نمودار قیمت پروفیل آهن طبق تحلیل آهن پخش

۱۴۰۲/۰۷/۲۶ - ۱۴:۴۰:۴۰
کد خبر: ۲۱۷۷۳۰
نمودار قیمت پروفیل آهن طبق تحلیل آهن پخش

در این مطلب به بررسی روند نمودار قیمت پروفیل آهن طی چند سال اخیر خواهیم پرداخت.

قیمت پروفیل آهن یکی از شاخص‌های مهم در صنعت ساختمان است. نوسانات قیمت پروفیل آهن می‌تواند تاثیر مستقیمی بر هزینه‌های ساخت و ساز و قیمت مسکن داشته باشد. علاوه بر ارائه آمار و ارقام، عوامل موثر بر نوسانات قیمت پروفیل آهن از جمله قیمت جهانی فولاد، تقاضای داخلی، ظرفیت تولید و صادرات نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هدف از این مقاله ارائه تصویری جامع از روند قیمت پروفیل آهن و عوامل موثر بر آن برای آگاهی بیشتر صنعتگران، مهندسان، سرمایه‌گذاران و عموم مردم است.

شرکت آهن پخش با بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه تولید و عرضه انواع پروفیل‌های آهنی، یکی از معتبرترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان پروفیل در کشور است. تیم متخصص بازاریابی و تحلیلگران این شرکت با پایش و تحلیل مستمر نمودار قیمت‌های جهانی و داخلی پروفیل آهن، همواره سعی در ارائه محصولات با کیفیت و به‌روز با قیمت‌های رقابتی در بازار دارند. هدف آهن پخش، حداکثرسازی منافع مشتریان با تأمین پروفیل مورد نیاز آنها با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت است.

علل نوسانات نمودار قیمت پروفیل آهن در سال های اخیر

نوسانات نمودار قیمت پروفیل آهن در سال‌های اخیر را می‌توان در دو دسته عوامل جهانی و عوامل داخلی طبقه‌بندی کرد. از جمله مهمترین عوامل جهانی موثر بر نوسانات قیمت پروفیل آهن می‌توان به تغییرات قیمت جهانی فولاد و مواد اولیه مورد نیاز تولید پروفیل آهن، نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت واردات و تغییر الگوی تجارت جهانی فولاد با تحریم‌ها و ممنوعیت‌ها اشاره کرد. از سوی دیگر، تغییرات عرضه و تقاضای داخلی پروفیل آهن، ظرفیت تولید داخل و وابستگی به واردات مواد اولیه، هزینه حمل و نقل و زیرساخت‌های لجستیک، تورم و کاهش ارزش پول ملی، و سیاست‌های ارزی و تامین ارز مورد نیاز واردات از مهمترین علل داخلی تاثیرگذار بر نوسانات قیمت پروفیل آهن به شمار می‌روند. بنابراین مجموعه‌ای از عوامل داخلی و جهانی باعث نوسانات قابل توجه قیمت پروفیل آهن در سال‌های اخیر شده است.

دسته بندی و کاربرد پروفیل آهن

پروفیل ها در قطعه های تو خالی در ابعاد مشخص برای استحکام سازی استفاده می شوند. در شکل های مختلف و کاربرد های متنوع در صنایع فولاد طراحی و تولید می شوند.

 انواع پروفیل ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند که پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی را شامل می شود.

 پروفیل ساختمانی به محصولاتی اطلاق می شود که در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد. پروفیل ساختمانی به چند نوع تقسیم می شود:

  1. نورد گرم، قوطی شکل است که از نورد گرم شمش فولاد ساخته می شود.

  2. نورد سرد، محصولی ناودانی مانند است، برای تیر تکیه گاه سقف کاذب و چارچوب های ساختمانی مصرف دارند که با شکل دادن ورق های فولادی ساخته می شود.

  3. مرکب که از ترکیب دو مورد گفته شده ساخته می شود.

  4. پروفیل صنعتی، این نوع پروفیل در صنایع عظیم مانند خودروسازی و صنایع دفاعی کاربرد دارد. این صنایع بیشتر از مدل قوطی مربع مستطیلی یا قوطی مربعی استفاده می کنند.

نوع دیگری از دسته بندی پروفیل آهن نیز وجود دارد:

  • پروفیل های باز مثل تیر آهن، تسمه، نبشی، ناودانی و میلگرد.

  • پروفیل بسته مثل لوله و قوطی.

عوامل موثر در نوسان قیمت پروفیل آهن در سال 1402

عوامل متنوعی که بر نمودار قیمت پروفیل آهن در سال 1400 تاثیر دارد را به اختصار می توان نام برد. بودجه تخصیص یافته دولت برای بخش های عمرانی، وضعیت عوارض و مالیات بر مواد اولیه در صنعت فولاد و قیمت آنلاین آهن آلات در بازار های جهانی بر بازار داخلی تاثیر خواهند داشت.

عمده محصولات پروفیل آهن در صنعت ساختمان سازی و عمران به کار می رود. با نیم نگاهی به دهه 80 در می یابید که پروژه های مسکن مهر، کاهش نرخ ارز به دلیل افزایش صادرات نفت و وفور ارز در کاهش قیمت پروفیل آهن و به طور کل محصولات فولاد اثر گذار بودند. در نتیجه تقاضا در کشور به شدت افزایش داشت.

شاید بتوان گفت آهن آلات در گروه محصولات استراتژیک قرار دارد، زیرا عوامل مختلف در کاهش یا افزایش قیمت و عرضه و تقاضای آن تاثیر دارد.

عامل دیگر که بر هزینه محصول نهایی تاثیر گذار است هزینه حمل و نقل است. حمل و نقل مواد اولیه سه یا چهار برابر محصول پایانی است. کشور ما پر از معادن آهن و فولاد است که از این نظر در جهان پیشتاز است. کشور هایی مانند ترکیه یا کره جنوبی معادن فولاد ندارند و مواد اولیه را خریداری می کنند.

 فولاد در کشور چین عیار پایینی دارد که باعث می شود مواد اولیه را از کشور های دیگر وارد می کنند. حمل و نقل در این کشور ها بر قیمت نهایی تاثیر دارد.

می توان نتیجه گرفت که تحرکات جهانی در حوزه فولاد بر قیمت و نمودار قیمت میلگرد و پروفیل آهن در همه کشور ها تاثیر می گذارد.

 

ارسال نظر