دلیل اصلی تورم در کشور اعلام شد

۱۴۰۲/۰۶/۲۹ - ۱۶:۵۸:۱۵
کد خبر: ۲۱۵۶۸۳
دلیل اصلی تورم در کشور اعلام شد

در هشتمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه برنامه و بودجه سال 1403 که سه‌شنبه 28 شهریورماه 1402 برگزار شد، دو گزارش «منابع پیشنهادی برای جبران کسری تبصره 14» و «راهکارهای کاهش مصارف هزینه‌ای» از سوی کارگروه منابع و مصارف ارائه شد.

به گزارش تسنیم، «داود منظور»، معاون رئیس‌جمهور و سازمان برنامه و بودجه کشور، در این جلسه با اشاره به سیاست‌های دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم، گفت: لازم است در تنظیم لایحه بودجه 1403، حساسیت کافی نسبت به موضوع‌های افزایش قیمت‌ها و تورم سال آینده به‌خرج داده شود و تصمیم‌های بودجه‌ای با نهایت دقت، گرفته شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور سپس گفت: بودجه سال 1403، نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و هدفمند است. زیرا با برخی تصمیم‌های نسنجیده در تنظیم بودجه سال 1400 که منجر به افزایش شدید هزینه‌ها شد، بودجه کشور پس از آن سال ناتراز شده و از این جهت ضرورت دارد که تا موعد ارائه لایحه بودجه، ابعاد دقیق و جامع تمام موضوع‌های بودجه‌ای به‌صورت ریز و جزئی، بررسی شده و پیشنهادهای پخته‌ای برای کاهش ناترازی ارائه شود.

منظور در ادامه با بیان اینکه ریشه عمده تورم در ناترازی بودجه است، افزود: در تنظیم لایحه بودجه، باید به صورت همزمان هم رشد اقتصادی دیده شود و هم کنترل تورم. چنانچه بودجه سال آینده را به‌درستی تنظیم و اجرا کنیم، بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصاد حل خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور سپس با اشاره به سوابق تصمیم‌گیری‌ها در خصوص قیمت‌گذاری‌ها در دولت‌های پیشین، گفت: بررسی‌ها و گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه کشور نشان می‌دهد که نظام قیمت‌گذاری کالا و خدمات در کشور دچار برخی مشکلات مزمن شده است و باید برنامه‌ای برای اصلاح این وضعیت از جمله «ارجاع موضوع تصمیم‌گیری درباره قیمت‌گذاری کالا و خدمات به شورای اقتصاد» ارائه شود.

در ادامه این جلسه، معاونان و رؤسای امور سازمان برنامه و بودجه کشور و همچنین رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به بیان ‌نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

ارسال نظر