کبد چرب چه علائمی دارد؟

۱۴۰۲/۰۷/۱۸ - ۱۷:۳۶:۱۴
کد خبر: ۲۱۷۰۹۱
کبد چرب چه علائمی دارد؟

یک متخصص گوارش و کبد گفت: کبد چرب بیماری بی‌علامت است و نباید هر چیزی را به کبد چرب نسبت داد به ویژه ضایعات پوستی مثل جوش‌ها، کک و مک و... پس بیماری کبد چرب نه ضایعات پوستی و نه خشکی دهان دارد و نه درد.

دکتر محسن رجب نیا با اشاره به تبلیغات درمانی و دارویی کبد چرب گفت: داروهای گیاهی معتبر پزشکی در قالب سال‌ها مطالعات و پژوهش‌های علمی اثبات، تهیه و تجویز می‌شوند. اینکه موثر بودن یک داروی گیاه در درمان کبد چرب تبلیغ و آن دارو فروخته می‌شود، این ادعا باید اثبات شود و از لحاظ علمی اثبات آن خیلی راحت نیست، چون چند دهه لازم است که در سطح آزمایشگاهی بررسی و بعد در مراحل بعدی مورد مطالعه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: فرض بر اینکه یک داروی گیاهی تبلیغ شده در کاهش چربی کبد موثر باشد، در وهله اول باید اثبات شود آیا عوارض جانبی این گیاه بر سایر ارگان‌ها مشخص شده یا خیر؟ گیاهانی که به عنوان گیاهان دارویی توسط افراد غیرمتخصص فروخته می‌شوند تایید شده نیستند، همان طور که در بررسی داروهای لاغری غیرمجاز گیاهی به وجود آمفتامین و در داروی چاقی غیر مجاز به وجود کورتون اشاره شده است.  نکته مهم دیگر این است که علم پزشکی در دارو و درمان امروزه به سمت تارگت‌تراپی حرکت می‌کند. مثلا در داروهای سرطان به جایی رسیدیم که داروها صرفا روی مولکولی که در حال آسیب زدن به بدن است اثر می‌گذارد و اثرات سیستمیک ندارد.  قطعا این داروها که به عنوان گیاهان دارویی فروخته و مصرف می‌شود چون عوارض آن بررسی نشده، مورد تایید نیستند.

 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی افزود: ما هیچ درمان دارویی اثبات شده ای برای درمان کبد چرب نداریم، ولی در مواردی که کبد از رسوب چربی آسیب دیده و بافت آن سفت شده باشد، از درمان‌های دارویی استفاده می‌کنیم. در بیماران غیر دیابتی با کبد ملتهب و آسیب دیده می‌توان از ویتامین E و آنتی‌اکسیدها استفاده کرد. در بیمار دیابتی نیز از داروهای ضد دیابت خاصی مانند لیراگلوتاید می‌توان استفاده کرد که علاوه بر کنترل قند، در کاهش کبد چرب موثر باشد. اما همانطور که گفتیم، موثرترین و تنها درمان کبد چرب کاهش وزن و اصلاح سبک زندگی و ورزش است. 

این فوق تخصص گوارش در مورد کاهش وزن در درمان کبد چرب گفت: برای کاهش وزن در افراد چاق چیزی به عنوان حذف وعده غذایی مثل نخوردن صبحانه و یا حذف کامل دسته غذایی مثل کربوهیدرات‌ها را نداریم. تاکید ما بر مصرف نوع درستی از غذا با حجم مناسب و در زمان مناسب است.  در این رژیم کربوهیدرات را کم می‌کنیم، اما مقدار مصرف پروتئین را افزایش می دهیم و حجم کمتری از غذا را در شش وعده  به جای سه وعده توصیه می‌کنیم. چون بسیاری از ارگان‌های بدن به مواد غذایی نیاز دارند و نباید ماده غذایی خاصی حذف شود مثلا ماده غذایی اصلی مورد مصرف مغز، قشر کلیه و خیلی از ارگان‌ها  گلوکز است و باید در وعده‌های غذایی باشد.

این پزشک ادامه داد: کبد چرب بیماری بی علامت است و نباید هر چیزی را به کبد چرب نسبت داد، به ویژه ضایعات پوستی مثل جوش‌ها، کک و مک و...  بیماری کبدی که بخواهد ضایعات پوستی بدهد  کبدی است که از کار افتاده و یا  بیماری خاص است که تظاهرات پوستی دارد. پس بیماری کبد چرب نه ضایعات پوستی و نه خشکی دهان دارد و نه درد مگر به مراحل التهابی شدید برسد که بخواهد یک خستگی مزمن بدهد و یا  یک حس سنگینی مبهم در سمت راست شکمی احساس شود.

فوق تخصص گوارش و کبد درباره باورهای نادرست درمورد کبد چرب گفت: اینکه گفته می‌شود خوردن آب سرد و یا خوردن آب در میان غذا خوردن باعث کبد چرب می‌شود درست نیست، تنها مشکلی که می‌تواند ایجاد کند از نظر سوءهاضمه یا مشکلات معده در برخی افراد است.

وی توصیه کرد: ما به عنوان یک فرد یا بیمار می‌توانیم خود مراقبتی کنیم ولی باید از خوددرمانی بپرهیزیم. خوددرمانی‌ها آسیب زیادی به کبد می‌زند و نمود آن را می‌توان در بیمارانی دید که به دلیل مصرف بیش از حد و خودسرانه از گیاهان دارویی و سایر داروها دچار نارسایی کبد شده‌اند.

ارسال نظر