تاثیر آمارها در بازار سرمایه

۱۴۰۲/۰۶/۱۴ - ۰۰:۴۴:۴۳
کد خبر: ۲۱۴۶۲۳
تاثیر آمارها در بازار سرمایه

چند روزی می‌شود که بازار سرمایه سبزپوش شده و از روند خسته‌کننده خود فاصله گرفته است.

بازار سهام در هفته‌های اخیر به‌شدت تحت‌تاثیر انتشار تصمیمات و اخبار غیر‌کارشناسانه مختلف از جمله تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی بوده است. در اواسط هفته اخیر نیز پس از اینکه خبر فرموله‌کردن نرخ خوراک در اتمسفر خوشایند بازار پیچید، شاهد واکنش مثبت بازار به این خبر بودیم. همچنین بورس در هفته اخیر بازدهی مناسبی را از خود به‌ثبت رساند.

نکته قابل توجه اینجاست که اگر دخالتی از سوی دولت در خصوص وضع قوانین و مقررات ذی‌نفعانه صورت نگیرد، محتمل‌ترین حالت ممکن، حرکت آهسته و پیوسته مثبت خواهد بود. تجربه نشان می‌دهد در مواقعی که بازار به سمت روند صعودی خیز برداشته است، برخی از سیاست‌گذاری‌های اقتصادی رشد نماگرها را از مسیری که در پیش گرفته بودند، بازداشته است. برخی از قوانین اقتصادی، منفعت سهامداران را مورد هدف قرار می‌دهد.

درحال‌حاضر نشانه‌هایی مبتنی بر بازگشت رونق به بورس قابل‌مشاهده است. بازار در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد و قابل‌اثبات است. اگر بازار شاهد ثبات در سیاست‌گذاری‌های انجام‌شده باشد  بالطبع این امر منجر به افزایش ارزندگی سهام خواهد شد. از نگاه بنیادی وضعیت ارزندگی سهام در محدوده‌ای قرار گرفته که فارغ از جذابیت‌هایی که داراست، می‌تواند بازدهی معقولی را نصیب خریداران در میان‌مدت و بلند‌مدت کند.

ازسوی دیگر قیمت دلار روی بازار تاثیر دارد، مانورها و شوک‌های سیاسی طی هفته‌های گذشته قیمت دلار را به اندازه محدودی کاهش داده و این سیاست تکراری است و در گذشته نیز شاهد تاثیر لحظه‌ای و مقطعی چنین اقداماتی بر بازار ارز بودیم. اخبار، تاثیرگذاری خود را بر قیمت دلار از دست داده است.

در شرایط حال حاضر همانطور که در بازار الکترونیک و لوازم خانگی، خودرو و کالاهای مصرفی، دلار با قیمت بالای ۶۵ هزار تومان عرضه می‌شود، تارگت اصلی قیمت ارز نیز همین محدوده‌های مذکور است. مانورهای سیاسی اثر خود را در بازار از دست داده است. این در حالی است که اخبار، نهایتا دو تا سه هزار تومان قیمت دلار را پایین می‌آورد و اثر قابل توجهی محسوب نمی‌شود.

در حال حاضر بین آمار واقعی تورم و آنچه مردم احساس می‌کنند، تفاوت محسوسی وجود دارد. در یک اقتصاد دستوری در کوتاه‌مدت قیمت تمام شده محصولات افزایش می‌یابد چرا که نرخ دستمرد و خرید مواد اولیه به روز تعیین شده اما نرخ فروش کالاها شامل اقتصاد دستوری می‌شود تا آثار تورم احساس نشود. از این رو به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت نیز بورس متضرر اصلی تورم است.

 

ارسال نظر