تفاوت اولویت‌های مردم و مسئولان

۱۴۰۲/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۳:۴۶
کد خبر: ۲۱۷۳۱۱
تفاوت اولویت‌های مردم و مسئولان

یک بار دیگر افزایش قیمت دلار در کشور افزایش تورم را به‌طور محسوسی در پی داشته است اما از سوی دیگر برخی اظهارنظرهای مسوولان در مورد مسائل بی‌ربط باعث می‌شود این سوال به وجود بیاید که آیا واقعا اولویت‌های مردم با مسوولان تا این حد می‌تواند متفاوت باشد.

یک بار دیگر افزایش قیمت دلار در کشور افزایش تورم را به‌طور محسوسی در پی داشته است اما از سوی دیگر برخی اظهارنظرهای مسوولان در مورد مسائل بی‌ربط باعث می‌شود این سوال به وجود بیاید که آیا واقعا اولویت‌های مردم با مسوولان تا این حد می‌تواند متفاوت باشد.

در حال حاضر مهم‌ترین مساله مردم تامین معیشت برخورداری از حداقل‌های رفاهی و البته تامین هزینه‌های درمانی و دارویی برای کسانی است که با بیماری‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند. مساله آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و دزدی و... نیز از جمله مسائلی است که مردم در جامعه هر روز با آن مواجه‌اند. نبود امنیت یکی از مهم‌ترین این مسائل است. 

زورگیری، کف زنی، کیف قاپی و ... مشکلاتی است که دیگر ربطی به یک شهر یا استان ندارد. از تهران گرفته تا دور افتاده‌ترین شهرها این مشکلات به شکل قابل رویتی در معرض دید افراد قرار دارند اما ناگهان اظهارنظرهای مسوولان در مواردی که قطعا از نظر مردم اولویت نیست و از درجه کمتر اهمیت برخوردار است باعث می‌شود تا یک بار دیگر فاصله بین مردم و مسوولان به‌شدت به چشم بیاید. وقتی در مورد مشکلات معشیتی مردم سخن به میان می‌آید همه‌چیز به وعده‌ها و اظهارنظرهایی می‌انجامد که یا واقعیت ندارند یا تنها در حد یک شعار باقی می‌مانند و هیچ کس هم مسوولیت آن را به عهده نمی‌گیرد اما اینکه رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده می‌شود و مسوول آن قبل از اینکه در مورد موارد و مسائلی که برای مردم مهم‌تر است در مورد تغییر نام سیگارها اظهارنظر می‌کند مساله‌ای است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.

 آیا واقعا فراهم آورد شرایطی که افراد دیگر به دلیل محرومیت‌های اجتماعی به سمت بزه‌ها نروند و آمار آسیب‌ها کاهش پیدا کند می‌تواند اولویت مسوولان باشد یا تغییر نام سیگارهایی که سال‌هاست مردم با همین نام آنها را می‌شناسند و بعد از این هم با تغییر نامشان باز هم با همان نام‌های قبلی به آن اشاره می‌کنند. 

کاهش مصرف دخانیات در کشور باید در دستور کار قرار بگیرد یا تغییر نام برخی سیگارها؟! وقتی جامعه در شرایط کنونی با افزایش مصرف مواد مخدر، پایین آمدن نرخ استفاده از سیگار و مواد مخدر مواجه است. وقتی در همین ابتدای سال به گفته مسوولان انتظامی ۱۴۰۰ خرده فروش مواد در نزدیکی مدارس دستگیر می‌شوند واقعا رسیدگی به چنین معضل‌هایی باید مهم باشد تا اظهارنظر در مورد اینکه نام برخی سیگارها باید عوض شود.

 متاسفانه مدت‌هاست که این اتفاق تلخ در کشور ما در حال رخ دادن است. تفاوت اولویت‌های مردم به مسوولان یکی از عواملی است که جامعه امروز را با مشکلاتی مانند کاهش قدرت خرید مردم، عدم رضایت از دریافت خدمات دولتی و... مواجه کرده است.

 تامین امنیت مالی و جانی افراد تامین نیازهای درمانی و دارویی، تامین امکان تحصیل برای تمامی فرزندان این جامعه همه و همه کارهایی است که مسوولان باید در اولویت قرار دهند اما آن چیزی که در نهایت نصیب مردم می‌شود اظهارنظر در مورد مسائلی است که هیچ ربطی به بهبود وضعیت آنها نخواهد داشت. متاسفانه توهم خود برتر پنداری در تمامی سطوح مدیریتی باعث شده تا مشکلاتی که مردم به آن مواجه می‌شوند به چشم مسوولان نیاید.

 وقتی شایسته سالاری جای خود را به مدیریت افرادی که بدون تخصص تنها مدعی تعهد هستند باید هم انتظار چنین فاصله عمیقی را بین مردم و مسوولان داشته باشیم فاصله‌ای که هر روز به مدد بی‌توجهی مسوولان عمیق‌تر هم می‌شود.

 

ارسال نظر