آیا دلار سقوط می‌کند؟

۱۴۰۲/۰۶/۳۰ - ۰۹:۵۸:۲۰
کد خبر: ۲۱۵۷۳۲
آیا دلار سقوط می‌کند؟

قطر و عمان دو همسایه عربی ایران هستند که تاکنون در بازار ارز ایران نقش بسیار پررنگی را ایفا کرده‌اند. میانجی‌گری‌های این دو کشور در بزنگاه‌های حساس باعث شده تا دلار دچار شوک کاهشی شود.

به گزارش اکوایران، از نمونه‌های بارز اثر این کشورها بر بازار ارز می‌توان به توافق تبادل زندانیان و آزادی منابع بلوکه شده ایران اشاره کرد که با میانجی‌گری این دو کشور عربی به موفقیت رسید و باعث ازبین‌رفتن چشم‌انداز افزایشی بازار ارز شد.

اما به نظر می‌رسد اثر اقدامات و میانجی‌گری‌های این دو همسایه عربی بر بازار ارز از بین نرفته و این روند ادامه دارد.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در شبکه اکس از دیدار با وزیر امور خارجه عمان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نوشت: ابتکار عمان برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام روی میز قرار دارد.

در شرایطی که وزیر خارجه کشور از عمان می‌گوید، خبرگزاری رویترز هم پای قطری‌ها را پیش کشید. رویترز گفت قطر می‌خواهد از توافق میان آمریکا و ایران برای آزادی زندانیان که در طول ماه‌ها دیپلماسی شکل گرفت برای یافتن زمینه‌های مشترک در مورد موضوع حل‌ناپذیرتر بین دو دشمن سرسخت، یعنی اختلاف بر سر برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند.

حال در شرایطی که بازار ارز غالبا نسبت به مذاکرات و برنامه هسته ایران حساس هست، ورود دو‌میانجی عربی به مساله هسته‌ای می‌تواند قیمت دلار را تحت تأثیر قرار دهد و روند قیمت‌ها در بازار ارز را نزولی کند.

درهم و سکه در معاملات روز قبل اثر خود را بر بازار ارز گذاشتند و کاهش قیمت دلار و حمایت‌شکنی آن رقم خورد.

روند معکوس قیمت و حباب سکه

سکه امامی حمایت خود در محدوده ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را از‌دست‌داد و به نیمه کانال ۲۷ میلیون تومانی رسید.

بررسی روند قیمت سکه و حباب سکه نشان دهنده، جهت عکس حرکت این دو پارامتر برای سکه است. در حالیکه سکه امامی به حمایت نیمه کانال ۲۷ میلیون تومانی رسیده است حباب سکه در روز چهارشنبه نسبت به روز سه شنبه ۳ درصد افزایش یافته و در کانال ۲۲ درصدی قرار گرفته است.

سکه در روز قبل بیشترین کاهش را تجربه کرد که نشان دهنده بالا رفتن هیجانات کاهشی سکه در معاملات روز قبل است. بررسی تکنیکالی معاملات سکه نشان می‌دهد که سکه امامی اگر به مسیر نزولی خود ادامه دهد، حمایت روانی مرز ۲۷ میلیون تومانی را پیش رو دارد که اگر از‌دست‌برود احتمال کاهش قیمت دلار تا حمایت مهم سطح ۳۸ درصد فیبوناچی در محدوده ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا محدوده ۲۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان وجود دارد. سکه امامی برای صعودی شدن باید مقاومت محدود ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را بشکند و بالای آن تثبیت شود.

حباب درهم دو برابر شد

علاوه بر حباب سکه در معاملات روز قبل، حباب درهم نیز افزایش یافت و طی یک روز حدود دو برابر شد. بررسی تکنیکالی درهم نشان می‌دهد که درهم امارات در صورت عقب‌نشینی، حمایت سطح ۵۰ درصد فیبوناچی در محدوده ۱۳ هزار و ۵۶۰ تومان را پیش‌رو‌ دارد. مقاومت محدوده ۱۳هزار و ۷۵۰ تومان نیز مهم‌ترین مقاومت پیش‌روی درهم است.

در حالیکه حضور میانجی‌های عربی در مذاکرات برجامی به‌عنوان سیگنال کاهشی در بازار ارز تلقی می‌شود، افزایش هم‌زمان حباب سکه و درهم نشان می‌دهد که روند تند نزولی روز قبل در روز جاری ادامه نخواهد داشت.

 

ارسال نظر