در ارزیابی عملکرد دولت باید نگاه به اقشار فقیر باشد؛ برای آنها وضعیت بهتر شده یا خیر؟

۱۴۰۲/۰۶/۱۰ - ۱۳:۳۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۴۳۷۶
در ارزیابی عملکرد دولت باید نگاه به اقشار فقیر باشد؛ برای آنها وضعیت بهتر شده یا خیر؟

عملکرد اقتصادی دولت در یک سال اخیر منجر به ثبت رکود‌های تورمی در کنار دیگر بحران‌های معیشتی شده است که سفره طبقه محروم را بیش از هر زمان کوچک کرده است. اقدامات اقتصادی دولت در کنار آمار‌هایی که ارائه می‌شود در صحنه واقعی جامعه و سفره طبقه فرودست منجر به اقدام مثبتی نشده است و به نظر می‌رسد این روند ادامه خواهد داشت.

به گزارش منیبان، آلبرت بغزیان، اقتصاددان، درباره ادعا‌های اقتصادی دولت در یکسال اخیر گفت: دولت مدعی است که اگر ما نبودیم رکود و تورم بیشتر می‌شد و به خاطر دستاورد‌های دولت قبل است که در این وضعیت هستیم. مثلا می‌گویند اگر تولید زیاد شده است به خاطر سیاست‌های اقتصادی ماست در حالی که ما باید سفره مردم را نگاه کنیم. آیا برای قشر فقیر وضعیت بهتر شده یا خیر؟ در نتیجه در بحث ارزیابی عملکرد دولت باید نگاه به اقشار فقیر باشد، اقشار ثروتمند که برنده‌ تورم و رکود هستند.

او در ادامه درباره آمارسازی دولت اشاره کرد: اعدادی که دولت اعلام می‌کند تا حدی درست است اما یک میانگین است. باید تورم دهک اول را در یکسال اخیر محاسبه کنیم. هزینه‌های طبقه محروم بالا رفته است و منبع درآمدی چندانی ندارند. ما در این طبقه شاهد تغییر مثبت اقتصادی نبوده‌ایم و آمار‌ها صرفا میانگینی از کل هستند که طبقه فرادست را نیز شامل می‌شود اما نباید آن‌ها را جز متضررین تورم حساب کرد.

بغزیان درباره ادامه روند اقتصادی دولت و تشدید بحران معیشتی گفت: چیزیکه دولت به آن اعتراف کرده این است که سال بعد هم تورم بیشتر از 30 درصد را داریم. در حالیکه ما انتظار داریم که در سال بعد با حفظ نرخ ارز به جایی برسیم که رشد اقتصادی  استمرار داشته باشد و قیمت‌ها نیز رشد نکنند. وقتی صحبت از افزایش قیمت می‌کنید یعنی عملا رکود تداعی می‌شود. بسته‌های سیاست اقتصادی دولت برای سال آینده گویای تورم است. برخی از دوستان صحبت از ابرتورم می‌کنند اما دولت مدعی 30 درصد است. دهک اول اقتصادی در این بین در حال حذف شدن از سفره اقتصادی هستند. ما باید نگران آن قشر باشیم.

 

ارسال نظر