واردات انرژی اتحادیه اروپا کاهش یافت

۱۴۰۲/۰۷/۰۶ - ۰۰:۲۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۶۱۵۲

آژانس آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) در گزارشی از افت واردات انرژی اتحادیه اروپا در سه ماه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی در پی کاهش عرضه نفت و گاز روسیه به قاره سبز خبر داد. به گزارش ایلنا از خبرگزاری رویترز، داده‌های گزارش روز دوشنبه (سوم مهرماه) یورواستات نشان داد واردات انرژی اتحادیه اروپا در سه ماه دوم امسال به روند کاهشی خود ادامه داد، زیرا اعضای این اتحادیه وابستگی خود را به منابع روسیه کاهش دادند.

پس از افزایش شدید واردات اتحادیه اروپا در بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، واردات اتحادیه اروپا در سه ماه دوم امسال از نظر ارزش ۳۹.۴ درصد و از نظر حجم ۱۱.۳ درصد کاهش یافت. این رقم در سه ماه نخست امسال به‌ترتیب با ۲۶.۵ و ۶.۱ درصد کاهش روبرو بود.

بر اساس گزارش یورواستات، روسیه بزرگ‌ترین تأمین‌کننده مواد نفتی اتحادیه اروپا با سهم بازار ۱۵.۹ درصدی در سه ماه دوم سال ۲۰۲۲، کاهش ۲.۷ درصدی را در پی داشت، به‌طوری که این کشور به دوازدهمین تأمین‌کننده بزرگ این اتحادیه بدل شد.

نروژ، قزاقستان، ایالات متحده امریکا و عربستان سعودی شاهد افزایش سهم بازار خود در اتحادیه اروپا طی دوره مورد بررسی بودند. اتحادیه اروپا واردات محموله‌های دریایی نفت خام روسیه را از دسامبر ۲۰۲۲ ممنوع و خرید فرآورده‌های نفتی این کشور را هم در فوریه ۲۰۲۳ تحریم کرد تا خود را از واردات انرژی روسیه بی‌نیاز و این کشور را به‌دلیل تنش‌های مسکو -‌ کی‌یف تحریم کند. یورواستات اعلام کردواردات گاز اتحادیه اروپا در سه ماه دوم سال ۲۰۲۳ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به مقدار قابل‌توجهی کاهش یافت. بر اساس گزارش یورواستات، سهم روسیه در فروش گاز به اتحادیه اروپا نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴.۵ درصد کاهش یافته و به ۱۳.۸ درصد از کل واردات اتحادیه اروپا در سه ماه دوم رسید، در حالی که الجزایر و نروژ سهم خود را به‌ترتیب ۹.۳ و ۶.۲ درصد افزایش دادند و نروژ اکنون به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده اتحادیه اروپا بدل شده است.

 

ارسال نظر