قیمت جدید سیمان اعلام شد+ جدول

۱۴۰۲/۰۶/۲۲ - ۱۴:۵۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۵۲۰۶
قیمت جدید سیمان اعلام شد+ جدول

بررسی قیمت‌ها در بازار سیمان نشان می‌دهد که برخلاف مرداد که روند نزولی بر بازار سیمان حاکم بود، قیمت‌ سیمان نسبت به سه هفته قبل افزایش یافته است.

به گزارش تحارت نیوز، بر این اساس روز گذشته قیمت هر پاکت سیمان درب کارخانه‌های مختلف بین ۴۶ هزار تا ۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود که نسبت به سه هفته پیش بین 9000 تا ۲۱ هزار تومان، معادل حدود ۱۸ تا ۳۹ درصد، افزایش یافته است. البته این افزایش قیمت عمدتا مربوط به کارخانه‌های تهران و البرز است و در مورد سایر استان‌ها قیمت در اکثر موارد ثابت بوده است.

در اصل در هفته آخر مرداد قیمت هر پاکت سیمان در کارخانه‌های مختلف ۴۶ تا ۶۵ هزار تومان بود.

روند تغییرات قیمت سیمان در ماه‌های گذشته

گفتنی است قیمت سیمان در تیر ماه روند صعودی داشت؛ موضوعی که با توجه به آغاز قطعی برق در فصل گرما و افزایش قیمت سوخت سیمان دور از انتظار نبود. اما در مرداد این روند نزولی بود که به نظر می‌رسد دلیل اصلی آن، رکود حاکم بر بازار ساخت و ساز باشد.

البته برخی از فروشندگان به تجارت‌نیوز گفتند که در ماه‌های قبل عرضه سیمان در بورس نوسان داشته، اما اخیرا وزارت صمت به این موضوع ورود کرده و حالا عرضه، مدیریت شده و همین موضوع باعث ایجاد روند کاهشی در بازار سیمان شده است.

در این میان تولیدکنندگان روایت دیگری در این رابطه دارند و معتقدند ثبات قیمت سیمان با وجود محدودیت برق در ماه گذشته به دلیل تجربه صنعت و پیش‌بینی وضعیت و استفاده از ذخایر کلینکر بود و آمار نشان می‌دهد میزان تحویل سیمان در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

اما در ماه جاری اخباری منتشر شد که احتمالا بازار سیمان را تحت تاثیر قرار داده است. اخیرا تصمیم‌گیری در رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و گاز صنایع سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان انجام شد. بر اساس اصلاحیه جدید، نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه به نحوی مقرر شده است که قیمت گاز در بازار تعیین شده از ۵۰۰۰ تومان کمتر نشود و از میانگین ماه قبل قیمت صادراتی گاز ایران بیشتر نشود.

همچنین نرخ سوخت گاز واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، تلمبه‌خانه‌ها و واحدهای احیای فولاد (به استثنای واحدهای کوره بلند) معادل ۶۰  درصد، واحدهای تولید فلزات (شامل واحدهای احیای کوره بلند) 45 درصد، واحدهای تولید سیمان ۱۵ درصد و سایر واحدهای صنعتی ۱۰ درصد نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تعیین می‌شود.

بر این اساس هیئت وزیران سرانجام از مصوبه افزایش سقف قیمت خوراک گاز که در اردیبهشت‌ماه به آن رای داده و بورس را ریزشی کرده بود، عقب‌نشینی کرده و نرخ خوراک را به فرمول بازگردانده است؛ برخی معتقدند که اکنون کف قیمت خوراک گاز برای صنایع پتروشیمی پنج هزار تومان تعیین شده اما برخی تحلیلگران بازار سرمایه این برداشت را اشتباه توصیف کرده و معتقدند که این فرمول برای قیمت گاز، کف تعیین نکرده است.

دبیر انجمن سیمان هم گفته که برای نرخ خوراک یک بازه قیمتی مصوب شده و نه یک قیمت مشخص و به همین دلیل هنوز مشخص نیست نرخ گاز صنایع سیمان چقدر خواهد بود؛ بنابراین از شرکت گاز درخواست شده که قیمت خوراک و گاز را اعلام کنند.

بر این اساس به نظر می‌رسد بلاتکلیفی نرخ گاز صنایع منجر به بلاتکلیفی بازار و رشد قیمت‌ها شده باشد.

در جدول زیر قیمت (به تومان) سیمان درب کارخانه به صورت کیسه (50 کیلویی) توسط کارخانه‌های مختلف تولیدی کشور در ۲۱ شهریور و ۳۰ مرداد اعلام شده است.

4

ارسال نظر