وعده ساخت هواپیمای ۷۲ نفره ایرانی!

۱۴۰۲/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۷۳۰۲

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در اظهاراتی عنوان کرده که قرار است طرح ساخت هواپیمای ۷۲ نفره مسافربری ایرانی، در یک همایش تخصصی معرفی شود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در اظهاراتی عنوان کرده که قرار است طرح ساخت هواپیمای ۷۲ نفره مسافربری ایرانی، در یک همایش تخصصی معرفی شود.منوچهر منطقی در رابطه با طرح ساخت هواپیمای داخلی گفته: رییس‌جمهور چندی پیش گفت «می‌خواهیم یک هواپیمای 72 نفره طراحی کنیم.»

برای تولید این هواپیمای 72 نفره، برنامه جامعی طراحی شده که قرار است در کار مشترک با شرکت‌های دانش بنیان که همکاری‌های بین‌المللی دارند این طرح اجرا شود. بنابر اعلام منطقی، طرح ساخت این هواپیمای 72 نفره مسافربری، با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی، شرکت‌های فرودگاهی و هواپیمایی که زیرنظر وزارت راه فعالیت می‌کنند، معاونت علمی و فناوری و وزارت دفاع که زیرساخت‌های صنعتی را داراست، تعریف شده که در یکی از همایش‌ها معرفی خواهد شد. آن‌طور که تسنیم گزارش داده، طراحی هواپیمای جت 72 نفره ایرانی از سال 1393 آغاز شده اما سابقه طراحی هواپیمای جت مسافربری در کشور به سال 1391 بازمی‌گردد. در دولت‌های نهم و دهم 24 طرح کلیدی و کلان در کشور مشخص شد که یازدهمین طرح، طراحی مفهومی هواپیمای جت 164 نفره بود.

وزن عملیاتی این هواپیمای 72 نفره ایرانی 17.3 تن، حداکثر تعداد مسافر 72 نفر با 7 تن بار، بیشترین وزن برخاست هواپیما 28.2 تن و بیشترین وزن سوخت (ظرفیت باک‌های هواپیما) 6.33 تن و بُرد این جت با 72 مسافر هزار و 850 کیلومتر خواهد بود. منطقی در ابتدای سال 1402؛ علت اینکه چرا تمرکز روی ساخت هواپیمای زیر ۱۰۰ نفره‌ است را اینگونه اعلام کرد که زیرساخت‌های موجود در ایران مناسب ساخت این مدل هواپیماست و مدل‌های دیگر زیرساخت‌های گستره‌تری نیاز دارند. او همچنین با اشاره به نیاز به سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰ میلیون دلاری در این حوزه گفته بود اگر کل کشور روی این کار تمرکز کند و این موضوع جدی گرفته شود می‌توان انتهای ۱۴۰۴ نمونه اولیه را داشته باشیم. طبق آخرین آمار و اذعان مسوولان، نیاز فعلی ما در ایران ۵۵۰ فروند هواپیمای فعال است و در حال حاضر تنها حدود ۱۷۸ هواپیمای فعال داریم.

اردیبهشت امسال، محمد محمدی‌بخش - رییس سازمان هواپیمایی کشوری- درباره هواپیماهای زمینگیر نیز اظهار کرد: از میان ناوگان هوایی ما، ۱۶ فروند بیش از ۱۰ سال زمینگیر است، ۶۸ فروند بیش از پنج سال و کمتر از ۱۰، ۳۹ فروند بین سه سال تا پنج سال زمینگیر بوده‌اند؛ یعنی درمجموع ۱۲۳ ناوگان زمینگیر داریم که بنا داریم با اولویت اینها را به سرخط برگردانیم؛ کما اینکه امروز ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی داریم. روح‌الله دهقانی فیروزآبادی - معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور - نیز در تیرماه سال جاری از تشکیل کنسرسیوم بین‌المللی با حضور ایران برای تولید هواپیمای تجاری خبر داده بود و بنا به گفته وی، ایران باید حداقل ۲۰ درصد در تولید هواپیمای تجاری در قالب کنسرسیوم سهم داشته باشد.

 

ارسال نظر