه کنید

تحقیقات جدید نشان می‌دهند زنان سالم بعد از ۲۱ سالگی به جای تست سالیانه، تنها هر ۳ سال یکبار به انجام تست پاپ اسمیر نیاز دارند. اما معاینات سالانه را نباید نادیده گرفت. پزشک هر ساله مشکلاتی از قبیل عفونت‌های احتمالی، نیازهای مربوط به پیشگیری از بارداری و بیماری‌های جنسی را مورد ازریابی قرار می‌دهد.

۸- یک رابطه جنسی خوب داشته باشید

برقراری رابطه جنسی و مقاربت با همسر، استرس و همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد، اما مشروط بر اینکه از این رابطه لذت ببرید. چنانچه عواملی از قبیل خشکی واژن یا درد سبب جلوگیری از لذت جنسیتان می‌گردد، جهت یافتن راه حلی مناسب به پزشک مراجعه کنید.

۹- بیشتر بخوابید

نیاز به خواب در افراد مختلف متفاوت است، اما چنانچه در بیدار شدن مشکل دارید یا فورا خسته می‌شوید، احتمال دارد که خواب کافی نداشته‌اید. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که کم خوابیدن شما را بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مشکلات روحی و روانی قرار می‌دهد.

۱۰- انجام آزمایشات ژنتیکی

در حال حاضر پزشکان می‌توانند با در نظر گرفتن سابقه خانوادگی سرطان سینه، سرطان تخمدان و بیماری‌های مزمن، خطرات احتمالی زنان مورد بررسی قرار دهند و اقدامات پیشگیرانه‌ای ارائه دهند. در این خصوص با پزشک خود مشورت نمایید.

امیدواریم در هفته پایانی مهرماه هر سال با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نسبت به اهمیت پر رنگ بانوان در سلامت جامعه‌ شاهد زیر ساخت‌های حمایتی بیشتری برای زنان در کشور عزیزمان باشیم.

ارسال نظر