اهمیت مسیر ایران برای ترانزیت روس‌ها

۱۴۰۲/۰۷/۱۹ - ۰۱:۴۴:۰۶
کد خبر: ۲۱۷۱۴۵

مشاور اقتصادی توسعه راه‌آهن با بیان اینکه آینده اقتصاد روسیه به تسهیل ترابری ترانزیتی به مقصدهای مختلف وابسته است و از این رو مسیر ایران هم برای روسیه اهمیت دارد، گفت: اگر ما نتوانیم به این تقاضا پاسخ دهیم، تقاضا معطل ما نمی‌ماند و از جای دیگری پاسخ داده می‌شود.

مشاور اقتصادی توسعه راه‌آهن با بیان اینکه آینده اقتصاد روسیه به تسهیل ترابری ترانزیتی به مقصدهای مختلف وابسته است و از این رو مسیر ایران هم برای روسیه اهمیت دارد، گفت: اگر ما نتوانیم به این تقاضا پاسخ دهیم، تقاضا معطل ما نمی‌ماند و از جای دیگری پاسخ داده می‌شود.

سید مرتضی ناصریان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نباید به بحث ترانزیت صرفا از دید درآمدی نگاه کنیم، اظهار کرد: ترانزیت اهداف متعددی می‌تواند دنبال کند، اعم از روابط بین‌المللی و هم‌افزایی کشورهای مختلف در صحنه اقتصادی که می‌توانند تعامل بیشتری داشته باشند و صادرات و واردات شان هم تقویت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در اسناد بالادستی متعددی از کشور بحث توسعه ترانزیت مطرح است، گفت: از بعد درآمدی، گاهی در رسانه‌ها به‌صورت اشتباه و گزاف مطالبی درج می‌شود. برای مثال درباره درآمدزایی راه‌آهن رشت - آستارا که ۲۷ اردیبهشت توافقی بین ایران و روسیه امضا شد؛ اما اهمیت ترانزیت صرفا از نظر اقتصادی نیست، بلکه از نظر روابط بین‌المللی، همبستگی بین کشورها، ارتقای امنیت و محرومیت‌زدایی از مناطقی که قرار است تبادلات تجاری انجام شود، اهمیت دارد. این کارشناس حوزه حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: ارتباط با سایر کشورها باعث می‌شود که تحریم‌پذیری‌ ما کمتر شود و بتوانیم اثر تحریم‌ها را دفع کنیم؛ ضمن اینکه افزایش تردد در مسیرهایی که برای ترانزیت استفاده می‌شود، کمک می‌کند که صادرات و واردات ما هم اقتصادی‌تر شود؛ چون اگر در مسیری شبکه و ناوگان ترابری فعال شود، صادرات و واردات هم آسان‌تر و ارزان‌تر می‌شود و امکان تعامل بین زنجیره‌های ارزش تولیدات مختلف شکل خواهد گرفت.

این موارد هدف‌گذاری و شناسایی شده و به همین منظور در اسناد بالادستی به توسعه ترانزیت کشور اهمیت داده شده است. ناصریان درباره مقدار درآمد ترانزیتی برای ایران اظهار کرد: به‌صورت تقریبی می‌توان گفت که راه‌آهن ما ۵۰ دلار به ازای هر تن درآمد دارد که بخشی از این رقم هزینه و بخشی سود است؛ اما چنین رقمی با هزینه‌هایی که برای احداث کریدور می‌شود، تناسب نداشته و احداث کریدور هزینه‌های بالایی دارد؛ به همین دلیل برای توجیه‌پذیری احداث یک مسیر جدید ترانزیتی باید بار ترانزیتی قابل توجهی در آن مسیر باشد و از ادامه داشتن این‌بار هم مطمئن باشیم تا بتوانیم در آن مسیر راه‌آهن بسازیم؛ بنابراین اطمینان از استمرار جریان ترابری اهمیت دارد.

 

ارسال نظر