بورس بر لبه تیغ

۱۴۰۲/۰۶/۲۷ - ۰۲:۰۹:۴۰
کد خبر: ۲۱۵۴۵۲
بورس بر لبه تیغ

بازار سرمایه توانست در اولین روز کاری هفته یعنی یکشنبه تا حدودی سبز شود و امید سهامداران را نسبت به هفته مثبت افزایش دهد؛ چراکه بازار سرمایه در هفته اخیر منفی بود و بازدهی منفی را برای سهامداران در پی داشت.

شاخص کل بورس روز گذشته در نهایت کار خود را با یک افزایش ۰.۴۳ درصدی به پایان رساند و در تراز ۲.۱۳۵ میلیون واحدی ایستاد و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز مسیر بهتری از شاخص کل را طی کرد و در انتها رشد ۰.۷۲ درصدی را به ثبت برساند. ارزش معاملات خرد سهام شرایط بهتری را تجربه کرد و عدد ۴۹۶۲ میلیارد تومانی را به ثبت برساند و تا یک قدمی کانال ۵ هزار میلیارد تومانی افزایش یابد. 

    عوامل تاثیرگذار روی بورس

نرخ سود 23.62 درصدی بالاترین نرخ سود بین بانکی در 15 هفته گذشته است؛ نرخ سود بین بانکی از اواسط اردیبهشت تا خردادماه سال جاری در بالاترین سطح بوده و رکوردهایی بین 23.60 تا 23.76 درصد به ثبت رسانده بود. بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی را در هفته منتهی به 15 شهریورماه به میزان 2 صدم درصد کاهش داد و به 23.55 درصد رساند. نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 8 شهریورماه نیز با کاهش 2 صدم درصدی به 23.57 درصد رسیده بود. این نرخ طی هفته منتهی به اول شهریورماه با افزایش به 23.59 درصد رسیده بود. نرخ بهره بین بانکی طی دو ماه گذشته روند نوسانی داشته است.

  به گفته کارشناسان نرخ بهره بین بانکی مستقیم بر بازار سرمایه اثرگذار نیست. نرخ بهره بین بانکی، یک نرخ شبانه‌ای است که بانک‌ها به یکدیگر قرض می‌دهند و به نوعی نرخ استقراض بین بانکی است که تسویه می‌شود. نرخ بهره و سود سپرده‌هایی که ما می‌شناسیم و تاثیر مستقیم بر بازار سرمایه دارد با این نرخ فرق دارد. اما این نرخ بی‌معنی نیست و افزایش این نرخ نشان می‌دهد بانک‌ها در جذب نقدینگی موفق نبوده‌اند و در بازار سرمایه حجم معاملات نشان می‌دهد که این نقدینگی جذب بازار نشده است.

با وجود این مسائل می‌توانیم انتظار رشد در بازارهای موازی داشته باشیم. افزایش حجم معاملات نیز این موضوع را نشان می‌دهد. حتی ممکن است به سهامداران این سیگنال داده شود که افزایش نرخ بهره بین بانکی و بی‌توجهی دولتمردان و مسوول بانک مرکزی نشان‌دهنده سیاست‌های انقباضی در آینده خواهد بود. به‌طور کلی افزایش نرخ بهره بین بانکی بیشتر تاثیر روانی روی بازار سرمایه دارد. اما نباید فراموش کرد که نرخ بهره بین بانکی می‌تواند به صورت روانی روی بازار سرمایه نیز تاثیرگذار باشد و در میان مدت و کوتاه‌مدت بازار نزولی خواهد شد.

زمانی که در کلیه بازارها رکود حاکم شده و سیاست‌های کنترلی در اقتصاد حاکم شده است، صعود یک بازار نیازمند محرک‌های مهمی است که در گزارش‌های ۶ ماهه و وضعیت سودآوری شرکت‌ها می‌تواند این محرک مهم برای بازار سهام باشد. بنابراین انتظار می‌رود در صورت عدم رخداد مهم و قدرتمندی طی روزهای آینده، بورس تهران تا انتهای شهریور ماه تغییر چندانی در روند خود نداشته باشد اما به مرور با انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه و بهبود چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها پس از قطعی برق و کاهش تولیدی که وجود داشت، روند صعودی با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهد و بهانه‌های مناسبی برای خرید سهام ایجاد شود. همچنین براساس آمار بورسان در این میان طی روزهای اخیر شاهد بهبود در روند قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی هستیم. اگرچه در هفته‌ای که سپری شد نرخ تورم امریکا بار دیگر روندی صعودی به خود گرفت و احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را بیشتر کرد اما انتظار برای رسیدن این متغیر به قله‌های خود اثرگذاری آن بر بازارهای جهانی را کاهش داده است.

