گاز ارزان برای خاورمیانه دردسرساز شد

۱۴۰۲/۰۶/۲۱ - ۰۱:۰۶:۱۶
کد خبر: ۲۱۵۰۴۷

بررسی یک اندیشکده انرژی پاک نشان داد گاز ارزان در خاورمیانه، رشد انرژی‌های تجدیدپذیر را سرکوب کرده است.

«گلوبال انرژی مونیتور» اعلام کرد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا)، ظرفیت تجدیدپذیرها را به میزان ۵۰ درصد در سال میلادی گذشته افزایش داد و افزایش مشابهی را احتمالا در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت اما همچنان به افزایش ۲۰ برابری تجدیدپذیرها نیاز دارد تا جایگزین گاز ارزان کرده و از زیان‌های اقتصادی سنگین در گذار به سوی انرژی پاک، اجتناب کند.

طبق گزارش این اندیشکده، منطقه منا، از ماه مه سال میلادی گذشته، ۶.۹ گیگاوات پروژه‌های خورشیدی و بادی را آغاز کرده و ۹ گیگاوات هم احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۴، تکمیل خواهد شد. با این حال، بیش از ۵۰۰ گیگاوات نیروی پاک اضافی ضروری است تا جایگزین تولید نیرو از نیروگاه‌های نفت سوز و گاز سوز فعلی شود.

در گزارش این اندیشکده آمده است: ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر که سال میلادی گذشته در منطقه منا اضافه‌ شد، در مقایسه با مناطق دیگر، نسبتا معمولی بوده است. امریکای جنوبی که جمعیت و تولید ناخالص داخلی مشابه منطقه منا دارد، در همین مدت، حداقل چهار برابر ظرفیت تجدیدپذیر را اضافه کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، منطقه منا خانه برخی از بزرگ‌ترین و کم‌هزینه‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان است که احتمالا ادامه تولید نیرو با استفاده از سوخت‌های فسیلی را جذاب خواهد کرد. اما هزینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر هم کاهش پیدا کرده و این منطقه رکوردهای جهانی را برای انرژی ارزان از تاسیسات خورشیدی و بادی به ثبت رسانده و این خطر را به همراه آورده که ظرفیت جدید نیروی نفت و گازسوز، به دارایی‌های بی‌ارزش تبدیل شود.

 

ارسال نظر