یک پیش‌بینی از قیمت طلا و سکه/ چرا طلا در بازار همچنان خریدار ندارد؟

۱۴۰۲/۰۷/۰۷ - ۱۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۶۲۳۱
یک پیش‌بینی از قیمت طلا و سکه/ چرا طلا در بازار همچنان خریدار ندارد؟

کاهش قیمت‌ها در بازار طلا در هفته‌ای که گذشت روندی را که از چند هفته پیش آغاز شده بود با حرکت ملایم ادامه داد. در همین رابطه نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، اظهار داشت: در طول یک هفته اخیر قیمت اونس جهانی ۳۲ دلار کاهش یافت. این تغییر همراه با کاهش نرخ ارز و اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی و ادامه رکود تقاضا در بازار باعث شد قیمت طلا کاهش یابد. 

به گزارش اقتصادآنلاین، به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران بهبود تقاضا در بازار طلا و کاهش رکود با شروع ماه ربیع الاول در بازار رخ نداد و شرایط رکودی همچنان ادامه دارد. 

وی افزود: هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲۸ هزار تومان، سکه تمام طرح جدید و قدیم میانگین ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه و ربع سکه ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی بانک مرکزی هم ۵۰ هزار تومان در هفته کاهش قیمت داشتند. حباب سکه هم ۲۵۰ هزار تومان کم شد. 

بذرافشان در پاسخ به این سوال که چرا تقاضا پس از ماه صفر بهبود پیدا نکرد نیز گفت: مردم انتظار دارند بازار باثبات باشد، در طول امسال قیمت طلا و سکه بین ۶ تا ۸ درصد کاهش یافته است و مردم هنوز نگران هستند کاهش قیمت‌ها بیشتر شود اما باید توجه داشت که باتوجه به شرایط انس جهانی، تغییرات نرخ ارز و تقاضا نوسان یک تا ۵ درصدی در بازار طبیعی است. به اعتقاد من قیمت طلا و سکه به ثبات رسیده است و مردم منتظر کاهش یا افزایش خاصی نباشند و هر زمان که تصمیم می گیرند مبادلات خود را در بازار طلا و سکه انجام دهند. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به کاهش تقاضای بازار در ماه‌های گذشته حباب سکه همچنان در نرخ بالایی قرار دارد، گفت: حباب سکه از ابتدای سال میانگین ۹۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است اما این حباب زیاد است و توجیه اقتصادی ندارد سکه‌ای که نهایتا ۱۵۰ هزار تومان هزینه ضرب دارد باید ۴ میلیون ۷۰۰ هزار تومان حباب داشته باشد دولت باید راهکاری در رابطه با کاهش حباب داشته باشد و این به رویکردهای بانک مرکزی باز می‌گردد که عرضه سکه را در بازار زیاد کند. 

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: در رکود معاملات شخص نه فروشنده می‌شود و نه سرمایه گذار، به دلیل همان ترس کاهش قیمت‌ها داد و ستد انجام نمی‌شود بنابراین حباب هم کاهش نمی‌یابد البته در حال حاضر حباب نسبت به زمانی که به ۷ میلیون تومان رسیده بود کاهش خوبی پیدا کرده است اما این کاهش می‌تواند بیشتر شود. 

وی درباره اجرت خرید طلا نیز گفت: در بازار طلا یک حداثل و حداکثر اجرت با توجه به نوع کار وجود دارد در حال حاضر این نرخ بین ۱۵۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان متغیر است. 

بذرافشان در پیش‌بینی از قیمت‌ها در هفته آینده نیز گفت: به نظر نمی‌رسد در بازار نوسان خاصی داشته باشیم با توجه به شرایط نوسان یک تا ۳ درصدی در طول هفته پیش بینی می شود 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت هم اظهار کرد: طبق قانون معاملات باید در سامانه جامع تجارت ثبت شود اما آماری از اینکه چه مقدار از مبادلات طلا و سکه در این سامانه ثبت می‌شود نداریم. کلاس‌های آموزشی برای اعضای اتحادیه برگزار شده است اما این سامانه در حوزه صنف طلا مشکلاتی دارد چون تولید و توزیع طلا فرایند خاصی دارد و باید اصلاحات قانونی در سامانه انجام گیرد که هنوز اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: یک مورد از مشکلات سامانه ثبت سرمایه اولیه فعالان بازار است مورد دیگر نگرانی مردم از ثبت مشخصات در این سامانه و مسائل مالیاتی که ممکن است برای آنها پیش بیاید، است. باید این شرایط فراهم شود و اطلاعات بیشتری در رسانه‌ها به مردم داده شود که بدانند ثبت معاملات در این سامانه آیا مشکلی دارد یا خیر.

 

ارسال نظر