در سمت دیگر آمارهای منتشر شده از چین نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور پس از ماه‌ها رکودی که تجربه کرد، تا حدی توانسته شرایط بهتری را سپری کند و این اتفاق از سمت بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کامودیتی در جهان، سیگنال مثبتی به بازارهای جهانی بود. در این میان رشد قیمت نفت و عبور آن از ۹۴ دلار به ازای هر بشکه یکی از مهم‌ترین رخدادها برای بورس تهران به خصوص گروه پالایشی به شمار می‌رود.

    بازار در شهریور ماه

بازار بورس اوراق بهادار از میانه‌های اردیبهشت ماه تاکنون با افت و رکورد بدی همراه شده است. اما بازار از ابتدای شهریور ماه رویه خود را تغییر داد و در مسیر مثبتی قرار گرفت البته این رویه خیلی قدرتمند نبود؛ اما به هر حال برای اوضاع بد چند ماه اخیر بازار خیلی خوب بود.

در میان نمادهای معاملاتی بورس تهران، نماد شسینا بازدهی بیش از 48 درصدی را در این چند روز شهریور ماه به دست آورده است. بعد از شسینا نماد وتوس با کمی اختلاف در جدول بازدهی شهریورماه در رتبه دوم جای گرفته است و نماد بعدی نماد سدشت است که حدود 41 درصدی بازدهی مثبت را برای شهریور ماه 1402 کنار گذاشته است.

در این لیست نماد خودرو خودنمایی می‌کند و با بازدهی 22 درصدی در رتبه و جایگاه سیزدهم قرار دارد. اما در مقابل چافست و سخزر به ترتیب افت 21 و 16 درصدی را از روی تابلوی معاملاتی برای سهام‌داران به ارمغان آورده‌اند. اما نماد سدبیر در گروه و شرکت‌های فرابورسی بازدهی 52 درصدی مثبت را به خود گرفته است که برای این نماد در این بازار جالب توجه است، نماد بعدی شاوان بازدهی 30 درصدی در جایگاه دوم را به خود گرفته و ثالوند و چخزر نیز با بازدهی 25 درصدی در رتبه‌های بعدی جای داشتند.

در مقابل بازدهی منفی‌های فرابورسی نماد تماوند، نطرین و کی بی‌سی بدترین بازدهی را به خود گرفتند و به ترتیب بازدهی منفی 12، 7 و 4 درصدی را ثبت کردند.برای شرکت‌های بازار پایه نیز نماد شستان بازدهی 34 درصدی مثبت و نماد وکادو بازدهی منفی 20 درصدی را در شهریور ماه کنار گذاشت.

    بورس در روزی که گذشت

طی معاملات اولین روز کاری هفته یعنی یکشنبه 26 شهریور ماه، شاخص کل بورس تهران 9 هزار و 51 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 135 هزار و 792 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بورس نیز با افزایش 5 هزار و 154 واحد در رقم 723 هزار و 176 واحدی ایستاد.شاخص کل فرابورس با رشد 127 واحدی به رقم 26 هزار و 545 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش هزار و 441 واحدی به سطح 130 هزار و 262 واحد رسید.

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای هفتمین روز منفی شد و 109 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در این روز نماد وکغدیر بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 14 میلیارد تومان بود. پس از وکغدیر، نمادهای خساپا، خودرو، ثفارس و فملی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شپنا و ثمسکن تعلق داشت و پس از این دو، نمادهای فراکابی؛ فرابورس، کالا و انرژی بیشترین ورود را داشتند. روز یکشنبه نمادهای پالایشی شپنا، شبندر و شتران نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. گروه پالایشی در کنار گروه فراکابی‌ها از سبز‌ترین گروه‌های بازار بودند.در مقابل فارس، شیران و وکغدیر از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.در فرابورس نیز نمادهای شگویا، شاوان، فرابورس بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای آریا، هرمز و غصینو بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس این روز نماد تکاردان بیشترین تراکنش را داشت و شپنا و سصفها در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز دی، بمولد و کرمان بیشترین تراکنش را داشتند.ارزش معاملات کل بازار سهام به 13 هزار و 561 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 889 میلیارد تومان بود که 21 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 32 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 811 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات روز یکشنبه نماد میدکو بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 133 میلیارد تومان بود. پس از میدکو، ذوب بیشترین ارزش معاملات را داشت و تاپیکو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وپاسار و کرماشا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نیز سهام دی با تعداد 554 میلیون و 277 هزار و 219 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به کرمان تعلق داشت.

دو نماد وپاسار و خودرو نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.در معاملات یکشنبه، 85 نماد صف خرید داشتند و 36 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 8 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 239 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 35 درصدی به 245 میلیارد تومان رسید.

 

ارسال نظر