ویروس پیرولا خطرناک است؟

۱۴۰۲/۰۶/۲۷ - ۱۷:۲۹:۰۱
کد خبر: ۲۱۵۵۰۲
ویروس پیرولا خطرناک است؟

پیرولا یا BA.۲.۸۶ جدیدترین سویه امیکرون، تابستان امسال شایع و باعث نگرانی‌ متخصصان شد چون دارای ۳۴ جهش دیگر است که باعث می‌شود ویروس راحت‌تر از واکسن بگریزد.

به گزارش جام جم آنلاین، مطالعات نشان داده که این سویه کرونا می‌تواند از برخی مصونیت های ایجاد شده ناشی از ابتلای قبلی به بیماری یا واکسیناسیون فرار کند با این حال همچنان واکسن‌های پیشین در برابر آن موثر هستند.

داده‌های مطالعات نشان می‌دهند که دزهای یادآور و به روزرسانی شده واکسن کرونا که در برابر سویه XBB موثر بودند، همچنان می‌توانند ایمنی مناسبی در برابر این سویه جدید کرونا ارائه دهند.

با این حال متخصصان اظهار کرده‌اند که نمی‌توان افزایش اخیر در موارد ابتلا به کووید۱۹ ناشی از این سویه در جهان یا دریافت واکسن یادآور این بیماری را نادیده گرفت.

نشانه‌های پیرولا چیست؟‌

پیرولا نوعی از امیکرون است. پنج نشانه شایع امیکرون عبارتند از:‌

– آبریزش بینی

– سردرد

– خستگی (ضعیف یا شدید)

– عطسه

– گلودرد

اما به گفته [نشریه] نیو ساینتیست، معمولا سه نشانه دیگر اسهال، سوزش چشم و خارش نیز گزارش شده است.

بنابر اعلام ایندیپندنت، دکتر «رنو بیندرا»، مدیر حوادث اداره امنیت سلامت انگلیس در این باره گفت: با اینکه جهش‌های ژنوم ویروسی BA.۲.۸۶ در مقایسه با سایر انواع کووید ۱۹ چشمگیر بوده است اما داده‌های فعلی برای رسیدن به نتیجه‌گیری قطعی در مورد تاثیر این تغییرات بر سرایت، شدت یا فرار آن از سیستم ایمنی بسیار محدود است.

ضرورت واکسیناسیون برای افراد آسیب‌پذیر

شکی نیست که میزانی از انتقال گسترده در جامعه، هم در انگلیس و هم در سطح جهان وجود دارد و تلاش می‌کنیم میزان کامل آن را مشخص کنیم. در این بین، مراجعه تمامی واجدان شرایط برای دریافت واکسن پاییزی ضروری است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

ارسال نظر