عملکرد سیاستگذار بازار چگونه بود؟

۱۴۰۲/۰۷/۲۳ - ۰۰:۴۵:۳۹
کد خبر: ۲۱۷۴۳۱

به گفته علیرضا کدیور، در زمینه افزایش نقدشوندگی بازار، حرکت قیمت سهام به سمت ارزش واقعی توام با رفتار عقلایی که بعضا می‌تواند با عدم دخالت از جنبه دامنه نوسان و سیاست دستوری صورت پذیرد، نمره سازمان مردود است.

بورسان| به گفته علیرضا کدیور، در زمینه افزایش نقدشوندگی بازار، حرکت قیمت سهام به سمت ارزش واقعی توام با رفتار عقلایی که بعضا می‌تواند با عدم دخالت از جنبه دامنه نوسان و سیاست دستوری صورت پذیرد، نمره سازمان مردود است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است، مشکلات در چند سطح وجود دارند. در سطح سازمان بورس؛ مکانیسم‌های معاملاتی یا الزاماتی که برای رفتار برخی از اشخاص حقوقی نظیر بازارگردان‌ها در نظر گرفته می‌شود. کدیور عنوان کرد: سازمان بورس، شرکت بورس یا فرابورس مکانیسمی را که برای بازارگردان‌ها به عنوان صندوق بازارگردان دارند، این است که صندوق‌های بازارگردانی باید در یک دامنه مظنه مشخص یکسری اردرهای خرید و فروش را در سیستم داشته باشند و یک تعهد روزانه‌ هم انجام دهند. 

وی ادامه داد: تقریبا این دست از صندوق‌ها به سمت رفتاری ماشینی و الگوریتمی حرکت داده می‌شوند.چنین رویکردی باعث شده است که در ۲ تا ۳ سال گذشته بجای اینکه صندوق‌های بازارگردانی در کنار وظیفه افزایش نقدشوندگی باعث شوند قیمت سهام به سمت ارزش واقعی میل کند، بر عکس باعث شدند روند بازار تشدید شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: نکته دیگر در سطح سازمان بورس به مکانیسم‌های معاملاتی همانند دامنه نوسان و حجم مبنا باز می‌گردد. دامنه نوسان‌های متفاوت باعث بروز رفتارهای متناقض بعضا از سوی سرمایه‌گذاران می‌شود.

کدیور به موضوع دخالت در بازار اشاره کرد و گفت: دخالت‌هایی از طرق مختلف نظیر صندوق توسعه بازار یا سازمان بورس به صورت دستوری یا نیمه دستوری برای برخی از اشخاص حقوقی اتفاق می‌افتد، فارغ از اینکه چنین اقدامی منطبق بر تصمیم سرمایه‌گذار نیست.

وی افزود: افزایش شفافیت در بازار، جلوگیری از بروز تخلفات، حرکت بازار به سمت رفتار منطقی و... از وظایف سازمان بورس است. در بعضی از زمینه‌ها همانند افزایش شفافیت یا جلوگیری از یکسری تخلفات معاملاتی در بازار همچون استفاده از اطلاعات نهانی، دستکاری قیمت و... می‌توان به سازمان بورس نمره خوبی داد. اما در زمینه افزایش نقدشوندگی بازار، حرکت قیمت سهام به سمت ارزش واقعی توام با رفتار عقلانی که بعضا می‌تواند با عدم دخالت از جنبه دامنه نوسان، سیاست دستوری صورت پذیرد، نمره سازمان مردود است.

 

ارسال نظر