زمان اعلام قیمت جدید خرید تضمینی گندم مشخص شد

۱۴۰۲/۰۶/۱۶ - ۱۵:۴۶:۳۹
کد خبر: ۲۱۴۷۶۲
زمان اعلام قیمت جدید خرید تضمینی گندم مشخص شد

هاشمی با اشاره به نقش تعیین قیمت مناسب که سود کشاورزان را تامین کند افزود برای سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ قیمت گندم ۱۱۵۰۰ تومان بود که رضایت کشاورزان را به دنبال داشت و موجب شد میزان تولید گندم از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن سال زراعی قبلش به مرز ۷ و نیم میلیون تن برسد.

به گزارش صداوسیما، به گفته هاشمی با قیمت‌گذاری مناسبی که برای خرید تضمینی گندم اعلام شد کشاورزان در تامین امنیت غذایی همت کردند و با خرید تضمینی ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم در گندم نان به خودکفایی رسیدیم.

هاشمی تصریح کرد با توجه به شرایط و هزینه‌های فعلی انتظار کشاورزان و گندمکاران این است که قیمت گندم برای سال زراعی جدید به صرفه باشد تا برای سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ تداوم و پایداری تولید گندم ادامه پیدا کند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران خاطرنشان کرد برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم ۴ شاخص را قانون تعیین کرده که هزینه تولید بعلاوه سود متعارف، قیمت پایه سال قبل بعلاوه تورم سالانه، برابری نرخ گندم وارداتی و رابطه مبادلاتی که البته روی این شاخص آخری تاکید نمی‌شود، زیرا پایه قیمت برای سال ۹۵ است.

هاشمی با اشاره به اینکه سود متعارف در نظر گرفته شده برای کشاورز و نرخ تورم سالانه مهم‌ترین مولفه‌های این ۴ شاخص هستند تصریح کرد این دو مولفه در ۲۸ استان گندم خیز توسط اتاق اصناف کشاورزی، سازمان‌های جهاد کشاورزی و مرکز پژوهش‌های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی که یک مرکز کاملاً تخصصی است بررسی و تعیین می‌شوند تصریح کرد در جلسه هفته آتی قیمت گذاری، تلاش بر این است که به قیمتی برسیم که در آن منافع ملی، امنیت غذایی و سود کشاورزان تامین شود.

 

ارسال نظر