صحبت‌های عجیب یک نماینده درباره سیمان و فولاد

۱۴۰۲/۰۷/۱۸ - ۱۰:۰۰:۱۴
کد خبر: ۲۱۷۰۷۴
صحبت‌های عجیب یک نماینده درباره سیمان و فولاد

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که بورس عامل گرانی سیمان و فولاد در بازار مصرف است، گفت: باید به سمتی برویم تا بتوانیم برخی کالاها را قیمت‌گذاری کنیم.

محمدرضا رضایی کوچی اظهار کرد: یکی از مولفه‌های مهم ساخت و ساز مسکن، مصالح ساختمانی است که در این بین فولاد و سیمان اهمیت بیشتری دارد.

به گزارش تسنیم، وی با اشاره به این‌که فولاد و سیمان از طریق بورس عرضه می‌شود، افزود: آن‌چیزی که انتظار می‌رود از بورس این‌ است که منابع مالی را جذب و آنرا به بخش تولید هدایت کند. ضمن این‌که باید شفافیت داشته باشد و کالا را با قیمت واقعی عرضه کند.

وی با بیان این‌که اما بورس به عاملی برای افزایش قیمت تبدیل شده است، ادامه داد: شاید قوانین ایراد دارد یا این‌که نتوانسته‌ایم -بورس- را مدیریت کنیم.

وی افزود: یک سری افراد برای خرید سیمان و فولاد رقابت می‌کنند و قیمت را بالا می‌برند. مثلاًً می‌گویند امروز سیمان در بورس N تومان قیمت‌گذاری شد. در واقع کشف قیمت می‌شود و مابقی کالاهای بورسی نیز گران می شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: بورس باعث شده تا قیمت سیمان و فولاد به‌صورت غیرمستقیم افزایش یابد. همین موضوع را برای قیر و سایر نهاده‌های ساختمانی هم داریم. شرایط ما عادی نیست و باید به سمتی برویم تا بتوانیم برخی کالاها را قیمت‌گذاری کنیم.

رضایی در عین حال بیان کرد: درست است که بر اساس چارچوب اقتصاد این کار خیلی معنی نمی‌دهد و باید اقتصاد آزاد باشد تا بازار بتواند خود را تنظیم کند، اما این به شرطی است که همه مولفه‌ها درست چیده شده باشد. افزایش قیمت دلار باعث سود در صادرات می‌شود و صاحبان کالا ترجیح می‌دهد تولید خود را صادر کنند به جای این‌که آنرا وارد بازارهای مصرفی داخلی کند.

ارسال نظر